• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätare

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
764
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Ska man lita på gpsn eller bilens mätare.
Håller jag 100km visar gpsn 90, vid 80 visar gpsn 72..
Törs jag lita på gpsn?????

Åke 65;)
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Du kan ju enkelt kontrollera din hastighetsmätare genom att på en rak 90-sträcka hålla en konstant hastighet under 300 meter. 25 mittsträck på vägen = 300 meter. Vid 90 km/tim tar sträckan exakt 12 sekunder att köra.

Bilens hastighetsmätare visar som bekant alltid för mycket (oftast 5 – 10 %).
Byter du däck får du göra om testet eftersom däckets omkrets påverkar hastigheten.

Hälsningar farbror Claes.




 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Jag har gjort ungefär samma iaktagelser om skillnaden mellan GPS och hastighetsmätare, dock inte riktigt lika mycket som Åke. Har kollat mätaren mot motormännens ambulerande bil för två år sen på min WV Lupo och det är så att bilens mätare visar ca 5% för lite vid 90 km. När man kollar bilens mätare mot GPS:en måste man hålla jämn fart en längre sträcka då GPS:en släpar lite i förhållande till bilen. Hat man belastat GPSdatorns minne med många POI:s och lagrat många tidigare rutter, samt har skärmen inställd så att mycket detaljer ritas på kartan blir släpet till slut ganska stort.
Ove.G
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetsmätare

Jag gjorde en test med min Garmin 660 mot min Audi 100,Ford Express och
Lasbil Volvo F12 .Både Audi och Forden visade ca 10km för mycket men Volvon
med Färd skrivaren visade exakt hastighet mod Garmin 660.
Man kan dra en slutsats att hastighets mätare i visa pers-bilar visar en glädje
hastigheter.
Mvh
Perrovski
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Det är nog inte tänkt som "glädjemätare" jag har för mej att jag läst nånstans att det finns nån bestämmelse om att en hastighetsmätare under inga omständigheter får visa för låg hastighet.
Ove.G
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Jag har två helt olika GPS:er i bilen..

En Garmin integrerad i bilradion och en GPS i ett kartprogram i LapTop:en.

Båda visar exakt samma hastighet - och de måste dom väl göra - en GPS hastighetsmätare kan väl inte visa fel. Det är en sekunds uppdatering på båda.
Så vid en riktig tvärnit kan de visa fel i max en sekund - tror jag. I tunnlar eller när sateliterna inte kan "ses" så blir det naturligtvis problem.
Garmin GPS är visst kopplad till bilen på något vis så den beräknar farten när den tappat satelitkontakt - tror jag..

Bilens hastighetsmätare visar ca 111 Km/tim när GPS visar 100.

DS
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Era mätningar bekräftar det jag alltid hört förr: Bilens hastighetsmätare visar i allmänhet ca. 10% för mycket. Inte för att vara "glädjemätare", utan för att de helt enkelt absolut inte FÅR visa för lite, som Ove säger! Eftersom hjulens diameter spelar roll måste det vara inbyggt lite "marginal" i mätarna.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Hundvakten
Vi har en Pioneer navigation i vår bilstereo och den har hastighetsimpuls inkopplad vilket gör att den blir exaktare vid satelitbortfall.
Säker så på din också.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Hastighetsmätare

För fordon från 1980 eller nyare räknas max felvisning ut med en formel:
(v1-v2)<=v2/20+ 10 km/h

V1=Visad hastighet
V2=Verklig hastighet

Vid 90 km/h verklig fart får mätaren visa max 104,5 km/h men ej under 90 km/h

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Tack Håkan J, så heter prylen, som är kopplad nånstans i Renaulten.

ds
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Våran mätare visar 8% lägre fart än den verkliga. Men jag har satt i en buss utväxling i bakaxeln *L*
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

I min Renault viser fartsholderen 2 km for lite i forhold til GPS. 92 på fartsholderen er 90 reell hastighet og 102 på fartsholderen er 100 reell hastighet.

mvh Knerten
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Kanske det helt enkelt är så att biltillverkarna inte vill ha en massa stämningsansökningar på halsen från förare som blivit bötfällda och det visat sig hastighetsmätaren visat fel hastighet. Då är det säkrare att låta instrumentet visa lite högre hastighet än den verkliga.

Det är ju dessutom bra ur trafiksäkerhets- och miljösynpunkt. Sänkt hastighet lär ju rädda liv och miljö.
 
Toppen