• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hantverkarförbud även i husbilen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har för många år sedan infört hantverkarförbud i mitt hus. Tänkte inte på att hantverkare inom bilinredning antagligen gått samma förberedande kurs som kollegorna som brukar drabba villaägare. (Det här gäller inte bilverkstäder).

Mailade en förfrågan till en känd bilinredningsfirma om möjligheten att få hjälp med tillskärning och kantning av mattan till cokpit. Följde upp med telefonsamtal och fick besked att de återkommer per mail. Därefter inträdde regel nr 1 inom hantverkeriet. Efter många år som forumläsare i Bygga Hus ställer jag mig frågan: Finns det en grundläggande utbildning för hantverkare? En hemlig förberedande kurs för sökande till yrkesskolor och lärlingsplatser?
Kan det se ut så här kanske?

Kursplan:
Regel 1: Svara inte på förfrågan från kund. Låt kunden tjata länge.
Regel 2: Om du gör en överenskommelse med kund om en tid för att titta på hans projekt. Håll absolut inte den tiden. Inga amatörmässiga tilltag som att ringa före och anmäla förhinder. Låt kunden söka kontakt igen.
Regel 3: Träna in försvinnandetricket. Om du har passerat regel nr 2 och en tid kanske har bestämts för arbetets påbörjande. Försvinn som en avlöning bara. Om kunden blir besvärlig, åk dit utan verktyg. Säg att du återkommer snarast med verktyg. Försvinn igen. Kör med telefonsvarare men ring inte upp.
Regel 4: Om kunden till äventyrs får tag i dig. Meddela att du tyvärr inte har tid förrän om ett antal veckor.
Regel 5: Var solidarisk med dina kollegor. Slå gärna i dörrposter mm med din verktygsväska. Med lite fantasi kan man skapa behov av mer jobb.
Regel 6: Lyssna inte på kunden. Han kanske har olika förslag att komma med. Han begriper ju ingenting.:confused:

Godkända skriftliga prov på ovanstående samt en hel del andra viktiga grundkunskaper krävs för antagande till yrkesskolor och lärlingsplatser.:wink:

Alve
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

Inom lite större firmor har man lagt an på det jag kallar "tredje mannen".
Man tar kontakt med en person som bokar att det kommer någon för att titta på jobbet. När denna person anländer så går man noga igenom allt som skall göras och beslutar hur man vill ha jobbet gjort.
Efter ett tag kommer den "tredje mannen". Det är han som dänger verktygslådan i dörrposten och sätter igång med en frenesi som inte liknar något annat. Problemet är bara att han har ingen aning om vad man bestämt med den "andre mannen" om hur jobbet skulle göras.
Resultatet är att man måste övervaka den tredje mannen hela tiden och se till at han gör det han ska på det sätt man vill betala för.

Ofta är det då lika bra eller bättre att göra det hela själv, det går fotrtare och man slipper skador på dörrposten.

EssoJ
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

Jag tycker nog att detta är ett fult påhopp på en yrkeskår som säkert har många duktiga,hederliga hårt arbetande medlemmar. Har själv inte så många kontakter med hantverkare då jag fixat det mesta själv. De kontakter jag haft med hantverkare har dock inte varit avskräckande. Det finns säkert många rötägg till hantverkare och tyvärr är det de som man pratar/skriver om, men de som är duktiga och sköter sig talar man inte om.
Ove.G
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

"Hantverkare" är ingen yrkeskår. Jag ser det inte som ett "påhopp". Varför skall det pratas om duktiga och skötsamma. Det måste väl anses som normalt.

