• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har bytt HB bara gas t köksspis o funderar på Gasolåtgång,

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Har blivit med plåtis m dieselvärmare o kompressorkylskåp så gas endast till 2-lågiga spisen. Nån med liknande premisser som räknat på åtgång? Eller iaf kan ge mig ett hum om hur länge gasolen räcker för just dig/er. Är ingen storlagare av mat, så inga långkok hos mig :p:)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag hade det så på en båt jag hade. Det gick åt 1 - 1.5 tvåkilos flaskor under de ca 40 dagar vi använde båten per år.
Du kan ju också räkna på spisens användning av gasol (åtgången borde stå i bruksanvisningen) och ungefär hur länge per dag du använder den. Kom bara ihåg att det går ju inte åt så mycket när "sparlågan" är igång, dvs. efter det att uppkoket är gjort.

MVH
Hans
 
F

F.d. 53814

Guest
När vi köpte vår plåtis räknade jag utifrån tillverkarnas datablad:

Gasförbrukning.
Kylskåpet i husbilen 330gr / dygn.
Kokplattor i husbilen 233gr / tim.
Beräknad förbrukning 1 vecka 2.3kg + 3,2 kg
Jag har någon gång gjort överslag och sett att vi är inta alls på så hög förbrukning, möjligen drygt hälften.
Kylen är nog närmast.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Grattis till plåtisen vad blev det du har väl solcell också det behöver du på kanarieöarna i vinter från en plåtis ägare

Jodå, hade på gla HBn också. Har så mkt som fick plats på plåtisen. Blev en VanTourer 6m m Xtra allt. Den bara stod där fix o färdig o infriade det mesta på min kravlista. Ser fram emot 4:e vintern på Canarias! :)
Hade tänkt slippa mont LPG, iaf innan denna gången, därför jag funderar på hur länge min 10-lit gasol (fylls full på Algarve) räcker t fika o. enklare matlagning.
 
Toppen