• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hbk forum "hoppar"

F

F.d. 52943

Guest
Använder Android 4.4.2 på en Samsung platta och Samsungs internet app.
När jag läst färdigt en tråd åh backar tillbaka till forumlistan, så tar det en liten stund innan forumlistan "hoppar ner" ett par rader. Om jag är snabb och försöker peka på en ny tråd innan den hoppat, så hamnar jag i stället i inlägget ovanför och den trådens ägare, vars profil öppnas i ett nytt fönster. Lätt irriterande.
Samma hopp sker i Chrome. Har inte sett detta fenomen på andra ställen än hbk.
Någon annan som ser samma sak eller vet varför det uppstår?

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Hbk forum "hoppar"

Troligtvis att vissa delar av sidan inte hunnit laddas in innan du trycker vilket gör att du " råkar " trycka på fel stället.

Har samma fenomen på en del tidningssidor med mobilen där det ser ut som sidan är fullständig men det är några bilder som inte laddats klart vilket förskjuter sidan neråt och så råkar man trycka på fel del.

Edit: Beror på nedladdningshastighet, hur snabb plattan, mobilen, datorn eller webbläsaren är att återskapa den tidigare sidan.

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Eftersom de flesta webbläsare har " öppna i ny flik " så är det det enklaste när man klickar på länkar från en startsida, då slipper man backa och ladda om startsidan.

Bäst fungerar det på en dator med mus, lägg pekaren på länken och klicka med mushjulet så öppnas länken i en ny flik, kan vara lite krångligare på en del plattor och mobiler eftersom man måste hålla fingret på länken tills en meny kommer upp med alternativ, inte alltid som det funkar.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

Har samma problem Roland, om du tittar så ser du att det är Googlesök rutan som tar lite längre tid att ladda.
vet inte hur man kan lösa det så jag får vänta en eller ett par sekunder innan man trycker igen, det med ny flik förstår jag inte.

Lars

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Flikar ( tabs ) är länkar som man öppnar från en sida utan att den gamla sidan försvinner, i en dator så hamnar länken i en flik upptill bredvid den gamla sidan, klickar man på den nya fliken så öppnas den fliken, klickar man på krysset i fliken så stängs fliken medan den gamla sidan som länken fanns i fortfarande finns kvar.
Ser ut så här, notera flikarna upptill:
http://www.pconline.se/wp-content/uploads/2014/06/stang-ner-flikar.jpg

Här i en mobil.
http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.418021!imageManager/2737274333.jpg

Video på att öppna flikar ( tabs ) i dator med högerklick på musen, obs har man klickbart mushjul så går det lika bra med ett klick på hjulet.
https://www.youtube.com/watch?v=OvQnBBJMSMo

Tyvärr så är det inte alltid lika enkelt på en mobil eller platta, man får lägga fingret på länken tills en meny dyker upp och därefter välja ny flik, men vissa webbläsare har osynliga flikar och man måste in i läsarens ( Chrome t.e.x. )inställningsmeny för att hitta flikarna eller som min samsung läsare där en siffra längst upp till höger visar antal flikar och jag klickar där för att kunna välja vilken flik som ska fram.

När jag skrev det här på datorn så har jag haft ett tiotal flikar öppna för sökningar och samt de länkar som jag visar samtidigt så ligger HBK:s startsida i första fliken och den här forumtråden i andra fliken, har inte behövt använda fram och backknappen i webbläsaren nånting.

F

F.d. 52943

Guest

Ok,
tydligen inte bara min platta som bråkar. Att öppna i nytt fönster funkar, men innebär två extra moment - hålla nere länge och klick en extra gång på öppna i nytt fönster.
Andra delen av frågan: Varför bara på HBK? Jag läser ett par andra forum på samma sätt med att backa tillbaka når tråden är läst - t.ex DQCF och Bobilforumet - utan samma problem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vi har et par eksterne lenker, og om de ikke blir mellomlagret så kan det bli merkbart også på pc. Kjører en med lav båndbredde så blir det spesiellt synlig at høyre kolonne tar ekstra tid og forstyrrer endel. Minst problem har jeg i Edge, men den venter med å tegne ut det som vil bli flyttet når andre deler kommer etter en tid. Firefox er for meg den som viser mest hopp. Chrome ser splittet ut, gir litt hopp avhengig av hvilken frame som ikke tegnes ut med en gang.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Håller med Knut, externa länkar måste oftast kollas upp av webbläsaren så att innehållet inte förändrats, HBK-forumet verkar även ha ett mer avancerat upplägg än Bobil-forumet som har en enklare design.

F

F.d. 52943

Guest

Ok, tack. Vi släpper det.
Ytterligare en fråga om ett irriterande fenomen på min platta, och inte bara i HBK.
När jag skriver så finns det en automatisk korrekturläsare som ändrar ord till vad den tror att jag vill skriva. Det hjälper inte alltid att ändra tillbaks - den envisas. Det händer att jag måste formulera om mig och använda andra ord än jag tänkt från början. När jag skriver på engelska blir det helt outhärdligt.
Dessutom verkar ofoget ha tilltagit på senare tid - kan inte minnas att det varit så märkbart tidigare - kan det ha ändrats med någon uppdatering?

Jag kan inte hitta var man stänger av den funktionen.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Samsung mobil

Inställningar - min enhet - språk och inmatning - samsung tangentbord - autoersätt.

Drag reglaget åt vänster för att stänga av.

Kanske inte riktigt lika på en platta.

F

F.d. 52943

Guest

Jag hittade den till slut - inte under enhet utan under personlig fanns språk och inmatning. Jag hade för bråttom och letade för dåligt.

F

F.d. 52943

Guest

HBK verkar ha slutat hoppa. Antar att webbarna ändrat något....?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ingen endring, men om problemet er styrt av svartid på eksterne siter så er det mange faktorer som kan endres utenfor vår kontroll. Samme gjelder caching i din webleser, om sidene finnes i cach så er det ingen svartid.

Det kan og ha kommet en oppdatering av din app.

F

F.d. 52943

Guest

Suck, nu hoppar det lika mycket som tidigare, om inte lite mer t.o.m. Det var tydligen bara en tillfällig förbättring.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

HBK verkar ha slutat hoppa. Antar att webbarna ändrat något....?

Nej, webb har inte ändrat något. Det är något som är fel i din dator!

Har du kompatibilitetsvy tillslagen?

Efter URL raden finns en knapp med bilden av ett trasigt papper, prova annars att trycka på den. Alternativt så finns det under verktyg även möjlighet att välja kompatibilitetsvy (en bock framför).

Hjälper det inte så kontakta din teleoperatör.

F

F.d. 52943

Guest

Kommer svagt ihåg något om kompabilitetsvy från pc-tiden.
Finns det i Android - i så fall var?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noop kompatibilitets modus er spesiellt for IE nyere utgaver.

Med en Android prøv å benytte Chrome leseren, den fungerer bra for meg Browser som er den opprinnelige i Android før versjon 5 har problemer med uttegning flere steder. Mener Samsung har en annen som standard leser, den kan muligens forsøke å være "smart" og tegne ut siden før den har nok info til å gjøre det rett.

Noe de fleste weblesere har problemer med er tråden På spåret, teksten kommer raskt og bildene renner inn etter hvert. Noen weblesere setter av plass for bildet når de starter på nedlastnngen av det bildet, men de klarer bare et mindre antall bilder om gangen så det blir endel hopp om en skynder seg til slutten av siden.

Toppen