• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Handbromsproblem

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Som säkert många har erfarit, fick jag nerslag på otillräcklig handbromsverkan vid bes.
Har bytt en kärvande vajer höger sida och kunde konstatera att det var nästan nya grejer i trummorna när jag öppnade.
Men vi får inte till det, backarna släpper inte så skivorna går lätt och lättar jag på backarna så blir det dålig verkan.
Fick höra att det måste vara Fiat original annars funkar det inte?
Någon som har sådan erfarenhet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Prova att dra åt justeringskruven så dom låser hjulet,lossa sedan precis så backarna går fritt,provbroms sedan med handbromsen några gånger genom att köra bilen sakta, efter att du bromsat kan backarna ligga på lätt, men när du kört en liten bit så ska dom gå fritt.
Efter att du besiktigat bilen kan du lossa något hack om du tycker bromsen ligger på,handbromsen skall naturligtvis fungera som det är tänkt,kraven på handbromsverkan på tunga bilar är problemet Eller snarare FIATs konstruktion.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Du kan ju "rugga" med lite smärjelduk både i trumman och på bromsbackarna för att få lite strävare yta, men vet att det är precis på gränsen varje gång man besiktar , men är tveksam om att det ska vara en katastrofbroms som myndigheterna vill ha det till med sina skärpta krav med % på fordonsvikt eller om den bara ska fungera som det heter alltså parkeringsbroms och inget annat, för skulle man tappa bromsverkan på ordinarie system så är man inte speciellt hjälpt genom att man drar i handtaget om det går någorlunda fort eller ännu värre på väg utför en brant backe, annars är det bara att följa Olof G´s tips med ansättning av "handbroms", Lycka till Mvh Bengt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Efter att gjort som fiat vill, det vill säga lossa justeringen på handbromswiren och sedan justera upp backarna så att de ligger på, rucka fram och tillbaka så backarna centrerar. Dra åt så de låser och backa tillbaka med justeringen så de släpper nästan helt. Justera sedan upp wiren så att den spänner i andra hacket. Min hoppade av rullarna efter det....
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Byte du backar eller använder du dem gamla , det kan vara så att kärvare vajer gjort så att bromsen legat på och värmt (glaset backar ock trummor) . Man kan försöka att slipa med grovt slip papper på backar och trummor. Är det nya backar och gamla trummor så behöver backarna slipas in efter trumman. Prova och sätt ihop det och ut och kör med handbromsen. Och efter justera handbromsen sen när den har slitet in sej.
Ops andra han före
 
Toppen