• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätare ur funktion

F

F.d. 54378

Guest
Chassiefabrikat: Volkswagen
Chassiemodell: Caravelle
Chassietyp: Eget bygge
Motortyp: 2.5 i
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Eget Bygge
Husbilsmodell: Eget bygge
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Ospecificerat
Helt plötsligt så har min hastighetsmätare slutat fungera. Den och naturligtvis även trippmätaren. Men varvräknaren, tankmätaren och alla andra mätare, lampor, ljus och indikatorer fungerar som det ska.
Nu är det väl ingen fara, det går väl att köra ändå? Antar jag? Men jag undrar om det är lätt att fixa själv, eller om man måste lämna in bilen för felsökning? Jag har ingen handbok till bilen, så att kolla i den kan jag inte...
Det som är det sura i sammanhanget är att jag kan inte riktigt lita på tankmätaren så jag gick på trippmätaren för att veta när det var dags att tanka. Naturligtvis måste jag se till att detta är fixat innan besiktning.

Men min fråga är hur problemet har uppstått och hur lätt det är att fixa själv?
Bilen är ju en 91:a så allting är mekaniskt, finns inte mycket el på den bilen...
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Troligtvis har wiren gått av. Drivningen sitter i navkåpan på v framhjul.i överdelen stiiter den på baksidan av hastighetsmätaren med en skruvhylsa. Lycka till!
 
Toppen