• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Harley Davidson älskare?

F

F.d. 16416

Guest
Inlägget flyttat från "HBK är välmående och vi trivs!" till egen tråd eftersom detta inte berör ursprungliga ämnet! /HBK-webb

Inlägget borttaget av skribenten, då jag själv ej satt ämnesrubriken. I den ursprungliga tråden framfördes hat mot mc-märket Harley Davidson, vilket jag hade synpunkter på.
Tråden platsar ej med den nuvarande rubriken i detta forum...ingen husbilsrelaterad fråga.

Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Harley Davidson älskare?

Hej Roadglider!

Det var en liten konstig jämförelse tycker jag.:confused:

Vi var i Västervik i helgen. Det var MC-träff där med enligt uppgift 14 000 motorcyklar.
- De du Jappe. Undrar om du "överlevt" det? ;) Det mullrade över hela stan. Särskilt roligt var kortegen genom stan på lördagen.

En mycket stor del var HD hojar, och jag vill påstå att 80-90% av dom körde mer eller mindre utan ljuddämpare. Det har väl blivit ett visst HD-mode som bland annat innebär att man kör med raka rör.

Jag tror inte att det är särskilt vanligt att Peugeot ägare eller andra kör bil med raka rör.:D Det kanske vore något för HBK:are att köra husbil med raka rör :D

Tur att vi är olika och gillar olika saker.

Kryssa lungt

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har förstått att vissa människor uppskattar buller i olika former. Mycket av dagens musik är ju exempelvis någon sorts organiserat buller. Men jag tycker verkligen att dessa bullerälskare inte ska pracka på vanligt hederligt folk dessa ljudmattor som dom lägger över stora delar av riket, huvudsakligen sommartid. Alla är inte intresserade av tjocka maskiner som låter som tröskverk som håller på att haverera.

Jag körde själv motorcykel på den tiden det begav sig men jag såg det aldrig som min uppgift att störa andra människor med mitt intresse! Studerar man dessa marodörer närmare så börjar man ana varför dom är så förtjusta i buller. Dom har inte motorcykel för att köra med den utan för att synas. Dom vill väcka uppmärksamhet genom buller, klädsel och allmänt förargelseväckande uppträdande!

Polisen betraktar deras framfart som kriminell eftersom bullernivån vida överstiger tillåtna värden, men som vanligt så saknas resurser för att stävja detta ofog. Ofog förresten, det uttrycket är alldeles för milt för att beskriva vad dessa svartklädda marodörer ställer till med, men jag antar att hänsyn till andra människor inte är något som prioriteras hos dessa, i mitt tycke, xxxxxxxxxxxxxxxxx. Skall vi kanske använda lite bättre språkbruk i detta forum! HBK-web

Förargad Jappe

Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

...... och som om de inte var tillräckligt,har oljudsbullret även flyttat ut i våra vackra kustband och skärgårdar där V8 överglänser det intellektuella.
Då var närmast den finska sångkören, som nyligen uppträde på Skansen, en lätt bris då dem genomförde sina skriknummer.

mvh
Fincan

"alla lever vi under samma himmel, men har olika horisonter"

Z

Zappa59

Guest

Jag tycker verkligen att dessa gnällgubbar inte ska pracka på vanliga hederliga Harleyåkare och musikälskare detta eviga gnäll som hörs över stora delar av riket huvudsakligen året runt.

Ganska häftiga påhopp i detta inlägg....
Jag är marodör, jag har inte Harleyn för att köra med (vad tusan ska jag ha den till, hänga på väggen eller?), jag uppträder förargelseväckande, jag tar inte hänsyn till andra människor och sist men inte minst så är jag en pueril fjolla (vet inte ens vad det betyder :).

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Inga förolämpningar TACK! HBK-web

Från Åke, en Harley- och musikälskande husbilsägare.

F

F.d. 26625

Guest

Vi håller med JAPPE den här gången ?! Varför tillåts HD att åka runt utan ljudämpare, polisen har ljudmätare men ej gått någon kurs. Vi som håller på med motorsport har hårda ljud krav låter bara en aning mer en en vanlig bil. Högt ljud = uteslutning.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Men goa husbilsvänner,
börjar vi inte bli lite trångsynta småaktiga och missundsamma nu.
Undrar vad mina grannar tänker och tycker när jag startar min klyvsåg en kl 8 en lördag//söndags morgon? Eller när jag startar min gamla dieselmotor för att värma den de tre minuter som tomgångskörning är tillåten?
Vissa gillar ju bilar och hojar, flygplan mm som surrar o låter, andra gillar trädgårdsjobb med t;ex gräsklippning, köra grenar o pinnar i en flismaskin mm. ( Har en sådan granne och han menar inget illa).
Det är lättare att låta sig störas av det man inte gillar än att se saker o ting som det är. Har inte vi alla någon gång åkt utan ljuddämpare- stört den allmänna ordningen etc. någon gång. Tror att alla mår bättre om man sköter sig själv och skiter i andra. Vet man att det är oväsen på en specifik plats så åk inte dit. Fritt val faktiskt.

Hälsningar från en som gillar motorljud, gräsklippare flismaskiner, traktorer, Harleys, Honda mm. Bor nära E18 och järnvägen och störs mera av ljudet från motorvägen och tågens oväsen än en o annan mc med eller utan ljuddämpare.
Känner mig storsint och låter andra leva som dom vill.

