• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har Sygic fått knäppen?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Jag skaffade husbilstillägget till Sygic. Nu är i stort sett hela stan markerad 3,5 ton (Motala).
Likaså är ett antal låga passager felmarkerade. 2.8m istället för över 4m.
Fick tre rutter föreslagna. En över en 3.5t bro och två under en järnväg på 2.8 fri höjd. Båda dessa värden stämmer, men är inte lämpliga för min 4,4 ton och 3m höjd.
Det finns en enda väg där jag lagligen kan ta mig fram, men där tror Sygic att fri höjd är 2.8m..

Jag har angett rätt dimensioner för bilen i Sygic.

Testa gärna om ni har Sygic.
Motala. Från Dagsländevägen till Vätterviksgatan.

Bifogar bild över stadens 3.5t gator
Notera att om jag zoomat in mer så hade antalet skyltar ökat markant.

Hälsningar Janne

Bilagor

• IMG_0143.webp
    IMG_0143.webp
    298,3 KB · Visningar: 37
Senast ändrad:
Jag skaffade husbilstillägget till Sygic. Nu är i stort sett hela stan markerad 3,5 ton (Motala).
Likaså är ett antal låga passager felmarkerade. 2.8m istället för över 4m.
Fick tre rutter föreslagna. En över en 3.5t bro och två under en järnväg på 2.8 fri höjd. Båda dessa värden stämmer, men är inte lämpliga för min 4,4 ton och 3m höjd.
Det finns en enda väg där jag lagligen kan ta mig fram, men där tror Sygic att fri höjd är 2.8m..

Jag har angett rätt dimensioner för bilen i Sygic.

Testa gärna om ni har Sygic.
Motala. Från Dagsländevägen till Vätterviksgatan.

Bifogar bild över stadens 3.5t gator

Hälsningar Janne
Det där är väl alla gator som av kommunen är begränsade till 3,5ton? det måste ju Sygic navigera efter.

Det där är väl alla gator som av kommunen är begränsade till 3,5ton? det måste ju Sygic navigera efter.
Det är något fel. Troligen kommunens fel. Finns en bred väg där endast ena körfältet är markerat 3,5ton, men det är inte verkligheten. Jag ska se om jag kan rapporter till Sygic senare.
Samma problem i Borensberg men inte i Linköping. Så säkerligen en tomte på kommunen

Det är något fel. Troligen kommunens fel. Finns en bred väg där endast ena körfältet är 3,5ton. Jag ska se om jag kan rapporter till Sygic senare.
Samma problem i Borensberg men inte i Linköping. Så säkerligen en tomte på kommunen
Det hjälper förmodligen inte att rapportera till Sygic, kartleverantören som dom använder får sin info från kommunens kartor, så det är kartleverantören och kommunen man måste gå på!

Efter tidigare kontakter med Sygic har jag fått helt klart för mig att de inte har en aning om vilken information som finns i kartinformationen.

Jag uppdaterade kartor tidigare idag. Men något måste gått fel. Nu uppdaterade jag igen och i stort sätt alla skyltar försvann.
Så hade inte du Kjell visat på annat resultat så hade jag nog inte märkt att kartan var gammal. Tackar.

Däremot är det fortfarande fel på en järnvägsunderfart. Och det får kommunen ta på sig.
Det tokiga är att Sygic ändå tycker att jag kan ta en lägre underfart istället för att säga att destinationen är ej åtkomlig

Bilagor

• Skärmavbild 2025-11-28 kl. 19.21.36.webp
    Skärmavbild 2025-11-28 kl. 19.21.36.webp
    195,5 KB · Visningar: 23
  • Skärmbild 2025-11-28 192314.webp
    Skärmbild 2025-11-28 192314.webp
    121,1 KB · Visningar: 23
Är nog kommunen som felat. För ganska många år sedan blev jag av Garmin skickad över en bro som var skyltad 3,5 t. då jag kom norrifrån. Tog mig över vattnet lite längre österut och följde en ny rutt mot ställplatsen och fick vända vid en för låg järnvägsviadukt. Via en övergång längre västerut tog jag mig dit jag tänkt.

Detta beror nog inte på varken Sygic eller Garmin utan fel uppgifter i kommunens kartor.

Är nog kommunen som felat. För ganska många år sedan blev jag av Garmin skickad över en bro som var skyltad 3,5 t. då jag kom norrifrån. Tog mig över vattnet lite längre österut och följde en ny rutt mot ställplatsen och fick vända vid en för låg järnvägsviadukt. Via en övergång längre västerut tog jag mig dit jag tänkt.

Detta beror nog inte på varken Sygic eller Garmin utan fel uppgifter i kommunens kartor.
Kommunen har svarat mig att de inte ansvarar för hur Sygic anväder datan.
Helt urdumt svar, de nämner inte ens om de kontrollera om felet finns på deras kartdatabas.
(Eller kan det vara så att det är Lantmäteriet som är ansvariga?)

Tillbaka
Toppen