• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighetsmätare - "Glädjemätare"

F

F.d. 6586

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Hymer
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Hastighetsmätaren visar från 10% (vid 50) till >15% (vid 120) fel. dvs ej linjärt.
Trippmätaren visar ca 6%fel (linjärt dvs oavsett medelhastighet)
(Testat med både klocka och GPS)

Hur funkar hastighetsmätaren på denna modell.

Jag blev efter påtryckningar erbjuden att byta en givare på garantin. De skulle då behöva "riva" växellådan. Känns inte kul på en nästan ny bil.
Har däck/fälg dimensionen betydelse? hur mycket gör det då att gå upp 1" på fälgstorlek?

Är lite vilsen och garantin går snart ut. Någon som har en lösning eller rekommendation?
 
F

F.d. 4879

Guest
Vill börja med att säga att jag är ingen specialist på ny Fiat men det börjar kännas som att det börjar bli dags att gå ett par studiedagar hos min gamla kompis på Kihlströms som är spec på Fiat och Iveco här i Stockholm. Din hastighetsmätare är tydligen elektrisk då man vill byta givare/sensor. Det sitter en pulsgivare nere på växellådans utgående axel som ger impulser till mätaren i form av jord (-) och destå snabbare pulser, ju fortare går bilen. Då det inte är som du säger linjärt (procentuellt lika hela vägen) så är det nog inte fel på utväxlingen utan givaren eller instrumentet (i princip alltid givaren). Jag tvivlar på att man måste riva växellådan för att byta givaren då dom alltid brukar sitta fastskruvade på utsidan av lådan men nu är det ju en Fiat.. Byter du till 1" större fälgar och behåller samma däcksprofil så kommer mätaren att visa mindre fart och km, tvärtom om du går ner i storlek.
 
F

F.d. 13497

Guest
Hej!
Jag har en Porsche 944 och behandlade växellådan och motorn med teflonmedlet "Slick 50". Förbryllande var att bilen varvar ca 6200 beroende på nerförsbacke, mm och alltså mer än 5800 där varvtalsregulatorn ska slå ifrån. Toppfarten har ökat från 230-240 till 280 beroende på väglutning osv.
Kan teflonet ha "skitat" ner givaren i vxl-lådan så att den visar fel för hastighet och varvtal? eller kan det finnas någon annan teori?
Kan varvtalsregulatorn vara trasig?
Mvh Kaj Söderena
 
F

F.d. 4879

Guest
Vi får börja med att skilja på fartspärrar. Om du har en varvtalsspärr på motorn så är den driven via tändsystemet och kan inte ha påverkats av Slick 50. Om du har en hastighetsspärr så är den driven från växellådan eller bakväxeln (som är en enhet på din bil) och kan knappast blivit påverkad av Slick 50. Däremot om du har differentialbroms så kan den sluta att fungera då det inte blir nån större friktion mellan lamellerna i diffen. Jag tror att din varvtalsregulator har pajat.
 
F

F.d. 6586

Guest
Finns nu en officiell fix där Fiat åtgärdar detta genom byte av givare och/eller instrument. Min bil skall åtgärdas i Augusti. Tog några år....
 
Toppen