Nu har jag stuckit ut huvudet så långt att jag hör ljudet av klingan som hissas upp i en giljotin. Få se vem som drar ur spärren.................

Z

Zappa59

Guest

Polisen betraktar deras framfart som kriminell eftersom bullernivån vida överstiger tillåtna värden, men som vanligt så saknas resurser för att stävja detta ofog.
Förargad Jappe

Jaha, jag skulle tro att polisen också betraktar alla husbilsägare som kör omkring med överlast som kriminellt, lika synd här isåfall att det saknas resurser att stävja detta ofog :).

De flesta av oss som är mänskliga bryter dagligen mot någon lag, men jag tycker inte det gör oss till kriminella för det.

Du får gärna komma och lämna dina synpunkter och prata gamla MC-minnen den dan jag råkar parkera bredvid dig på nån ställ- eller campingplats när jag rullar ut Harleyn från släpvagnen, tar på mig mitt svarta skinnställ och förvandlas till marodör.
Kanske jag t.o.m bjuder på en provtur så du får en chans att ändra uppfattning...:wink:

Husbil, Harley, Frank Zappa och kanske nån pilsner, det är min definition på livet....

:mcride: /Glad Åke

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Hur skulle samhället se ut ifall vi inte hade några gränser eller lagar som styrde vårt beteende, eller hur skulle trafiksituationen se ut ifall vi inte hade regler att hålla oss till? Fundera på detta, att var och en gjorde som den själv behagade.

Och oljudet från vissa mc som vida överskrider gällande regler hur har dessa gått igenom SBP? Jo givetvis manipulerade efter besiktningen. I dem flesta fall.
Fundera också på varför du möter så många bilar som saknar främre regskylt.
Är det pga felaktig och sämre förankring av denna? Nej naturligtvis inte. Avsikten är en helt annan. Du fastnar inte på bild så att du kan bli identifierad, då du bryter mot hastighetsbestämmelserna. I dem flesta fall.

Det finns en mening med mycket här i livet, även inkluderat hänsynstagande till din medmänniska.

// Fincan

"Boxer älskare"

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Som jag ser det finns det bara ett problem med HD.
Att jag inte har någon............

Jag hade också gärna varit ägare till en HD men jag hade i så fall sålt den och i stället köpt en annan mc som inte hade varit lika tjock och som hade haft fungerande ljuddämpare för att inte störa mina medmänniskor i onödan!

Jappe

F

F.d. 410

Guest

Jappe,

jag tror att minst 90% av Västerviks-borna varje år längtar till MC-dagarna och det muller som hörs på dagarna under flera dagar. Medelåldern är hög bland knuttarna och dom sköter sig exemplariskt. Polisen gör rätt i att låta dessa sprida glädje över stan och det är ytterst ovanligt att man hör någon motorcykel sent på kvällen.

Det är en livsstil för många. Du skulle se folkfesten i stan när dom defilerar förbi.

Men visst finns det alltid någon enstaka person som gnäller över oljudet denna helg men det är ingen som bryr sig om dem, inte ens polisen gudbevars.

Anders

F

F.d. 16416

Guest

Det finns många olika subkulturer i vårt samhälle på både ont och gott.

HBK kan vara ett exempel. Vi förenas av ett gemensamt intresse för husbilar. Den som inte gillar HBK behöver ju för den sakens skull även ogilla husbilar.

Fotbollens suporterklubbar ett annat. Den som inte gillar avarterna - huliganerna - behöver ju därför inte ogilla fotboll och en viss klubb.

Jag menar med detta, att om man nu ogillar vissa avarter inom mc-världen behöver man för den skull inte rikta sitt ogillande mot ett visst mc-märke. Jag gillar inte, när vissa förare av sporthojar kör på bakhjulen, men riktar inte detta ogillande mot något specifikt mc-märke utan mot företeelsen.

Jag hatar inte heller internet och ASUS-datorer, även om jag ogillar mycket som där skrivs och visas.

Roadglider

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Ja du Gurra, det är väl en himla tur att alla inte gillar samma saker. Det skulle bli ett ganska slätstruket samhälle.
Vissa personer tycker om häftiga motorljud, opera, rockmusik andra inte.
Som så ofta handlar det om hänsynstagande inte bara från den som har en hoj som låter högt utan även från den som slickar mittlinjen på vägen, alltid lyckas ta två parkeringsrutor, alltid försöker tränga sig före i köer, alltid slänger skräp runt sig när de stannar på en ställplats osv i all oändlighet.
Själv försöker jag vara tolerant, bäst så för blodtrycket

F

F.d. 3088

Guest

En sådan här kanske vore nåt, notera Marlon Brandostyret

GH:mcride:

Bilagor

• Teneriffa 037.jpg
    Teneriffa 037.jpg
    2,6 MB · Visningar: 0
F

F.d. 3088

Guest

Ja du Gurra, .....................

Ja du Nisse det var ju inget svar på frågan. När jag skjuter Ksp begagnar jag mig av hörselskydd vilket har sparat min hörsel, när cykeln låter exakt likadant och det tutar i öronen när han har passerat tror jag ingen tycker att det är ett skönt ljud. Mannen har ju misslyckats totalt med sitt ombygge av avgassystemet enligt min mening.

Här kan du se ett lyckat bygge, ett dovt lågt mullrande inte ens fåglarna på marken flydde

Bilagor

• SANY0005.JPG
    SANY0005.JPG
    833,3 KB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:
Toppen