• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Hej på er alla jag Olle Johansson och Gunilla, som bor i Kristianstad. Vi är relativt nya i klubben och likaså med innehav av husbil, men vi är mycket spända på det ”nya” livet med husbil, eftersom vi tänker mönstra av vår båt efter ca 35 års båtliv.
Tack för en mycket livlig och innehållsrik klubb och hemsida.

Jag har ett par frågor och undringar:

Vilket märke av larm skall man välja för att öka säkerheten?
Vilket märke av backkamera skall man välja?
Kamera och larm trådlöst eller ej? Trådlöst är naturligtvis lättare att installera själv.

Har någon fler tips hur vi gör vår husbilar säkrare för att slippa objudna gäster? Nedanstående gör framdörrarna svårare att öppna. Bodelsdörren är naturligtvis lätt att öppna. Avskräcker bygellås, som fälls över dörren, när man är borta från bilen? Finns det knep t.ex ett spännband med ögla, som gör bodelsdörren mer svår forcerad då du är i bilen?

Här nedan en länk jag hittade, som kan öka säkerheten till billigt pris, som lätt går att göra själv rattkryckan kostar 99:- på Biltema.(Se nedan bifogade bilder)
http://www.knackerschreck.de/

Det är en fantastisk Stellplatz(POI), som klubben har, och som finns på sidan. En tanke skulle det inte även gå att göra den i en tabell i Excel, som går att ladda ner med de viktigaste fälten som t.ex. namn, koordinator, service, så den går skriva ut och ha med i bilen och kanske även så den går att ladda ner i dom vanligaste dataformaten till våra navigatorer?

http://www.poiedit.com är ett nedldningsbart program, där det går omvandla till olika dataformat.

http://www.poihandler.com är en bra sida där du, som kanske många av redan känner till. Det är gratis att registrera sig och då kan du gratis ladda ner massor av POIs, som det kallas. Jag har fler liknande länkar i annan dator, som jag kan lägga upp senare.

http://www.poidatabase.se/download.htm Svenska Hastighetskameror

För er som har Navigon finns en bra sida http://www.navigon-user.com/

En annan navigtionssida
http://www.pocketnavigation.de

Navigation och ställplatser skulle kanske kunna få ett eget ämne på forumet?

Tack för idag det blev kanske för mycket skriveri med en gång?
Ha det så bra ALLA o. en terevlig helg o. hoppas solen lyser på oss.:wink:

Olle
 

Bilagor

  • knackerschreck-1.jpg
    knackerschreck-1.jpg
    11,5 KB · Visningar: 625
  • knackerschreck-2.jpg
    knackerschreck-2.jpg
    19,5 KB · Visningar: 627
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Hej Olle och Gunilla
Fastän vi bor i Sthlmstrakten så köpte vi vår första husbil av Vinslöv´s. En Hobby 750. 4,5 tonnare. Vi har båda C-kort men Barbro har inte BE-kort. Så husvagnen blev utbytt mot husbilen jag nämnde.
Året efter , alltså skulle vi fara till Italien. Oj, oj vad vi funderade på säkerheten.
Ja, bilen hade mycket utrustning från start, hade ju stått som demo nere hos Vinslöv´s.
Backkamera fanns. MEN tänk på att en påbackning av en som har smugit sej upp i ar...et och man blir ansvarig kan kosta ganska mycket. Därför skall man ha en kamera som fungerar först och främst och sedan får priset bli därefter. Jag har sett många priser men inte hur dom olika kamerorna fungerar. Men det finns säkert dom som vet mer om detta.
Sedan så var Hobbyn halvintegrerad och Fiat hytt. Vi köpte då lås att sätta på insidan, som monterades genom att skruva ut skruvarna för armstöden och sedan skjuta in låsen emellan och därefter på med gänglim och i med skruvarna. Sedan var det bara att vrida på dom vita vreden så gick en låskolv för och framdörrarna var låsta. Sen spelar det ingen roll om tjuven tar sen in genom lilla sidorutan och försöker skruva loss armstöden, det blir för jobbigt.
På utsidan om bodelsdörren satte vi en sådan som man vrider för dörren och låser.
Inuti hade vi en säkerhetsbox som var av Alkos märke(finns flera olika fabrikat och priser). Den monterades med genomgående bult och där förvarade vi pengar, pass m. m.
Sedan så kan man måla fan på väggen och tycka att det finns takluckor och bodelsfönster som tjuven kan forcera. Visst men själen mår bra av att veta att man vidtagit rimliga åtgärder mot tjuvnad.
Nu vill jag tillägga att låset för framdörrarna kunde ha lösts på annat och billigare sätt men, jag ville att man genom ett enkelt vrid på varje sida, hade säkrat dörrarna. Att man inte tyckte det var besvärligt utan med ett enkelt vrid, hade stängt tjuven ute.
Dessutom så förvarade vi inte någonting kvar därframme.
Fiaten inbjuder till att ha mycket saker ligga där framme, men det gäller att ta lärdom av dom inbrott som man läst om i pressen.
Ja Du ser hur lätt det är att skriva mycket, det är meningen att man skall göra det, så det bara att tycka till.
Hälsningar Barbro och Gert i Tungelsta
 
