• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemgjord torrboll XL

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hemgjord torrboll XL

Kräng en nylonstrumpa över durkslaget, så ramlar inte saltkornen genom durkslaget vid påfyllning.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Hemgjord torrboll XL

En sådan har jag haft och trott att det skulle funka, men det enda som hände var att saltet blev som en stor jätte klump, sten hård, inget vatten i spannen, så jag är lite tveksam till en sådan lösning,jag tror mer på dom små som man ställer lite varstanns i bilen.
Men hoppas att detta funkar för dig.

Per/
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hemgjord torrboll XL

Om det är helt torrt, så är saltet kvar som flingor. Om saltet har gjort verkan, så blir det först en hård klump. Därefter, när saltet är mättat, så släpps vattnet igenom. Det sista betyder alltså att man använt för lite salt.

Jag hade 3 durkslag och hinkar, senaste vintern. Kallgarage. Alla 3 hade ungefär lika stor saltklump överst, men oförstörda flingor i botten av durkslaget. I år blir det bara 2 durkslag.
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hemgjord torrboll XL

Jag har ett par år haft denna torrboll. Den gångna vintern
var ju ganska jämt kall och därmed inte så fuktig. Torrbollen
var just bara en klump. I våras ställde jag in spannen i
vår källare, när vi kom hem i höst var allt upplöst
och ersatt av flytande vara i spannen. Alltså, i sommar
var det betydligt fuktigare än i vintras, och det inomhus.
Vad man kanske bör göra med torrbollen i bilen är att
sätta ett rör i mitten på massan och låta det stå tills
klumpen tagit ihop. Sedan tar man bort röret så att
det finns en bra öppning ner i hinken.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Hemgjord torrboll XL

En sådan har jag haft och trott att det skulle funka, men det enda som hände var att saltet blev som en stor jätte klump, sten hård, inget vatten i spannen, så jag är lite tveksam till en sådan lösning,jag tror mer på dom små som man ställer lite varstanns i bilen.
Men hoppas att detta funkar för dig.

Per/

Ja, det funkar bra för mig. Jag har använt det nästan 10 år. Började med det när jag hade båt eftersom det blev en del fuktutfällning och mögelprickar på 'vägg'ytorna inne i ruffen. Det blev en klar förbättring. Hinken blev lite drygt halvfull med saltvattenlösning under en vinter (alla luftöppningar intill ruffen tätades med plast för att minimera lufttillförseln). När jag sedan skaffade husbil fortsatte jag med det i den också utav bara farten. Jag kan konstatera att det blir betydligt mindre vätska i hinken nu, och mer salt kvar i durkslaget. Det tolkar jag som att miljön i husbilen är torrare än vad den var i båten. Och det är ju rimligt eftersom båtskrovet säkert tog åt sig en del fukt under en säsong i sjön. Visst klumpar det ihop sig en del, men någon stenhård klump har jag inte råkat ut för. Det salt jag använder är i flingform - samma produkt som jag sett användas på grusvägar sommartid. Antagligen finns det andra 'format' också.

//Mats
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hemgjord torrboll XL

Jag har funderat på det här med torrboll, det måste förutsätta att man tömmer spannen
så fort det kommer vatten i den annars blir det moment 22.

För vattnet som hamnar i spannen dunstar, som sugs upp av saltet som hamnar i spannen som dunstar och som sugs..................................= moment 22:wideeyed:

Bara en tanke // Pär
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hemgjord torrboll XL

Det måste vara tillräckligt många/stora torrbollar så att saltet övergår fullständigt till vatten. Det ska alltså alltid finnas salt kvar.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Hemgjord torrboll XL

Har användt denna metod i flera år. Har även en hink stående i en avställd bil. Under hösten har det blivit lite vatten i hinken.
Blir inte saltet mättat och börjar avge vatten tyder det på att luften är torr i bilen.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hemgjord torrboll XL

Det måste vara tillräckligt många/stora torrbollar så att saltet övergår fullständigt till vatten. Det ska alltså alltid finnas salt kvar.

Jag fattar inte vad det är du förstår.......om det finns salt kvar, dunstar inte vattnet då ??

// Pär
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Hemgjord torrboll XL

Kaliumklorid är hygroskopiskt och drar till sig vatten. Blir saltet mättat går det över till saltlösning som droppar ner i hinken. Du kan väga hink soch salt innan du sätter in det i husbilen och sedan när Du tar ut det på våren, så kan du se hur mycket vatten saltet tagit upp.
 
Toppen