• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heosafe Sunlight A72

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Helt ny på forumet då vi efter många år med husvagn valt att köpa en husbil istället:), blev en Sunlight A72 av 2022 års modell som kommer passa oss bra då vi är en familj med 2 barn under 10år.

Vi har planer att under sommaren bege oss ut i Europa och av tidigare erfarenhet så vet vi att det är väldigt förekommande med en del inbrott i husbilar/husvagnar.

Vi har därför kikat lite på ett säkerhetslås till dörrarna på bilen samt bodelens dörr, har kikat lite på ett kit från Heosafe så frågan är om någon har erfarenhet av dom och kan säga något om det är bra produkter?

/Robert
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Heosafe-låsen för förarhyttens dörrar är det säkert många här i HBK som har har funnit vara en betryggande lösning.

Heosafe-låset för bodelsdörren är en relativt ny produkt, men verkar vara en bättre lösning är att montera ett Abus-lås (eller liknande) i bodelsdörren.

Pålle
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har tittat lite på heosafe men inte kommit till skott ännu och som det verkar nu så blir det inget ytterligare lås. Du skriver att det är väldigt förekommande med inbrott i husbilar men är det verkligen så? Vi har åkt ner igenom i 35 år och aldrig stött på någon som haft inbrott i sina vagnar/bilar men vi står ju mest på ställplatser. Parkering på rastplatser har vi slutat med för länge sedan, mysfaktor mindre än noll, utan vi söker upp de mysiga ställplatserna som finns på så många ställen bredvid de stora vägarna. Viktigt också att man inte skyltar med eftertraktade saker utan gömmer det på säkert ställe.
Inget svar på din fråga men tycker inte att ni ska behöva känna er otrygga när ni reser,tänk bara på var ni stannar, övernattar och lägger undan värdefulla saker så är ni safe.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Vi har tittat lite på heosafe men inte kommit till skott ännu och som det verkar nu så blir det inget ytterligare lås. Du skriver att det är väldigt förekommande med inbrott i husbilar men är det verkligen så? Vi har åkt ner igenom i 35 år och aldrig stött på någon som haft inbrott i sina vagnar/bilar men vi står ju mest på ställplatser. Parkering på rastplatser har vi slutat med för länge sedan, mysfaktor mindre än noll, utan vi söker upp de mysiga ställplatserna som finns på så många ställen bredvid de stora vägarna. Viktigt också att man inte skyltar med eftertraktade saker utan gömmer det på säkert ställe.
Inget svar på din fråga men tycker inte att ni ska behöva känna er otrygga när ni reser,tänk bara på var ni stannar, övernattar och lägger undan värdefulla saker så är ni safe.
Precis, är nog lite som du säger när det gäller inbrott att ställplatserna är tryggare, vi råkade för några år sen ut för ett inbrott i husbil när man använde gas och gick in under natten, dock ska det understrykas att det skede på en rastplats utmed autobahn.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hej,

Helt ny på forumet då vi efter många år med husvagn valt att köpa en husbil istället:), blev en Sunlight A72 av 2022 års modell som kommer passa oss bra då vi är en familj med 2 barn under 10år.

Vi har planer att under sommaren bege oss ut i Europa och av tidigare erfarenhet så vet vi att det är väldigt förekommande med en del inbrott i husbilar/husvagnar.

Vi har därför kikat lite på ett säkerhetslås till dörrarna på bilen samt bodelens dörr, har kikat lite på ett kit från Heosafe så frågan är om någon har erfarenhet av dom och kan säga något om det är bra produkter?

/Robert
Jo det är nog rejäla grejer. Monterade sådana på en ny Adria Twin 2015, när jag funderade över vilka skador som skulle uppstå om man öppnade dörrarna med kofot tog jag bort låsen. Nu låser jag inte bilen, tar bara med kort o mobil när jag går ut. Var rädd om dig. Lås är till för hederliga människor.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Vill påtala att HeoSafe dörrlås till Fiat Ducato inte passar från årsmodell 2022 vilket jag själv fick erfara när jag fick hem min beställning av en sådan, det är smalare dörrsidor på årsmodell 2022 mot modellerna innan. Har påtalat detta för butiken där jag köpte ifrån vilket dom var helt ovetandes om. Kollar man på Heosafes hemsida så framgår nu att det bara passar till 2021.
 
Toppen