• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Halvljus vänster mfl borta.

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Fiat ducato 2,8 99. Halvljuset vänster borta. Rattstångs spakar bytta fel kvarstår.? Är den styrd via relä? Någon som vet, kanske känner till problemet ? Har inget elschema vilket hade underlättat felsökning. Närmaste verkstad som kan ngt är 35 mil bort Luleå.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg att vi hade ett problem med halvljuset med våran 1991 Hobby på Peugeot J5 chassis. En dag märkte vi att vänster halvljuset var ganska svagt och lyste orange; felet var på proppen mellan kabelhärvan och glödlampan - kontakthylsan hade nästan fullständigt rostat bort; den hade också blivit varmt och förstörde plastikproppen. Eftersom vi var nånstans på resan i Norge bestämde jag mig att ta bort proppen och att ansluta glödlampan på ledningarna medelst nya klämmkontaktar. Ingen lösning för evigheten, med det hjälpte till att kunna fortsätta resan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns säkert relä/reläer på vägen, frågan är väl hur/om vänster och höger är separerat.
Men det jag kom att tänka på är att en 99'a borde kanske ha eftermonterad halvljusatomatik och något eftermonterat relä till den. Bara en tanke, för det tar ju hand om just halvljusen fram, men beror ju också på var/hur det är inkopplat i "kedjan", och om det ev. kan störa den vanliga vägen för halvljusströmmen också.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen