• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetssignal

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Till våren när värmen kommer ska jag montera in en farthållare i husbilen, Ducato 2,3 -06 . Är det någon som vet var man hittar hastighetssignalen på denna bil ? Eller var man kan få tag på ett kopplingsschema. Det verkar som om det inte getts ut några verkstadshandböcker på dessa nyare Ducato, modell 244, eller har jag missat något ?
// Göte J
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetssignal

Prata med Larmcenter dom hjälpte mej på ett bra vis. 031-795 03 04
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetssignal

Hej!

Du kan även gå in på www.waeco.se klicka på produkter / biltillbehör / farthållare.
Gjorde själv på detta vis innan jag köpte min f-hållar. Sen gäller det å ha så bra kontakter som möjligt när inköpet ska ske.

hälsningar Bill
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetssignal

Hej

Jag monterade en farthållare av fabrikat PDQ. På deras hemsida finns monteringsanvisningar till de flesta fordon.

Hastighetssignal/referenspuls skall man tydligen hämta från en kontakt ovanpå växellådan.

Se bifogad länk.

http://www.pdq.se/pub_docs/files/Fiat/dukato2801.pdf

/Kenneth/

Göte J, jag såg att du bodde i Linköping. Finns en firma som heter Elektronik Montering på Industrigatan 30. Dom monterar farthållare och jobbar mycket med husbilar åt östgöta camping etc.
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetssignal

Hej Göte

Har du en -06 så är allt elektroniskt och signalen hittar du bakom hastighetsmätaren.
MEN kolla med en firma som instalerar farthållare vad det kostar komplett med installation för när jag skulle montera var det inga pengar att spara på att göra detta själv.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetssignal

Tack för svaren ! Men länken till PDQ gäller 2,8 JTD inte samma som 2,3 JTD som har DBW "elektrisk gaspedal".
Jag har monteringsanvisningen för Ducto 250 med Multijet och i den står det att Referenspulsen (hastighetssignal) finns i en grå kabel,stift 10, i en 40 polig kontakt i säkringsdosan. Bilden ser mycket lik ut min Ducato 244, det är kanske samma?
Sanningen att säga har jag inte tittat ordentligt på detta papper tidigare eftersom det stod Ducato 250 på det och den trodde jag var försedd med CAN-buss, (CAN-buss=petsydd)
// Göte J
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hastighetssignal

Hej. Inte i säkringsdosan, men precis till höger om säkringarna, passa dig när du öppnar kontaktstycket så inte låsningen går av, lycka till. Mvh. Olle.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetssignal

Har på vår bil kopplat in navigation med hastighetsgivare. Bilen är av årsmodell -03.
Hastighetsgivaren kan då vara samma från -02 till -06. Kopierar in min egen inkopplingsbeskrivnig.
För att prova om det är rätt ska ni använda en spänningsprovare som har diodindikering. Koppla in den mellan angiven kabel och jord och kör sakta bilen framåt och om det är rätt kommer dioden på provaren att pulsa.

Det finns tre st. kontaktstycken på instrumentpanelens baksida.
Ett av dom har 18 st. kontaktstift och är svart.
På den skall man koppla in på nummer 15 som är hastighetspulsen.
 
Toppen