Alve
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

Jag tycker nog att detta är ett fult påhopp på en yrkeskår som säkert har många duktiga,hederliga hårt arbetande medlemmar. Har själv inte så många kontakter med hantverkare då jag fixat det mesta själv. De kontakter jag haft med hantverkare har dock inte varit avskräckande. Det finns säkert många rötägg till hantverkare och tyvärr är det de som man pratar/skriver om, men de som är duktiga och sköter sig talar man inte om.
Ove.G

Tack Ove. Jag har följt den här tråden men tvekat att skriva här eftersom jag är elektriker och tillhör yrkeskåren "hantverkare". Tycker det är lågt av er som skrivit skit om oss här på forumet. Men vissa som skrivit här har varit nöjda med goda råd från oss "hantverkare" vid sina ombyggnationer men det är väl skillnad det.

Ja, jag har tagit åt mig och har noterat vilka som skrivit skit här.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

Bra! Då har vi haft samma jobb =)

Friskt kopplat hälften brunnet =P

Ja, jag innehar ABL.

Hade själv som policy att aldrig låta mobilen störa kunders tid. Vet själv hur förbannad jag skulle bli.

Men när man arbetade tillsammans på större ROT-jobb så tillhörde jag nog en av få som hade det tänket. Min erfarenhet, rätt eller fel?

Man kan inte hänga upp sig och bli stött av andras personliga uppfattning. Den är deras och baserad på deras erfarenheter!
Hade de som råkat illa ut träffat en god yrkesman hade garanterat denna tråd alldrig uppstått.

Det man endast vet är hur man själv uppträder och håller sin yrkesheder.
Sen finns det många som tyvärr sätter snabba pengar framför kvalitet.

En liten tanke/
J
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

Å vartför inte beskriva sakliga problem istället för att spy skit.

Håkan se det så här:
Vederbörande behövde en ventil att pysa ut sin frustration och besvikelse.
Nu har han fått skriva av sig, vi har kommit med lite komiska kommentarer.

Problemet löst.

Förhoppningsvis så ändras inställningen till en liten mildare när den ackumulerade ilskan fått utlopp.
Jag hoppas att trådskaparen får träffa en hantverkare som är värdig namnet och gör ett imponerande jobb vilket ändrar hela inställningen.

Om man vänder på problemet.....
Varför tror ni seriösa "hantverkare" drar sig för att ha privatpersoner som kunder?

Enkelt, betalningen uteblir, ändringar in i det sista, gnäll och försöker lägga skulden på hantverkaren då resultatet inte blev bra i slutändan pga. att beställaren inte tänkt till innan......och så till slut......allt för att få rabatt och komma billigare undan...

NU har vi luftat båda vinklarna =)
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

Det börjar nån ny serie snart om fuskbyggare på tv med Lennart Ekdahl och Timmel

:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hantverkarförbud även i husbilen

Tack Alve det blir nog lättare att gå upp tidigt imorgon bitti
och åka till Stockholm somm hantverkare

Jag måste reda ut det här och förklara mig lite närmare. Citatet ovan tyder på att man sätter likhetstecken mellan yrkeskår och yrkesman. Jag menar att "hantverkare" innefattar så otroligt många yrken. Om man går från ett hantverk som förmodligen hör till det som inte kräver så lång utbildning, fönsterputsare, till ett yrke som jag vet kräver lång utbildning, elektriker med installationsbehörighet, och i mellanlägen, frisörer, som ju också utför ett hantverk, så kan man väl inte säga att dessa tre tillhör samma yrkeskår. (Bevare mig nu från att få på skallen av fönsterputsare och frisörer).

Jag menar alltså inte att hantverkare inte är yrkesmän.

Det jag skrev med så grov ironisering, och som jag trodde, med glimten i ögat, uppfattades tydligen som en förolämpning av en del. Tro mig, det var inte avsikten.

Tänkte inte ens på att det finns hantverkare på forumet. Hade jag tänkt så långt så hade jag inte startat tråden eftersom jag tidigare har märkt att det är en "tändtråd" också.

Den här klubben och forumet är en så mysig inrättning med trevliga tips och frågor och trevliga medlemmar att det vore mig fjärran att vilja förstöra den stämningen.

Till dem som tog illa upp: Förlåt.

Alve
 
Toppen