• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hembygget i detalj

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hembygget i detalj

Elsystemet:
Törs man ha det så här enkelt. Det är så mycket grejer i fabriksbyggda bilar.

Elcentralen 230V. Två dubbla uttag ovanför köksbänkar. Ett dubbelt vid sittgruppen. Ett enkelt i "uthuset".

P5040218.JPG

Elcentralen 12V. Strömbrytare för motorvärmare, ihopkoppling av batterierna (vilkor: att generatorn laddar) och inkoppling av tryckstyrda vattenpumpen. Jag bryter spänningen till vattenpumpen alltid då vi lämnar bilen.
Dioderna visar vattenmängd i färskvattentank och de två gråvattentankarna. En för köksvattnet och en för duschvattnet. De två små voltmätarna kommer från Luxors gamla apparater och visar ständigt startbatteriets resp bostadsbatteriets spänning. (Obelastat). Säkringarna i vänstra raden till kylskåp. panna och olika "rum" i bilen.

P5020225.JPG

Luckan som prylarna sitter på kan hakas av för service. Grova ledningar för matning ut i bilen. Veka från nivåmätarna i tankarna. Mycket svaga strömmar gav mig möjlighet att använda skrivarkabel för att samla ihop mängden tåtar.
Eftersom nivåmätarna är ett hembygge av tre gånger fyra fuktighetsmätare så blir det mycket ledningar. Kontakterna var också viktig för att jag skall kunna ta bort hela luckan om någon komponent behöver bytas.

P5020258.JPG P5020259.JPG P5020271.JPG

Måste käka nu och kolla nyheter och ishockey. Försöker återkomma i morgon med golvvärmen i sovrum och duschrum. Kanske kan få med antennstyrningen också.

Mycke snack blir de!

Hälsningar
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hembygget i detalj

Elsystemet fortsättning:

Något klumpig mätare för laddningsströmmen. Laddningsaggregatet har en expert lindat åt mig. Mycket kraftigt. En vippströmbrytare för att rikta laddningen mot startbatteriet eller mot bostadsbatteriet.

P5130212.JPG P5130211.JPG


Förutom olika förbrukare för belysningen så har vi elektrisk golvvärme. Separerat för golvet vid sängarna och golvet i duschrummet. I golvet vid sängarna ligger en klippbar värmematta inköpt hos Husvagns Svensson. Duschgolvet däremot krävde en handöverfräs och inlagda värmetrådar. Även transformatorn till golvvärmen är lindad särskilt för uppgiften. Den har som synes mängder av olika effektuttag.

P4250221.JPG

Antennstyrningen är svår att visa eftersom den är inbyggd och svår att ta ur. Den krävde långt experimenterande på verkstadsbordet innan den fungerade som önskat. Försöker beskriva: Fixade till en ganska stor rund tallrik utsågad i plywood och försedd med en gummikant. På motorns axel också en gummibeläggning. Det ger kraftig friktion som behövs då vinden vill vrida antennen. För att stoppa vridningen i två ändlägen placerade jag två microbrytare. Problemet var att motorn ville gå en liten bit till efter att strömmen brutits. Det gjorde att den anordning som skulle hålla knappen till microbrytaren intryckt passerade förbi och släppte på strömmen igen. Kom då på att använda ett fjädrande blad som höll knappen inne även då tallriken gick några mm till. Det räcker ju inte med att bryta strömmen, det måste ju gå att vrida den åt andra hållet. Det löste sig med en diod på var sida om brytarna.

De som frågat om konstruktionen måste nog själva sätta sig ner och "leka med strömmen". Kan bli en rolig koppling, avkoppling.

Här är de bilder jag kan åstadkomma:

P5130207.JPG P5130208.JPG
P5130209.JPG P5130210.JPG

Strömbrytaren och texten på lådan är inte aktuellt längre. Antennförstärkaren sitter nu i garderoben bakom TVn.

Nästa gång skall jag beskriva värmesystemet. Har mailat till Husvagn och Camping för att få tillstånd att lägga ut "Husbilsbyggarens handbok".

Trevlig helg till alla!

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hembygget i detalj

Tack Håkan!

Jag är särskilt glad för att du hörde av dig!

Hälsningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hembygget i detalj

Hej Alve,
håller med Håkan J, du ÄR klurig.
Gillar alla strömbrytare...............
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Hembygget i detalj

Jag kan bara säga, Uj uj uj....:p så imponerande
 

dabri

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Solna
HBK-Nr
4080
Medlemskap
2024
Sv: Hembygget i detalj

Mycket imponerande hembygge. Finns det någon funktion kvar som Du tänkt på, men inte infört? Det finns ju alltid lite plats någonstans...:msn_thumbup:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hembygget i detalj

Ja. Det är ju det där med ac. Har bara kd.:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hembygget i detalj

Värmesystemet:

Förkyld och eländig passar jag på att lägga ut värmesystemet.

Har bytt ut vätskan i systemet efter 15 år. Det är naturligtvis alldeles för lång tid. Det fanns en del avlagringar. Vid påfyllningen använde jag den här uppfinningen. Fyller 6 l vätska på en minut från lägsta till högsta punkten utan minsta problem med luftfickor.

Avtappningen, där jag sticker in kopparböjen, är av gummi med en gummiplugg. Det går därför att klämma ihop innan man för in proppen. Då behöver man inte bli frostskyddad själv, som Bror tydligen blev då han försökte.

