B Bergman
HBK Medlem
Hastigheter för Husbil över 3500 kg, är det ändrat till 100 km/Tim
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tänker du på Finland?!Hastigheter för Husbil över 3500 kg, är det ändrat till 100 km
Her er hastighedsgrænserne i Danmark som de fremgår af Politiets hjemmeside:Länken till lagamotor stämmer inte helt betr. hastighetsgränserna i Danmark.
För de angivna gränserna måste bilen ha det Danska Tempo100 godkännandet...
Annars gäller 80 på motorväg och 70 på landsväg om bilen väger mer än 3500 kg om jag minns rätt....
Alldeles riktigt..Länken till lagamotor stämmer inte helt betr. hastighetsgränserna i Danmark.
För de angivna gränserna måste bilen ha det Danska Tempo100 godkännandet...
Annars gäller 80 på motorväg och 70 på landsväg om bilen väger mer än 3500 kg om jag minns rätt....
Enligt "färdselstyrelsen " så gäller en EU godkänd husbil att den endast behöver godkännas i Danmark (besigtas) en gång för ett Tempo 100. Har själv gjort detta 2019 i Slagelse. Har tidigare i detta forum beskrivit det.Her er hastighedsgrænserne i Danmark som de fremgår af Politiets hjemmeside:
Tempo 100 godkendelse til Danmark skal indhentes i Danmark ved et bilsyn (besigtigelse) og den skal fornys hvert andet år. Det giver ret til at køre 100 km/t med en autocamper mellem 3,5t og 7,5t men kun på motorvej.
Mycket intressant. Förutom att bränsleförbrukningen stiger rätt kraftigt vid en hastighetsökning från 80 till 100 km/h. För min husbil har jag uppmätt den ökningen till 0,3 liter per mil med full last. Det innebär ca 5:- mer per mil. Jag antar att själva tillståndet med förnyelse också kostar varför det blir en ganska kostsam historia.Her er hastighedsgrænserne i Danmark som de fremgår af Politiets hjemmeside:
Tempo 100 godkendelse til Danmark skal indhentes i Danmark ved et bilsyn (besigtigelse) og den skal fornys hvert andet år. Det giver ret til at køre 100 km/t med en autocamper mellem 3,5t og 7,5t men kun på motorvej.
Tusen tack för svaret. Med det syns kalkylen bli dyr för att köra 100 km/h på motorväg. Så den klassiska jämförelsen är glaset halvfullt eller halvtomt.Bilsyn foretages af private firmaer i Danmark. Her er et af de store: Applus Bilsyn Hvidovre - Bestil tid til bilsyn
Det ser ud til at ptisen er 780 dkk, men da min husbil kun vejer 3,5, sp kan jeg ikke fåen pris ved at indtaste bilnummer
Jag betalade 500 danska kronor 2019 för mitt tillstånd för husbil över 3.5 t. Är en engångs avgift.Mycket intressant. Förutom att bränsleförbrukningen stiger rätt kraftigt vid en hastighetsökning från 80 till 100 km/h. För min husbil har jag uppmätt den ökningen till 0,3 liter per mil med full last. Det innebär ca 5:- mer per mil. Jag antar att själva tillståndet med förnyelse också kostar varför det blir en ganska kostsam historia.
Om jag exempelvis kör tio mil på dansk motorväg så "vinner" jag 15 minuter med den högre hastigheten och det kostar mig i bränsle 50:-. Ska jag köra genom hela Danmark så kan 80 km/h finansiera en övernattning i stället.
Om du Kaehne4363 kan ge mig kostnaden för tillståndet så kan jag räkna ut hur många nätter jag kan övernatta i Danmark.
Tack för ytterligare klarläggande. Men jag fortsätter köra långsammare genom Danmark och njuter av landet och Carlsberg för pengarna jag tjänar. Du vet ju hur det är med förmögenheten man bygger upp på "röda" priser. Eller här kanske man skulle säga rödvita priser.Jag betalade 500 danska kronor 2019 för mitt tillstånd för husbil över 3.5 t. Är en engångs avgift.
Nja,stämmer detta..?..verkar var varje årEnligt "färdselstyrelsen " så gäller en EU godkänd husbil att den endast behöver godkännas i Danmark (besigtas) en gång för ett Tempo 100. Har själv gjort detta 2019 i Slagelse. Har tidigare i detta forum beskrivit det.
Gäller danska husbilar, vi i Sverige besiktigar våra husbilar varje år men vill ni inte tro på uppgiften, så låt då bli att skaffa Tempo 100 i Danmark. Anledningen till att jag skaffade Tempo 100, är att vi "semestrar " i Danmark vid flera tillfällen per år. Då är det skönt med Tempo 100..Enl inlägg #4 ska tillståndet förnyas varannat år..
Enl inlägg #14 gäller varje år.
Andra inlägg säger att det räcker med ett enda godkännande
Undra vad som är rätt?
Det vore bra att ha fakta i ämnet,har du varit i kontakt med danskbilprovning och fått detta bekräftat,svensk bilprovning kontrollerar inte däckens ålder tex. vilket är ett krav för Tempo.Gäller danska husbilar, vi i Sverige besiktigar våra husbilar varje år men vill ni inte tro på uppgiften, så låt då bli att skaffa Tempo 100 i Danmark. Anledningen till att jag skaffade Tempo 100, är att vi "semestrar " i Danmark vid flera tillfällen per år. Då är det skönt med Tempo 100..
Det vore bra att ha fakta i ämnet,har du varit i kontakt med danskbilprovning och fått detta bekräftat,svensk bilprovning kontrollerar inte däckens ålder tex. vilket är ett krav för Tempo.
Jodå det har jag. Även fått detta på mail men vet inte hur jag ska få in det här. Men var och en här gör som de vill...för mig räcker de att det stämmer..Det vore bra att ha fakta i ämnet,har du varit i kontakt med danskbilprovning och fått detta bekräftat,svensk bilprovning kontrollerar inte däckens ålder tex. vilket är ett krav för Tempo.
Besiktigade vår bil 2019Enl inlägg #4 ska tillståndet förnyas varannat år..
Enl inlägg #14 gäller varje år.
Andra inlägg säger att det räcker med ett enda godkännande (#12 t.ex.)
Undra vad som är rätt?