• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej, jag är ny medlem

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Min familj har haft husbil sedan 2000 då vi köpte vår första bil. 2004 köpte vi vår andra, en Pilote Atlantis. Vi har haft problem med vår Fiatmotor, 2,8 JTD. 2005, när vi körde hem från Portugal/Spanien började motorn ta olja så bilen lämnades in till aukoriserad Fiat-verkstad. Den hade då gått lite över 1.000 mil. Jag hämtade bilen efter reparation men då jag kört ca 1 mil rusade motorn helt okontrollerbart upp i ett så högt varv att den blev kasserad och den byttes ut mot en "ny". När vi var i Frankrike i fjor hoppade kamremmen av och så blev det en ny bogsering. Denna gång inte till Ängelholm utan till en Fiat-verkstad i Narbonne som ligger alldeles vid Medelhavskusten. Efter många telefonsamtal till SOS i Köpenhamn fick vi efter några dagar en personbil så vi kunde köra hem till Sverige. Efter ca två månader och många påstötningar till verkstaden i Frankrike blev bilen klar. Min hustru och jag flög till Frankrike och vi körde hem bilen utan problem. Möjligen är dieselljudet högre nu. Är det någon annan av er som har haft problem liknande vi har haft med vår bil eller är det ett måndagsexemplar vi har fått? Vi har funderat på att byta till Ford eller Renault men vet inget om huruvida de bilarna är bättre. ADAC visar ett test men det gäller bara Mercedes, VW, Ford och Renault. Fiat är inte med. Där får de tyska märkena inte helt oväntat bäst betyg, därefter Renault och sist Ford. Trots att motorn inte gått merän ca 200 mil efter motorbyte vägrade Fiat att betala reparationen eftersom garnatitiden just gått ut. Om andra är bättre än Fiat är väl tveksamt men det finns kanske någon som vet hur de andra märkena behandlar sina kunder och hur kvaliteten i deras chassier är.
Hej Då.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hej, jag är ny medlem

Välkommen i klubben "atlantis".

Du måste nog haft extrem otur med din bil. Det är ovanligt att en så pass ny motor får fel på kamremmen etc.

Jag tror det kvittar vilket fabrikat man väljer, alla har sina fel och brister så har man otur så kan allt gå sönder.

Vi har Fiat 1999 årsmodell och har råkat ut för den bekanta havererade 5:ans växel, men efter den är utbytt skall det inte hända igen, lovar man. Vi har snart kört 13000 mil utan några andra problem med motorn. :D
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hej, jag är ny medlem


Hej, atlantis välkommen.​

Vi är nu inne på vår tredje husbil och det blev inte en FIAT.​

Efter vår andra FIATbaserade bil en ADRIA Van Twin så bestämde vi oss för "aldrig mer FIAT".​

Tex rasade frambromsarna på båda pga att jag enligt FIAT bromsat för lite.​

Det som blev droppen mot FIAT var att de vägrade stå för reparation som enligt min mening och tolkning av garantiåtagandet borde vara en garantiåtgärd.​

Den svenska FIAT "generalagentens" åsikter förbättrade inte FIATS position hos oss - snarare tvärtom.​

Läs gärna mer om detta i en tråd här under öppet FORUM.​

Där finner du både bilder samt text. Sök på Hundvaktens inlägg eller ämnen.​

Om det har blivit en förändring i de senaste FIATmodellerna kan jag dock inte uttala mig om. Dessa två FIAT var -03 resp 05.​

Nu har vi en Renaultbaserad ADRIA Vision med 3.0 liters diesel, som vi kört drygt 600 mil, så vi har än så länge ingen erfarenhet kring Renault.​

Dock har vi upplevt en betydande skillnad i styrka mellan FIATS 2.8 liters och Renaults 3.0 :a.​

Trots att det endast skiljer 0.2 liter i cylindervolym så är Renaulten betydligt piggare.​

Mvh​

Dag​

ps​

tråden heter direktimporterad​

ds​



 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Hej, jag är ny medlem

Det var ju en j-a otur att motorn rasade i Frankrike och inte i Sverige. Vi har väl antagligen andra konsumentlagar och garantier här än i Frankrike. Om jag inte missminner mej helt fel så är det 12 månaders garanti på arbetet och 24 månader på materialet om det inte är slitagedelar vilket det inte var i det här fallet. Svagt av Fiat att inte stå för det hela tycker jag. Tre nöjda kunder brukar generera en ny kund, en missnöjd kund skrämmer bort tio nya ungefär.. Det är väl sånt här som gör att Fiat aldrig blir ett stort märke i Sverige trots att det är ett av de största i Europa.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hej, jag är ny medlem

Instämmer fullständigt - kölis.
Intressant jämförelse FIAT sverige o utanför svedala.

ds
 
Toppen