• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helt nya Ford Transit

F

F.d. 58573

Guest
Nu börjar det komma lite mer information om nya Transit. Den gamla tråden i ämnet blev helt förstörd av ett 80-tal inlägg som handlade om gamla transitmodeller och jag tycker stt den tråden borde stängas.

Nu i septembernumret av Promobil en tämligen omfattande test ("megatest") av aktuella basfordon för husbilsbyggen och Transit placerar sig hyggligt i sammanfattningen, på tredje plats efter MB Sprinter och VW Crafter, före Fiat Ducato och Renault Master. Promobil har genomfört en mycket ambitiös och läsvärd jämförande undersökning.

aake

F

F.d. 58823

Guest
Sv: Helt nya Ford Transit

Om driftsäkerhet också hadde varit med,ville den
fått en ennu hyggligare plassering :wink:

Ottar

F

F.d. 53227

Guest

Krocksäkerhet.

Har tittat på Euro NCAP:s tester.

Hittar inte MB Sprinter, Fiat Ducato, VW Crafter eller Renault Master ?

Hittade Ford Transit Custom (nya modellen) med full pott ( 5 stjärnor).

Kan det vara så att bara Forden är testad, eller har jag missat nåt ?

/Seppo

F

F.d. 58573

Guest

Krocksäkerhet.

Har tittat på Euro NCAP:s tester.

Hittar inte MB Sprinter, Fiat Ducato, VW Crafter eller Renault Master ?

Hittade Ford Transit Custom (nya modellen) med full pott ( 5 stjärnor).

Kan det vara så att bara Forden är testad, eller har jag missat nåt ?

/Seppo

I den aktuella jämförelsen i Promobil har man naturligt nog inte kostat på sig egna krocktester, men däremot genomfört seriösa jämförelser av andra säkerhetsaspekter, exempelvis hanterbarhet vid undanmanövrer i olika hastgheter, bromsfunktion, olika assistanssystem m.m.

Det vore intressant att veta om någon hittat info om krocktester av övriga fabrikat, vilket rimligen måste vara gjort?

aake

H

Husbilgolf

Guest

Nu har jag läst artikeln i Promobil. Tysk dominans kan man se! Ford får mycket bra betyg. Men Fiat är fortfarande 10 cm bredare inuti, och det gör väl att just plåtis-varianterna, åtminstone med tvärseng bak, fortfarande byggs på Fiat? Så undras jag - varför inte jämförelse med bakhjuls-driven Ford utan bara framhjulsdriven.

Toppen