• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hartaldörr byte av låscylinder

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Jag ska byta låscylinder på min bodelsdörr ,Dörren är av märket hartal. Se bild. hartaldörr.jpgEn Burstner I 710 -09. Hur gör man ??
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
[QUOTE = "Knut, post: 1035692, medlem: 1626"]
Det finns ett specialverktyg för att ta bort gammal cylinder och sätta i en ny. Leverantören bör ha detta (samma verktyg som för att byta cylinder i tanklock : D)
[/CITAT]
Hej , du skrev att man kan använda nyckeln för att ta bort cylindern om man vred den ett kvarts varv åt höger och sedan drog i nyckel samtidigt som man ev. använde en liten mejsel för att pilla ut kolven. Gäller det på ovanstående Hartaldörr? Det finns ett bleck längst bak på den nya cylindern som inte trycks in när nyckeln är isatt. Frigörs detta bleck när man vridit nyckel ett kvarts varv ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med spesialnøkkelen trekkes låseblikken inn når nøkkelen trykkes helt inn, har aldri byttet cylinder uten et slik verktøy eller med hele låset ute på benken, noen låshus har et lite hull hvor en kan trykke inn blikken. Har byttet cylinder i en Hartal dør med en standard spesialnøkkel, samme verktøy som brukes om du trenger å bytte et låsbart tanklokk og flytter over cylinderen til det nye lokket.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
[QUOTE = "Knut, post: 1041198, medlem: 1626"]
Med specialnyckeln dras låsöglan tillbaka när nyckeln är helt tryckt, har aldrig bytt ut en cylinder utan ett sådant verktyg eller med hela låset ute på bänken, vissa låshus har ett litet hål där man kan trycka in blicken. Har bytt ut cylindern i en Hartal-dörr med en standard specialnyckel, samma verktyg som används om du behöver byta ut ett låsbart tanklock och flytta över cylindern till det nya locket.
[/CITAT]
Vart får man tag i en sådan nyckel ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husbilverkstad for ditt merke burde ha en som du kan låne i noen minutter. Det er ikke en nøkkel en uten videre kan kjøpe og det er en for hver nøkkelprofil.
 
Toppen