• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemmabyggt larm

PelleB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
35469
Medlemskap
2024
Tänkte jag skulle dela med mig lite erfarenheter av att bygga ett eget larm till vår husbil.

Tanken på att skaffa ett larm kom efter en trist händelse. Efter sommaren förra årer köpte vi en Adria Matrix 670 årsmodell 2020 men fick efter 3 veckor inbrott där dom gjorde ett misslyckat försök att tjuvkoppla tändningslåset. Innan dom gick tömde dom en pulversläckare mot instrumentbrädan och runt i bilen. Efter 3 månader kom verkstan fram till att dom inte kunde reparera bilen. Försäkringsbolaget löste då in bilen som tur var.

Vi har nu köpt en Adria Matrix 700 som jag byggt ett larm till. Finns förstås bättre grejer att köpa men hade svårt att hitta nåt som kändes bra. Och sen är det ju roligt att få uppfinna lite själv :)

Det jag nu byggt ihop består av en mobiltelefon som delar ut wifi, en hemmabyggd "hub", wifi magnet sensorer på dörrarna och 3 hemmabyggda sirener. Har även hängt på några övervakningskameror utvändigt på dörrarna.

Huben består av ett wifi relä (smarta hem pryl) samt en 466MHz RF sändare. Sirenerna består av en RF mottagare, lipo batterier, en timer (så att larmet inte kan tjuta för länge om nåt skulle spåra ur) och en siren + blixtlampa.

Huben är kopplad till bodelsbatteriet medans sirenerna är trådlösa och placerade både inne och ute. RF mottagarna drar lite ström så batterierna i sirenerna bör räcka minst ett halvår innan man behöver ladda. Wifi relät och mobilen drar lite mer (ca 1.7 Ah/dygn). Är det snö på solpanelen får man hålla lite koll.

Det hela styrs sedan via en smarta hem app.

Problemet jag haft är att några magnetsensorer har slutat att funka när det blev riktigt kallt. Tänkte prova en ny variant där man kan sätta in litiumbatterier.

Blev ett lite skoj projekt sen får man hoppas att bovarna håller sig borta...
 

KenCar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
35503
Medlemskap
2024
Intressant! Vi har precis haft inbrott i vår husbil där de tog sönder ett fönster och stal bilstereon och en satellitdecoder plus fjärrkontroller till TV och AC.
Tur var att de inte använde brandsläckaren. Jag har nu köpt en

MAUS Xtin Klein Brandsläckare som inte lämnar några rester.​

Lustigt nog 590kr i Oslo mot cirka 1000kr i Sverige.
Letar också efter något sätt att filma eventuella inkräktare i husbilen.
Vill gärna veta mer om hur du löst installationen. Vilka kameror du använt etc.
Med vänlig hälsning, Kenny
 

PelleB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
35469
Medlemskap
2024
Intressant med släckaren. Nu har jag bara en koldioxidsläckare vilket är lite fjuttigt.

Angående kamerorna så köpte jag 3st Kjell och co Cleverio CC300. Har satt ett tunnt hålband (inlindat i eltejp) i stativfästet och sen hängt 2st över bodelsdörren och en över förardörren. Kamerorna har stöd för molnlagring. Då har jag goda chanser att filma en inkräktare hoppas jag. Kamerorna larmar också om nån kommer i närheten. De är billiga men har funkat mkt bra tycker jag. Bra batteritid.

På min mobil kör jag Tasker för att kunna vibrera och tuta på ett lämpligt sätt.
 
Toppen