Senast ändrad:

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Hej Olle och välkommen i Klubben:mcride: Jag kan tipsa dej om ett larm som fungerar på trycket i Husbilen:wideeyed: Lätt att insallera går på 5 minuter:spinny:
PROTEXUS Tel:0707553919 Jag fixar rabatt:cool: :cool: www.protexus.se

Ha De Bertil M 15
 

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Hej Gert o. Bertil!

Tack för era ”matnyttiga” svar. Givetvis skall det köpas en backkamera o. någon form av larm.

Har du Bertil haft ditt larm länge utan några problem m. massa falsklarm osv. Är det ngt. nytt larm för det finns inte mycket på nätet om just om detta larm. Vad är ca. priset?

Jag är tacksam för alla tips som gör husbilsåkandet säkrare och bekvämare.

Är det ngn. som tror att Fammia SafeDoor avskräcker på bodelsdörren, när man är borta från bilen på dagtid eller blir bilen ännu mer sönder bruten?
safedoor1.jpgsafedoor2.jpg

Som vanligt bästa hälsn.
Olle

PS Är det någon som passerar Kristianstad och har någon fråga om det som finns här slå en signal eller så kan vi kanske ses ändå utan fråga.
Keep on smiling!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Hej, Olle

Lite om backkamera.
Vi monterade backkamera på vår nya bil och det är kanonbra - men;

Kameran sitter ovanför bromsljuset - alltså det vid taket så det lyser bara rött i kameran när man bromsar på kvällen o vill se nåt i den. Kunde dock inte monteras nedanför på vår bil. Tyvärr.

På inrådan av säljaren köpte vi en utan visir, för "att visiret kan fastna vid is".
Jag ångrar mig, för nu ser man bara smutsiga regndroppar om man kört långt i sk-tväder o behöver se nåt i den.
Det är inte så kul att först gå ut och rengjöra kameran i ösregn innan man kan backa.

DS
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Hej!
Såg hos en husbilssäljare en bil med inbrottsskydd monterade i samtliga bodelsfönster och takluckor.
Det var förm hemsvetsat i klent armeringsjärn och sedan målade i vitt.
Såg ut som en sol med strålar som bildade skyddet.
Lite svårt att beskriva.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av skydd.
Är det att rekommendera eller ser bilen ut som en fångtransport?
Är det att skjuta över målet?
Vitsen med skyddet var att man direkt såg från utsidan att det skulle vara jobbigt att ta sig in den vägen.
Med vänliga hälsningar från Roberth, nybörjare med husbil.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Hej roberth....nåt liknande detta kanske ? Inte direkt likt "solar" kanske i mönstret men tror att du menar nåt sånt här. Det jag vet om mina skydd är att det var någon som tog upp beställning för o hemmatillverka detta. Tror att han kom från skåne, men vet inte om han fortfarande håller på. Sen om det förhindrar/ skrämmer bort bovar o banditer går ju o diskutera, finns ju så många andra vägar o bryta sig in på. Lastluckor, sidofönster i framdörrar...så jag tror att inbrottslarm är det bästa....o hund ! :wink:



Mvh
 

Bilagor

  • april-06 013-500.jpg
    april-06 013-500.jpg
    13,6 KB · Visningar: 420
  • april-06 023-500.jpg
    april-06 023-500.jpg
    12,8 KB · Visningar: 421

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Tack för svar med synpunkter.
Visst var det den typen av inbrottsskydd som jag menade. Dina bilder visar en bättre variant, ser ju inte ut som galler utan är mer dekorativa.
Som nybliven medlem är jag oerhört tacksam för alla tips som alla vänliga själar delar med sig av. Hälsningar
 
Senast ändrad:

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Hej från Olle i Kristainstad o. lite tips o frågor

Hej Olle:) Vi har haft Larmet i Husbilen sedan mars -06. Har hitills fungerat perfekt :cool: Pris ca 6.000:- Ha De
 
Toppen