• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hekilucka

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2025
Behöver info?
Hade bilen inne på reparation föra våren på en stor husbilsfirma i närheten
( utanför klippan)! Var inte alls nöjd !
Nu visar det sig att det blåser in vid Hekiluckan mellan glas o karm, inte så konstigt där sitter bara gummilist på halva rundan?
Är det någon som har en liknande HB som kan titta?
Är en Dethleffs T6844 -06

Tacksam för hjälp
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Hekilucka

Hej ventilationen behövs bara om alla personer är ombord o det lagas mat.
Men man kan ju öppna ett fönster isåfall.
Svaret på din fråga är köp hel gummilist hos Heikiåterförsäljaren.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.134
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hekilucka

När man så småningom säljer bilen vidare, vilket alternativ ska man då välja för att ha gott samvete:

1) Återställa säkerhetsventilationen till ursprungligt skick?

2) Informera köparen om att man gjort ett allvarligt ingrepp i säkerhetsventilationen?

3) Göra inget av ovanstående?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.134
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hekilucka

Sunt förnuft säger, enligt vår mening, att man inte ska göra ingrepp i säkerhetsventilationen!

(Säkerhetsventilationen är dessutom, i motsats till vad som påstås i inlägg # 3, inte dimensionerad för att även klara spisens luftförbrukning.)
 

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2025
Sv: Hekilucka

Då får jag låta det dra!!
Det blir nog att jag får fixa en ny gummilist!
 

Bilagor

  • 20160427_121345.jpg
    20160427_121345.jpg
    1,3 MB · Visningar: 8
  • 20160427_121334.jpg
    20160427_121334.jpg
    1,4 MB · Visningar: 7

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hekilucka

Gummilisten ble skåret vekk ved import til Sverige, den er hel på samme bil i Tyskland og Norge. Svenske særkrav for tvangsventilasjon ble noe senere strøket som EU tilpasning. EU kravet åpner for bruk av et skilt ved spisen om at en luke eller fønster må åpnes når en koker, den tvangsventilasjonen som kreves etter EU norm kan gjøres trekkfri og er tilstrekkelig for opphold i husbilen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hekilucka

På alla husbilar vi haft så limmar jag fast en typ av spoiler precis framför takluckan!
Så här gör jag den;
En vit plåtbit som är ca. 20cm bred och ca 10 längre än takluckan på varje sida!
Bockas i 45grader hos en plåtslagare!

Man får ju självklart tänka till lite så att den får rätt mått till sin egen bil!
Börja med en bit kartong att klippa i så att ni får rätta höjden!

Sen är det bara att limma den på lagom avstånd framför takluckan, så nära som möjligt utan att störa funktionen på själva takluckan!

Vips, så är vindbruset helt borta eller i det närmaste iaf:), ventilationen fortfarande intakt samt att plånboken är inte så vidare hårt ansatt heller;)

Nån, hundralapp per taklucka brukar det kosta!
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Hekilucka

Mitt råd, återställ gummilisten till original. Tyskarna kan ventilation så du kan vara helt trygg.
Bortskurna lister är endast ett utslag av svensk besserwisserattityd kombinerad med säkerhetsnoja.
Reglerna är numera ändrade så att dessa omotiverade ingrepp har upphört.
BBa
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.134
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hekilucka

Så här liger det till när det gäller säkerhetsventilationen:

Ursprungligen hade Sverige ett nationellt krav gällande säkerhetsventilationen i fritidsfordon, baserat på Arbetsskyddsstyrelsens föreskrifter för manskapsvagnar och dylikt.

Att fordonet uppfyllde de gällande kraven fastställdes genom att noggrant kalibrerade gasolbrännare placerades inne i fordonet. Dessa gasolbrännare hade en syreförbrukning som motsvarade det antal personer man ville ha fordonet godkänt för. Koldioxidhalten mättes kontinuerligt, och fick ej 1 %.

Ett enda företag, AVL/MTC i Jordbro, var ackrediterat att utföra dessa tester.

Eftersom motsvarande krav ej fanns i andra länder, var det många (faktiskt de flesta) importerade fordon som inte blev godkända vid första testet. Resultatet blev, att tillverkaren/importören tvingades förbättra ventilationen och göra ett nytt test.

Så småningom infördes även i andra länder strikta ventilationskrav. De svenska reglerna ändrades därför så, att fordonet antingen skulle klara ”brännartestet” eller uppfylla de internationella – teoretiska – ventilationskraven.

Kvarstod i Sverige gjorde emellertid kravet på tredjepartskontroll (alltså att ett ackrediterat företag skulle kontrollera ventilationen), och vid dessa kontroller upptäcktes alltför ofta att de utländska tillverkarna inte hade följt de regler de påstått sig följa – vilket ledde till underkännande.

De svenska särbestämmelserna gjorde således att vi i det här landet garanterat hade en säkerhetsventilation som uppfyllde alla uppställda krav.

Dock ansåg EU att det svenska kravet på tredjepartskontroll utgjorde ett handelshinder, varför de svenska kraven skulle behöva skrivas om. Samtidigt lades Sprängämnesinspektionen (som utfärdat de ursprungliga föreskrifterna) ned, och verksamheten överflyttades till Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB).

Hos MSB hade man dock inte något intresse av att ”överta” ärendet, och hos Transportstyrelsen ansåg man att frågan inte hade med trafiksäkerhet att göra. Resultatet blev, att alla svenska särkrav försvann och att svenska fritidsfordonsköpare – liksom köpare i andra länder – får förlita sig på att tillverkarna följer gällande krav.


PS
Bifogar HRF:s remissvar inför slopandet av tredjepartskontrollen.
DS
 

Bilagor

  • Remissvar SÄIFS.pdf
    102,8 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
Toppen