Sv: Hekilucka
Så här liger det till när det gäller säkerhetsventilationen:
Ursprungligen hade Sverige ett nationellt krav gällande säkerhetsventilationen i fritidsfordon, baserat på Arbetsskyddsstyrelsens föreskrifter för manskapsvagnar och dylikt.
Att fordonet uppfyllde de gällande kraven fastställdes genom att noggrant kalibrerade gasolbrännare placerades inne i fordonet. Dessa gasolbrännare hade en syreförbrukning som motsvarade det antal personer man ville ha fordonet godkänt för. Koldioxidhalten mättes kontinuerligt, och fick ej 1 %.
Ett enda företag, AVL/MTC i Jordbro, var ackrediterat att utföra dessa tester.
Eftersom motsvarande krav ej fanns i andra länder, var det många (faktiskt de flesta) importerade fordon som inte blev godkända vid första testet. Resultatet blev, att tillverkaren/importören tvingades förbättra ventilationen och göra ett nytt test.
Så småningom infördes även i andra länder strikta ventilationskrav. De svenska reglerna ändrades därför så, att fordonet antingen skulle klara ”brännartestet” eller uppfylla de internationella – teoretiska – ventilationskraven.
Kvarstod i Sverige gjorde emellertid kravet på tredjepartskontroll (alltså att ett ackrediterat företag skulle kontrollera ventilationen), och vid dessa kontroller upptäcktes alltför ofta att de utländska tillverkarna inte hade följt de regler de påstått sig följa – vilket ledde till underkännande.
De svenska särbestämmelserna gjorde således att vi i det här landet garanterat hade en säkerhetsventilation som uppfyllde alla uppställda krav.
Dock ansåg EU att det svenska kravet på tredjepartskontroll utgjorde ett handelshinder, varför de svenska kraven skulle behöva skrivas om. Samtidigt lades Sprängämnesinspektionen (som utfärdat de ursprungliga föreskrifterna) ned, och verksamheten överflyttades till Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB).
Hos MSB hade man dock inte något intresse av att ”överta” ärendet, och hos Transportstyrelsen ansåg man att frågan inte hade med trafiksäkerhet att göra. Resultatet blev, att alla svenska särkrav försvann och att svenska fritidsfordonsköpare – liksom köpare i andra länder – får förlita sig på att tillverkarna följer gällande krav.
PS
Bifogar HRF:s remissvar inför slopandet av tredjepartskontrollen.
DS