• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handikapparkering för husbil

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
För nästan ett år sedan blev jag berättigad till ett femårigt p-tillstånd för handikappad. Tyvärr bifogades ingen info om vilka parkeringsmöjligheter detta tillstånd ger varför jag strikt hållit mig till de parkeringsrutor som är skyltade för just handikapp (P med skylt på rullstol). Idag hade jag ett trevligt informativt samtal med en trafikvakt som tydliggjorde några ytterligare möjligheter för mig att parkera. Väl hemkommen Googlade jag fram följande valda delar från Trafikverket:

Trafikförordning (1998:1276)

t.o.m. SFS 2021:662

Särskilda undantag för rörelsehindrade
8 § För rörelsehindrade personer kan ett särskilt parkeringstillstånd utfärdas. Tillståndet kan utfärdas både till rörelsehindrade som själva kör motordrivna fordon och till andra rörelsehindrade som regelbundet behöver hjälp av föraren utanför fordonet. Ett tillstånd får endast utfärdas till en rörelsehindrad som har ett varaktigt funktionshinder som innebär att han eller hon har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand. Frågor om parkeringstillstånd prövas av den kommun där sökanden är folkbokförd eller om sökanden inte är folkbokförd i riket, där han eller hon vistas.

Ett parkeringstillstånd gäller i hela landet och ger
1. rätt att parkera under högst tre timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är förbjuden eller tillåten under kortare tid än tre timmar,
2. rätt att parkera under högst 24 timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är tillåten under minst tre men mindre än 24 timmar,
3. rätt att parkera på parkeringsplatser som genom lokala trafikföreskrifter reserverats för rörelsehindrade med parkeringstillstånd, varvid viss längsta uppställningstid som föreskrivits för sådan plats ska iakttas, samt
4. rätt att parkera under högst tre timmar på gågata.


Parkeringstillstånd ger inte rätt att parkera på en plats som föreskrivits vara avsedd för ett visst ändamål eller fordonsslag.

Ett parkeringstillstånd ska gälla under viss tid, dock längst 5 år. Ett tillstånd får återkallas om förutsättningarna för tillståndet enligt första stycket inte längre finns eller om tillståndet inte används på föreskrivet sätt.
Förordning (2014:1367).

Nu undrar jag om någon välinformerad medlem har någon komplettering eller ytterligare information om villkoren för parkering av personbil klass ett och eller klass två?

Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det jag har observerat på senare tid, i Norrköping i alla fall. Obs. har inte läst det finstilta.
Men (alla?) platserna är inte längre gratis automatiskt som tidigare och då kanske tillstånden inte lockar lika mycket längre.
Det är fortfarande för det mesta de vanliga lite bredare platserna, men på stolpen så står det något i stil med "Betalplats" eller så. Alltså vikt för rörelsehindrad med tillstånd, men full betalning..... Kanske redan är vanligt i andra städer i.o. f. ??

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jo avgifter kommer jag inte ifrån i vissa kommuner/städer; exempelvis Malmö har verkligen bemödat sig om att via tilläggstavlor påtala att samma avgift gäller även handikapparkeringarna. En intressant variant är att jag kan parkera i tre timmar på en vanlig p-ruta som har exempelvis 10 min som begränsning, där har jag inte sett att Malmö kräver mig på avgift för de överskridande 2 h 50 min, men kan ha missat, har ännu inte kollat deras lokala stadgor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kolla på kommunens hemsida, där står allt man behöver veta, det kan skilja mellan olika kommuner. Kan det vara så att de som inte har tillstånd behöver betala? Vitsen med handikapplatser är ju att de ligger nära affärer, sjukhus od. Att då kräva att en rörelsehindrad skall knalla? runt och leta efter parkeringsautomat är ju motsägelsefullt.
Det stora problemet är alla flådiga BMW, Mercedes och Audi som står på handikapplatser utan tillstånd.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Min fru har handikapptillstånd. Jag saknar sedan ca 4 år körkort så det är bara
hon som kör. Vi använder tillståndet till både personbil och husbil. Det går inte
alltid att parkera h-bilen då den kan vara för lång för parkeringsplatsen. Vi har
även övernattat på några ställen där det lämpat sig inom 24 timmar. Man får
dock räkna med en del sura blickar ibland när någon ser husbilen. Dock ingen
markis eller möbler ute. Avgift på handikapp plats har vi bara sett i Stockholm.
Vi tolkar skyltningen så att om tlläggsskylt om avgift inte finns under handikapp-
skylten så är det fritt även om det är avgift på övriga platser.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi tolkar skyltningen så att om tlläggsskylt om avgift inte finns under handikapp-
skylten så är det fritt även om det är avgift på övriga platser.

Hej, så kan man absolut tolka reglerna i Norrköping för det är just tilläggstavlor vid de platserna jag har sett och reagerat på.
Samt då bara för att "bråka" eller få in så mycket pengar som möjligt naturligtvis på parkeringar utanför vårdcentraler och liknande som kanske vore de platser som ev. borde få vara gratis fortfarande.

M.v.h. JANKRO.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack alla för era kommentarer. Vad jag förstår är tillståndet inte avhängigt vilket fordon jag för tillfället använder, jag växlar under husbilssäsongen mellan vår personbil och vår husbil som har en totalvikt på 5 ton.

Alltså, jag utgår från att jag bemödar mig om att hålla mig till de parkeringsvillkor som gäller för personbil klass två (när så anges via skyltning) när jag parkerar husbilen med mitt tillstånd. Men ges möjlighet att parkera husbilen enligt Trafikförordningen refererad i # 1.
 
Toppen