• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hastighetsmätare

F

F.d. 14604

Guest
Var på väg hem efter semestern då hastighetsmätaren började började hoppa, efter en stund så lade den av helt, även km räknaren slutade att fungera, råkade ut för samma sak fast på en volvo för över 20 år sedan, då var det vajern som hade gått av. Någon som har erfarenhet av detta? Om det är vajern, är den svår att byta? Det är en fiat 1,9 TB. Tacksam för tips!:wink:

S

suneAl

Guest
Sv: hastighetsmätare

Jag tror att Du har JORDFEL ! Kolla samtliga ( 3 st ) jordskruvar.

Allting på dessa modrena bilar är elektroniskt.

Har haft samma problem !

MVH / 571

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ganska säker på att det sitter wire på din bil. Elektrisk hastighetsmätare kom på facelift modellen från 2002.
Vet ej var hastighetsmätarwiren sitter på växellådan. Om den sitter på samma ställe som den elektriska givaren så kan du se den underifrån på baksidan av lådan.

F

F.d. 14604

Guest

Jag har en vire men undrar om det kan ha gått av eller om det kan vara något annat fel?. Måste man lossa instrument panelen och lyfta ut den? Jag antar att viren sitter fastskruvad bakom själva mätaren? Årsmodell-99

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Brukar sitta rakt bakom hastighetsmätaren. Har du tur så kanske du får upp handen bakom instrumntpanelen och kan vrida loss wiren. Brukar sitta med en plasthylsa som ska vridas eller klämmas ihop.

Får du loss den och kan böja fram den så du ser ändan på wiren så provkör bilen en liten bit och du ser om wireändan snurrar.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag har haft min mätare demonterad vid ett tillfälle då jag bytte en instrumentlampa. Hastighetsmätaren sitter med några skruvar på framsidan, tror att det är fyra insexskruvar. När man lossat skruvarna så underlättar det om man "matar" fram viren från motorutrymmet. Viren sitter med en bajonettfattning i mätaren. Lossa sedan försiktigt anslutningarna för elen.

Toppen