P5100253.JPG


Alde-pannan är fantastiskt driftsäker. Den är ju igång sommar som vinter. Har alltid haft lite stödvärme på under vintrarna. Det slumpade sig så att jag når manöverpanelen utan att stiga ur sängen. Kan slå på varmvattnet. Bara att hoppa in (nåja hoppa) i duschen efter att man "dragit sig" färdigt.

P5020236.JPG P5040215.JPG P5040216.JPG P5040217.JPG

Första elementet är i duschrummet. Det var ett bra val. Där kan det aldrig bli för varmt. Därefter ut i "uthuset" till ett element som duschslangarna ligger på. Det var meningen att vi skulle vintercampa också, vilket inte har blivit av. Därefter till elementet under sängarna. Alla ledningar och rören genom elementen är av koppar. Jag fick beskedet av Alde att kopparsystem är effektivare. Eftersom jag har svetsutrustning var det ju ett självklart val. Det blev därmed ett minimum av skarvar med gummislang. Nästa element sitter under fönstren vid sittgruppen.
P5020220.JPG P4250215.JPG

Här går rören över bilen och genom värmeväxlaren som finns under den lilla lådan och sedan tillbaka via ett element under diskbänken och till pannan. Värmeväxlaren blev en utmärkt motorvärmare körd baklänges.
Har försökt lägga värmesystemet så osynligt som möjligt. Ville bara känna värmen.

P5020246.JPG

Gasolledningarna till avstängningskranarna och vidare till pannan går under bilens golv och är inlagda i armerad gummislang. Enda gasolslang som finns inne i bilen är en stump vid kylskåpet eftersom man måste kunna ta ut det.

P5020235.JPG

Avslutar med en pärm som är bra att ha.

P5020265.JPG P5020266.JPG
P5020267.JPG P5020268.JPG
P5020269.JPG P5020270.JPG
P5020271.JPG

Väntar på svar från Allt om Husvagn och Camping ang artikelserien.

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hembygget i detalj

Hej Alve,
ja du har iaf ordning o reda på instruktionsböcker mm vilket säker flera borde ha. Skall försöka plocka ihop en liknande pärm med de papper mm som jag nu har utspritt överallt.
Du använde kopparrör, är det även koppar i konvektorerna? Alde sa att det var viktigt att inte blanda olika material i värmesystemet. Hade gärna också haft kopparrör så att man kunnat löda ihop alla skarvar isf dessa gummislangar.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hembygget i detalj

Alve,
dina ombyggnader av fuktmätarna har gett mig ideer!

Förstår att du har en gemensam probe nere på "nollnivå"
och att de andra probarna sitter på olika höjder genom
tankväggarna på olika tankar.
LEDen för <icke-utslag> har du troligen uteslutit.

Hur har du fixat tätningen av alla hålen genom tankväggarna?

Mina HB-planer vilar p.g.a. isoleringsproblem på fritidshusets
vind. Men sedan....!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hembygget i detalj

Alla tre tankarna är i rostfritt och jordade. Probarna är av syrafast tråd som jag klätt med krympslang förutom några mm längst ner. Probarna är trängda genom en gummiskiva som jag limmat mot tanken. Alla probar är alltså monterade uppifrån. Sitter alltså 4 probar i varje på olika höjd. (läs olika längd) Man kan då själv bestämma hur tidigt det skall visa rött i de olika tankarna.

Mätsäkerheten har hela tiden varit perfekt i färskvattentanken medan gråvattentankarna ger mig lite bekymmer ibland. Det är väldigt känsligt att ställa in vridpotarna. Skall kolla nu om jordningen inte är lika bra på dessa tankar.:confused:

Har i efterhand monterat spänningsstab för att batterispänningens variationer inte skall inverka.

Hälsningar
Alve
 
Senast ändrad:

dabri

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Solna
HBK-Nr
4080
Medlemskap
2024
Sv: Hembygget i detalj

Jag förstod inte riktigt; har bara kd? Menar du en växelriktare till 240V?

Jag har funderat på mätning av tanknivåer också, men aldrig byggt någon.
I disk- och tvättmaskiner finns det "tryckdosor", dvs med ett membran som påverkar en mikroswitch. Borde fungera med smal slang ner i tanken till lite under nivån man vill känna av. Trycket från vattenpelaren över slangöppningen ger trycket till switchen.
Skulle man kunna ta en sådan och prova ut lämplig monteringshöjd? Det sitter också små sådana dosor i de flesta kaffebryggare. De känner av när vattnet i behållaren är tömt och bryter då strömmen till kokarspiralen. Den kunde hålla en lysdiod tänd så länge nivån överskrider slangöppningen.

Kanske någon som har erfarenhet av dessa?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hembygget i detalj

Ja du, Alve,
får vi i väderleksrapporten höra
< Storm över kalmjället >
så veta vi alla var det blåser. :D

Om du vill köra "strömsnålt" i bilen så matar du
naturligtvis dina nivåmätare via en tryck-knapp
och en liten 7809-krets ut till nivåmäterna.
Då drar de ju inte ström hela tiden.
Sen spelar det ingen roll med batteriets laddstatus.

Istället för en överkänslig "stor" potentiometer kan du
"dela upp" den på 2 fasta motstånd med en "liten pot.
i mitten, då blir nog justeringarna lättare att göra.
Pröva att dela pot.en på 3 så borde det bli lättare.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hembygget i detalj

Eller varför inte 15 eller 20 varvs trimpotar. Vill du ha några bättre beg. så kan jag säkert gräva fram några stycken ?
// Göte J
 
Toppen