• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HBK:s ställplatsfil, POIViewer och Navigon

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Med appen POIViewer är det lätt att hitta bl.a. HBK:s ställplatser och med kopplingen till Navigon navigera till målet.

Hitta ställplatsen med POIViewer.....
photo-761086.jpg
photo-762018.jpg
photo-765577.jpg

..... och navigera dit med hjälp av Navigon och iPad:
photo-767905.jpg

Kjell Gladh

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
9627
Medlemskap
2025
Sv: HBK:s ställplatsfil, POIViewer och Navigon

Hej!
Läser med stort intresse allt om GPS och Ipad och undrar nu: Hur görs kopplingen från POIviewer till NAVIGON. Det framgår inte av bilderna i tidigare inlägg. Själv har jag ännu inte skaffat Navigons app (har iGOprimo) och vill därför veta om det är enkelt att överföra platsen från POIviewer till Navigon. Kanske det vore värt pengarna at köpa Navigons app. Vi åker mest i Sverige och då ofta till naturreservat och friluftsområden där man aldrig kan ange en adress. Har även en Garmin 1490 som innehåller många POI, men där får man aldrig någon överblick över ett större område och dess POI's så som på Ipad med poiviewer.
Annars finns ju navigeringsmöjlighet även i POIViewer, men då på googles karta som kräver internetanslutning vilket man helst vill undvika.

Häsningar från nybliven medlem
Kjell Gladh

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Man bara trycker på Directions i POIViewer så startar Navigon med dessa koordinater och man trycker Start Navigation så är man igång.

Nya Navigon 2 är ett bra lyft från föregångaren och med Husbils/Lastbils tillägget så slipper man en massa trånga situationer där det finns data för detta i kartmaterialet.

Jag har inte provat IGO Primo men eftersom Navigon har bra koppling till Google och jag föredrar 2D så slår Navigon numera min "hårda" TomTom i det mesta.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kopplingen sker automatiskt enl. bild, detsamma gäller mellan Promobil Mobil Life + och Navigon och Tomtom.

Koppling sker också till Google Maps som ännu inte erbjuder navigering i iPhone/iPad.

Fortfarande är iGO Primo den mest avancerade och logiska navigeringsappen trots avsaknad av koppling från POIViewer och Promobil.
Google Maps funkar men inte Navigation.

bild-755298.PNG

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Anders, har du jämfört Navigon 2 o IGO Primo och kan ge några bra features som IGO har som inte Navigon har.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders, har du jämfört Navigon 2 o IGO Primo och kan ge några bra features som IGO har som inte Navigon har.

Det är svårt att ge exempel från minnet men jag minns att iGO var mer lättanvänt och logiskt och har fler inställningsmöjligheter.

Efter Garmins köp av Navigon har de släppt en egen app som jag inte har testat pga priset (749 kr).
Jag antar att Garmin lägger alla resurser på sin app och att Navigonappen så småningom kommer att upphöra?

Jag har kvar Navigon eftersom den täcker hela Europa (iGO bara Western Europe) om jag mot förmodan skulle förirra mig in i forna öststater.
Kanske Kroatien?

Något som jag också märkt är att iGO hittills har släppt fler uppdateringar både vad gäller program och nya kartor.
Nackdelen är som sagt avsaknad av koppling från de beskrivna apparna.
Om man redan har någon av iGO eller Navigon finns ingen anledning att byta enl. min mening.

PS! Nu kommer frugan och visar ett erbjudande om en navigator (0 kr) om hon köper lökar från Bakker men i så fall får hon sitta bak i bilen och navigera på egen hand.
Takara Europe (endast 3,5 tum) heter den med alla Europas kartor förinstallerade.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Med appen POIViewer är det lätt att hitta bl.a. HBK:s ställplatser och med kopplingen till Navigon navigera till målet.

Hitta ställplatsen med POIViewer.....
photo-761086.jpg
photo-762018.jpg
photo-765577.jpg

..... och navigera dit med hjälp av Navigon och iPad:
photo-767905.jpg

Måste man importera hbk ställplatser till Pio wiewer eller Navigon för att det ska funka

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Måste man importera hbk ställplatser till Pio wiewer eller Navigon för att det ska funka

Man måste importera alla POI-filer som man vill använda men det är gjort på några få sekunder. Man anger sökvägen till filen (URL) som sedan importeras automatiskt. Det går bra med csv-, gpx- och t.o.m. zip-filer. Möjligen också ov2 som jag dock inte provat.

Här finns några filer:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/416424

Senast ändrad:
Toppen