• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har du erfarenhet av dessa däck?

T

Tobbejj

Guest
Sv: Har du erfarenhet av dessa däck?

Om du tänkt köra med det på vintern så är det inte godkänt som vinterdäck. /Tobbe

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Problemet är att hitta däck med rätt belastnings index hos däckverkstäderna..

Har däck som är nästan nya som jag fick när jag handlade bilen..
Men med fel last index :(

//Fredrik

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

stro listan är sedan 2010
däck märkta M+S med vintermönster? kan vara ok på bil över 3,5 ton iallafall.
Ska enl luddig tolkning av lag avgöras av polisman på plats...?
(fått det beskedet från transportstyrelsen)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vår husbil är nu 5 år och jag tänkte lägga 1% av bilens värde på vinterdäck. Skulle vara kul med lite vinterkörning för bilen har ju värmesystem för det.

1. Jag gick in i appen och kollade vad jag ska ha för däck:

tps.JPG

2. Sen Googlade jag på siffrorna och då blev det dessa som jag tydligen ska ha:

Michelin Agilis Alpin.JPG

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Sitat Transportstyrelsen.
Vad är vinterdäck?

Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara
  • särskilt framtagna för vinterkörning och
  • märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Continental VancoFourSeason 235/65 R16C 121/119N 10PR
Continental VancoFourSeason 235/65 R16C 121/119N 10PR Dubbel märkning 118R - dackonline.se
Tippsa gärna om du har info om dessa..

//Freddy
Jag har sådana däck kör året om med dessa kör dagligen
Nöjd med fästet lite spårkänsliga har faktist inte tänkt på att dom inte är godkända som vinterdäck
Har provat sämre däck som är godkända
Nu börjar dom närma sig 3mm så det är dags att bytas ut

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Nya listan från STRO tar upp däck som uppfyller VÄGVERKETS krav?
Vägverket finns det 2013?
Mina Michelin Agilis Camping är godkända som vinterdäck under enklare vinterförhållanden enl. Michelin i Tyskland och England......(märkta M+S)
Samma däck är inte godkänt i Sverige....

Ska en tysk husbilist byta däck för resa till Sverige?
Verkar skumt.....

Ännu skummare att däckhandeln ska tolka lagen?

Såg att jag till min släpvagn har dubbade vinterdäck märkta med M+S men ej alptopp.....godkännda?

Däcken enl STRO listan för bilar över 3,5 ton innehåller mestadels däck för TUNGA fordon , stora lastbilar o bussar.
Verkar vara ett glapp det här med husbilsdäck?

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Nya listan från STRO tar upp däck som uppfyller VÄGVERKETS krav?
Vägverket finns det 2013?
Mina Michelin Agilis Camping är godkända som vinterdäck under enklare vinterförhållanden enl. Michelin i Tyskland och England......(märkta M+S)
Samma däck är inte godkänt i Sverige....

Ska en tysk husbilist byta däck för resa till Sverige?
Verkar skumt.....

Ännu skummare att däckhandeln ska tolka lagen?

Såg att jag till min släpvagn har dubbade vinterdäck märkta med M+S men ej alptopp.....godkännda?

Däcken enl STRO listan för bilar över 3,5 ton innehåller mestadels däck för TUNGA fordon , stora lastbilar o bussar.
Verkar vara ett glapp det här med husbilsdäck?

Det är inget krav att vara med på STRO listan, huvudsaken man uppfyller lagkraven (tidigare nämnt av uffeO i inlägg 11), d.v.s. däcken ska vara
särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.

Sen kan man ju diskutera vem som kan avgöra om däcken är särskilt framtagan för vinterkörning (STRO är en part som troligtvis kan avgöra)

Det finns inget krav i lagen på märkning med "Alptopp" "Snöflinga" men det kan vara en fördel för bl.a. PB2 husbilar på mer än 3500 kg.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Har en fråga ???
Kan man ha vinterdäck back ( tvillinghjul ) och fram sommardäck ????
Gäler även Tyskland ??
Mvh

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Personbilar och lätta fordon

Kravet på vinterdäck eller likvärdig utrustning gäller personbil klass l, personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpfordon som dras av dessa fordon.
Mönsterdjupet på däcken ska vara minst 3 millimeter när det är vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag.

Lastbilar, bussar och husbilar – nya regler 2013

Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden. Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Behöver nya sommardäck 215/75 R16C till HB.
Dom gamla börjar att få små sprickor i botten av profilen. Däcken är av märket Firestone CV 3000 och är orgnalmonterade (2005). Mönsterdjupet är fortfarnde mer än 3mm, men med tanke på åldern är det dags för ett byte.
Jag har varit i kontakt med några av våra lokala däckhndlare och blev rekommenderad:
Barrum Van2 till ett pris av € 394:- inklusive montering och balansering (inkl. nya ventiler med stålskaft)
Barum Vanis till ett pris av € 434:- inklusive montering och balansering (inkl. nya ventiler med stålskaft)
Nokian Hakka Cargo till ett pris av € 423:- inklusive montering och balansering (inkl. nya ventiler med stålskaft)
Nexen CP321 till ett pris av € 338:- inklusive montering och balansering (inkl. nya ventiler med stålskaft)
Frågan är vilket ska man välja?
Kollade på en däckstest i Promobil 042012 och där hade Nokian bästa testresultatet följt av Nexen.
Mvh. Klas

Thomas.A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
14461
Medlemskap
2026

STRO bocken är däck biblen. det är den som gäller.Jag vet som gammal gummigubbe. Men det har kommit massa nya regler och lagar, sedan 1998.

MVH Thomas

Toppen