• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har du blivit sjuk på resan? Vad hände då?

Sydegarden

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
Hej,
Jag är reporter på Husbil & Husvagn och håller på med en sammanställning av hur man gör om man måste söka vård i några av våra favoritresemål i Europa. Så jag tänkte söka hjälp hos de sanna experterna: Ni som är ute och reser i Europa. Är det någon som blivit sjuk och tvingats uppsöka läkare/sjukhus som kan tänkta sig att berätta frö mig om det? Hur funkade det? Fick du bra hjälp?
Svara här eller hör av er till mig på: anki.sydegard@husbilhusvagn.se
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Hej,
Jag är reporter på Husbil & Husvagn och håller på med en sammanställning av hur man gör om man måste söka vård i några av våra favoritresemål i Europa. Så jag tänkte söka hjälp hos de sanna experterna: Ni som är ute och reser i Europa. Är det någon som blivit sjuk och tvingats uppsöka läkare/sjukhus som kan tänkta sig att berätta frö mig om det? Hur funkade det? Fick du bra hjälp?
Svara här eller hör av er till mig på: anki.sydegard@husbilhusvagn.se
Om du blir medlem kan du läsa om reseberättelse från Jappe han var många gånger på sjukhus i Spanien tyvärr kan du inte skriva till honom eftersom han vandrade vidare för tre år sedan på camping. Bahia i St Pola det var den camping som älskade tänkte på honom nu var en fantastisk människa
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Ann-Kristin,
Vad bra att Du planerar att skriva om det mycket viktiga ämne. Däremot tror jag inte att det bli bästa sättet att belysa ämnet genom att beskriva enskilda husbilister erfarenheter. Visst, kan även dessa beskrivningar ha ett värde då visar dessa hur det fungerar praktiskt.

Bästa sättet att uppnå målet vilket Du skriver om i inlägget #1 är:
1. Kontakta ansvariga experter på Försäkringskassan, på några försäkringsbolag (eller branschorganisation för försäkringsbolagen, om sådan finns vet jag ej)
2. Hitta representant för sådana frågor på regeringens nivå, kanske finns Turistrådet (från min tid som aktiv inom kulturpolitik, vet jag att det fanns diskussioner om något organ mellan Utrikes departementets informationsbyrå, Svenska Institutet och Exportrådet, organ för främjandet av turism ffa i Sverige men även svensk utrikes turism)
3. Leta efter riktlinjer eller andra EU dokument för dessa aspekter Du är intresserad av, på EUs hemsidor, sedan när Du har lite mer detaljer kontakta ansvariga
4. Kontakta direkt Husbilsklubbens ledning, Caravan Club of Sweden ledning och liknande organisationer, då är det de som kan leda Dig bäst vad gäller de aktuella och relevanta rekommendationer, ev. lagar, informationskällor, etc.

LYCKA TILL MED den ytterst intressanta och viktiga planen.
MVH
Janne
 

Sydegarden

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
Hej Ann-Kristin,
Vad bra att Du planerar att skriva om det mycket viktiga ämne. Däremot tror jag inte att det bli bästa sättet att belysa ämnet genom att beskriva enskilda husbilister erfarenheter. Visst, kan även dessa beskrivningar ha ett värde då visar dessa hur det fungerar praktiskt.

Bästa sättet att uppnå målet vilket Du skriver om i inlägget #1 är:
1. Kontakta ansvariga experter på Försäkringskassan, på några försäkringsbolag (eller branschorganisation för försäkringsbolagen, om sådan finns vet jag ej)
2. Hitta representant för sådana frågor på regeringens nivå, kanske finns Turistrådet (från min tid som aktiv inom kulturpolitik, vet jag att det fanns diskussioner om något organ mellan Utrikes departementets informationsbyrå, Svenska Institutet och Exportrådet, organ för främjandet av turism ffa i Sverige men även svensk utrikes turism)
3. Leta efter riktlinjer eller andra EU dokument för dessa aspekter Du är intresserad av, på EUs hemsidor, sedan när Du har lite mer detaljer kontakta ansvariga
4. Kontakta direkt Husbilsklubbens ledning, Caravan Club of Sweden ledning och liknande organisationer, då är det de som kan leda Dig bäst vad gäller de aktuella och relevanta rekommendationer, ev. lagar, informationskällor, etc.

LYCKA TILL MED den ytterst intressanta och viktiga planen.
MVH
Janne
Hej Janne, jag har redan kontaktat F-kassan och tagit reda på vad som gäller i en rad länder när man söker vård. Att ha en personlig berättelse blir en del av reportaget, och en viktig del eftersom det är så konkret, men alltså inte allt.
 
Toppen