• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har jag gjort bort mig nu igen??

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Igår kom jag hem från Berlin med min nyinköpta Knaus Sport Traveller 500 D som var i utmärkt skick så nu är det dags att söka fullvärdigt medlemsskap i detta eminenta sällskap som redan gett mig så många goda råd inför köpet. Har dock lite ångest inför följande eventuella problem.

Jag hade tänkt köra hem på röda exportskyltar som brukligt är men den auktoriserade Knaushandlaren föreslog istället att jag skulle köra hem på originalskyltarna och på hans försäkring. Bilen har hela tiden gått på uthyrning och är försäkrad till 2009. Han behöll originalet på briefet (som jag hört att man aldrig får åka hem utan). När jag kommit hem ska jag skicka ner skyltarna och ett papper som heter zulassungsbescheinigung (fritt översatt tillträdesintyg?) så avregistrerar han bilen och skickar mig originalbriefet. Jag har en kopia. Är detta OK eller? Bilen är en 07:a som har gått 1420 mil. Ska jag göra nåt med papperen här hemma innan jag skickar ner grejorna? Jag måste väl ha originalbriefet för ursprungskontrollen?
Känner mig en aning villrådig!! Hjälp mig den som kan.
Tack på förhand!

Sture
 
J

Jarn

Guest
Sv: Har jag gjort bort mig nu igen??

Hej Sture, man skall inte måla f-n på väggen, men det du gjort är aningen riskabelt minst sagt.
Precis som du säger, man skall aldrig betala bilen och sedan köra iväg utan original Briefet.

Juridiskt är det så att den som har det i sin hand är ägare till fordonet, så han kan mycket väl sälja den igen....

Nu förutsätter vi ju att altt skall ordna sig, men tyvärr kan du i Sverige nu inte göra någonting utan origonalbriefet.

Du får snarast sända ner det du skall, gärna med mottagningsbevis eller liknande, sen är det bara att vänta.

Hoppas som sagt att det är en seriös firma och att allt löser sig till det bästa.
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Har jag gjort bort mig nu igen??

Tack Roland för ditt nabba svar! Som sagt handlaren är auktoriserad Knaushandlare som jag fick stort förtroende för (magkänsla). Jag har ju dessutom köpehandlingen och kvittot.

Sture
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Har jag gjort bort mig nu igen??

Då borde det ordna sig, jag har gjort precis samma sak med några motorcyklar när jag köpt dem i tyskland. En gång blev jag även stoppad av tysk polis som trodde jag stulit den men efter att ha visat alla köpehandlingar och de hade ringt handlaren så släppte de mig!
 
Toppen