• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastigheter

F

F.d. 58689

Guest
Hastigheter för Husbil över 3500 kg, är det ändrat till 100 km
Tänker du på Finland?!
Den högsta tillåtna hastigheten för en husbil på över 3 500 kg är i regel 80 km/h. Om en modern husbil har låsningsfria bromsar och alla säten som används under körning har säkerhetsbälte och huvudstöd, får husbilens hastighet vara 100 km/h. 29 maj 2020

Transportstyrelsen skriver gällande Sverige
Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Andra länder har andra bestämmelser, men här några exempel
 
Senast redigerad av en moderator:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Länken till lagamotor stämmer inte helt betr. hastighetsgränserna i Danmark.
För de angivna gränserna måste bilen ha det Danska Tempo100 godkännandet...
Annars gäller 80 på motorväg och 70 på landsväg om bilen väger mer än 3500 kg om jag minns rätt....
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Länken till lagamotor stämmer inte helt betr. hastighetsgränserna i Danmark.
För de angivna gränserna måste bilen ha det Danska Tempo100 godkännandet...
Annars gäller 80 på motorväg och 70 på landsväg om bilen väger mer än 3500 kg om jag minns rätt....
Her er hastighedsgrænserne i Danmark som de fremgår af Politiets hjemmeside:


Tempo 100 godkendelse til Danmark skal indhentes i Danmark ved et bilsyn (besigtigelse) og den skal fornys hvert andet år. Det giver ret til at køre 100 km/t med en autocamper mellem 3,5t og 7,5t men kun på motorvej.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Her er hastighedsgrænserne i Danmark som de fremgår af Politiets hjemmeside:


Tempo 100 godkendelse til Danmark skal indhentes i Danmark ved et bilsyn (besigtigelse) og den skal fornys hvert andet år. Det giver ret til at køre 100 km/t med en autocamper mellem 3,5t og 7,5t men kun på motorvej.
Enligt "färdselstyrelsen " så gäller en EU godkänd husbil att den endast behöver godkännas i Danmark (besigtas) en gång för ett Tempo 100. Har själv gjort detta 2019 i Slagelse. Har tidigare i detta forum beskrivit det.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Det är lite konstigt kan man tycka
I Tyskland kör man i 100 km/h och kör om alla långtradare sen när man kommer in i Österrike så gäller 80 km/h och man blir omkörd av samma tradare
 
F

f.d. 53452

Guest
Her er hastighedsgrænserne i Danmark som de fremgår af Politiets hjemmeside:


Tempo 100 godkendelse til Danmark skal indhentes i Danmark ved et bilsyn (besigtigelse) og den skal fornys hvert andet år. Det giver ret til at køre 100 km/t med en autocamper mellem 3,5t og 7,5t men kun på motorvej.
Mycket intressant. Förutom att bränsleförbrukningen stiger rätt kraftigt vid en hastighetsökning från 80 till 100 km/h. För min husbil har jag uppmätt den ökningen till 0,3 liter per mil med full last. Det innebär ca 5:- mer per mil. Jag antar att själva tillståndet med förnyelse också kostar varför det blir en ganska kostsam historia.
Om jag exempelvis kör tio mil på dansk motorväg så "vinner" jag 15 minuter med den högre hastigheten och det kostar mig i bränsle 50:-. Ska jag köra genom hela Danmark så kan 80 km/h finansiera en övernattning i stället.
Om du Kaehne4363 kan ge mig kostnaden för tillståndet så kan jag räkna ut hur många nätter jag kan övernatta i Danmark.
 
