• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handbromslampan lyser

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Dags för besiktning på tisdag. Startade min gamla peugeot 2,5 Td från 1993. Handbromslampan lyser hela tiden. Har kollat brytaren men även om jag drar ut kontakten lyser den. Är den bara kopplad mellan + till kontakten och till varningslampan? Eller är det något mer? Det finns väl ingen varning för slitna bromsbelägg (trummor bak)
Hur testa så att jag vet hur det fungerar.
Vore eländigt att ställa in besiktning för tredje gången.
Ha det

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Handbromslampan lyser

Krypa under med ficklampa och kolla om beläggen är slut, eventuellt dra ur kabel för att felsöka.

FORDONSPECIFIKA ARTIKLAR FÖR
Bromsbelägg
Bromsbelägg
Roadhouse - RH 2143 02
Road House är ett välkänt kvalitetsmärke för bromsprodukter. Företaget bakom är Eurofren som är en av världens största bromsbeläggtillverkare. Eurofren tillverkar även bromsbeläggets bakplåtar och elkontakter etc. i egna fabriker. Road House...

Lagerstatus
Webb Välj butik
Viktigt! Position: Fram
Tillverkningsår till: 199406
Maxlast: 800-1600 kg
Bromssystem: Lucas/Girling
Anm.: En beläggsats / axel
Slitvarnarkontakt: inkl. slitvarnarkontakt
Tjocklek [mm]: 19 mm
Bredd [mm]: 130 mm
Höjd [mm]: 71,3 mm
Antal slitvarnare [pro Achse]: 2 per axel
655 kr
https://www.autoexperten.se/reservdelar/bromssystem/

F

F.d. 27056

Guest

På min 99:a Fiat så lös lampan när bromsoljan var för låg nivå i burken. Fyllde på sen lös inte lampan mer.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan Peter, du kan även kolla beroende av fabrikatet på husdelen, och om du har en utfällbar trapp vid bodörren.
Det är halvvanligt att det sitter en brytare på trappen som ibland varnar med just tänd handbromslampa att trappen inte är infälld (eller trasig/kärvande brytare).

Och ja, som du har förstått av ovanstående inlägg så finns det avkänning både för slitna bromsbelägg fram (inte bak) och även avkänning för bromsvätskans nivån i burken, även mycket tidigare än -93.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tack för tipsen. Vet inte vad jag gjort men kollade nivån i bromsvätskebehållaren samt rengjorde kontaktstiften. Så nu lyser inte handbromslampan utom när jag "lägger i " handbromsen. Om jag lossar på kablarna till bromsoljebehållaren så fungerar handbromslampan som den ska. Kopplar jag in kablarna så fungerar det också. Så jag nöjer mig med att det fungerar. Orkar inte analysera sådan jag inte begriper.
Tack alla ni som svarat. Ni är guld värda

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Då var det nivån i bromsvätskebehållaren som var för låg. När man tar bort locket släpper vakuumet i behållaren och nivån stiger en aning. Kolla dina bromsbelägg,när dom blir slitna så sjunker nivån i motsvarande grad när bromskolvarna kommer länge ut. Börjar nog va dags för nya klossar. Eller fylla upp behållaren lite om klossarna är ok.

Toppen