F

f.d. 53452

Guest
Bilsyn foretages af private firmaer i Danmark. Her er et af de store: Applus Bilsyn Hvidovre - Bestil tid til bilsyn
Det ser ud til at ptisen er 780 dkk, men da min husbil kun vejer 3,5, sp kan jeg ikke fåen pris ved at indtaste bilnummer
Tusen tack för svaret. Med det syns kalkylen bli dyr för att köra 100 km/h på motorväg. Så den klassiska jämförelsen är glaset halvfullt eller halvtomt.
Eller som jag skulle säga, det blir pengar till övernattningar som jag sparar på att nöja mig att köra 80 km/h, så hinner jag med fler Carlsberg också!
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Mycket intressant. Förutom att bränsleförbrukningen stiger rätt kraftigt vid en hastighetsökning från 80 till 100 km/h. För min husbil har jag uppmätt den ökningen till 0,3 liter per mil med full last. Det innebär ca 5:- mer per mil. Jag antar att själva tillståndet med förnyelse också kostar varför det blir en ganska kostsam historia.
Om jag exempelvis kör tio mil på dansk motorväg så "vinner" jag 15 minuter med den högre hastigheten och det kostar mig i bränsle 50:-. Ska jag köra genom hela Danmark så kan 80 km/h finansiera en övernattning i stället.
Om du Kaehne4363 kan ge mig kostnaden för tillståndet så kan jag räkna ut hur många nätter jag kan övernatta i Danmark.
Jag betalade 500 danska kronor 2019 för mitt tillstånd för husbil över 3.5 t. Är en engångs avgift.
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag betalade 500 danska kronor 2019 för mitt tillstånd för husbil över 3.5 t. Är en engångs avgift.
Tack för ytterligare klarläggande. Men jag fortsätter köra långsammare genom Danmark och njuter av landet och Carlsberg för pengarna jag tjänar. Du vet ju hur det är med förmögenheten man bygger upp på "röda" priser. Eller här kanske man skulle säga rödvita priser.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Enligt "färdselstyrelsen " så gäller en EU godkänd husbil att den endast behöver godkännas i Danmark (besigtas) en gång för ett Tempo 100. Har själv gjort detta 2019 i Slagelse. Har tidigare i detta forum beskrivit det.
Nja,stämmer detta..?..verkar var varje år

HVOR OFTE SKAL CAMPINGBILEN TIL PERIODISK SYN?​

Alle store campingbiler på mellem 3.501 og 7.500 kg. skal synes hvert år, uanset om den er Tempo-100 godkendt eller ej.

Fornyelse hver år
Idet store campingbiler på mellem 3.501 og 7.500 kg. skal synes hvert år, skal den danske Tempo-100 godkendelse også fornyes hvert år.

Du kan altid finde priser på syn af alle typer køretøjer, som din nærmeste Applus synshal håndterer, på synshallens egen side. Der vil både være angivet prisen for Tempo 100 - både dansk og tysk.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Enl inlägg #4 ska tillståndet förnyas varannat år..
Enl inlägg #14 gäller varje år.
Andra inlägg säger att det räcker med ett enda godkännande (#12 t.ex.)

Undra vad som är rätt?
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Enl inlägg #4 ska tillståndet förnyas varannat år..
Enl inlägg #14 gäller varje år.
Andra inlägg säger att det räcker med ett enda godkännande

Undra vad som är rätt?
Gäller danska husbilar, vi i Sverige besiktigar våra husbilar varje år men vill ni inte tro på uppgiften, så låt då bli att skaffa Tempo 100 i Danmark. Anledningen till att jag skaffade Tempo 100, är att vi "semestrar " i Danmark vid flera tillfällen per år. Då är det skönt med Tempo 100..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Gäller danska husbilar, vi i Sverige besiktigar våra husbilar varje år men vill ni inte tro på uppgiften, så låt då bli att skaffa Tempo 100 i Danmark. Anledningen till att jag skaffade Tempo 100, är att vi "semestrar " i Danmark vid flera tillfällen per år. Då är det skönt med Tempo 100..
Det vore bra att ha fakta i ämnet,har du varit i kontakt med danskbilprovning och fått detta bekräftat,svensk bilprovning kontrollerar inte däckens ålder tex. vilket är ett krav för Tempo.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Det vore bra att ha fakta i ämnet,har du varit i kontakt med danskbilprovning och fått detta bekräftat,svensk bilprovning kontrollerar inte däckens ålder tex. vilket är ett krav för Tempo.

Det vore bra att ha fakta i ämnet,har du varit i kontakt med danskbilprovning och fått detta bekräftat,svensk bilprovning kontrollerar inte däckens ålder tex. vilket är ett krav för Tempo.
Jodå det har jag. Även fått detta på mail men vet inte hur jag ska få in det här. Men var och en här gör som de vill...för mig räcker de att det stämmer..
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Enl inlägg #4 ska tillståndet förnyas varannat år..
Enl inlägg #14 gäller varje år.
Andra inlägg säger att det räcker med ett enda godkännande (#12 t.ex.)

Undra vad som är rätt?
Besiktigade vår bil 2019
Kostade ca 200 DKR (trots tidigare besked om annat)
För utländska bilar finns ingen begränsning tidsmässigt
723D47CC-89E6-4E92-9AD1-DA650EFBFB3D.jpeg
 
Toppen