• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Halvljus, positionsljus och bakljus har slocknat

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 244 2006
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,6 JTD 145 hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: I 820 GD
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elsystem
Hej

Halvljus, Positionsljus och Bakljus har slocknat. Helljus, bromsljus och blinkers funkar fortfarande.

Jag har kollat tre säkrings/relä centraler. En i motorrumet och två inne i bilen. Alla säkringar verkar hela. Samtliga reläer verkar också hela.

Innan felet uppstod tyckte jag mig känna en viss lukt av "bränd el" om ni förstår vad jag menar. Kan det vara själva spaken som felet ligger i?

Är det någon som varit med om samma sak?
Är det någon som har ett elschema? Det skulle underlätta felsökningen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Kan det vara ljusomkopplaren/strömbrytaren som gett upp kolla om det lyser på helljuset när du drar i spaken .

Prova och ljusomkopplaren/strömbrytaren lite fram och tillbaka detta kan då ge ljuset tillbaka men ett byte är nog nödvändigt .

Kör du med original styrkan ?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Bengt-Åke Linder skrev:
Kan det vara ljusomkopplaren/strömbrytaren som gett upp kolla om det lyser på helljuset när du drar i spaken .

Prova och ljusomkopplaren/strömbrytaren lite fram och tillbaka detta kan då ge ljuset tillbaka men ett byte är nog nödvändigt .

Kör du med original styrkan ?

Hej Bengt-Åke!

Helljuset funkar. Både ljustuta och fast läge. Men det kan ju vara omkopplaren ändå. Man vrider ju på toppen för att tända.

Jag kör med origiallampor.

Det borde vara ett gemensamt fel då allt ljus (utom helljus) är borta.

F

F.d. 55338

Guest
Hej, "Frankia" jag fick samma fel på min förra bil Fiat/Hobby -06. Byt spak (omkopplare) så är nog problemet löst. Gå in på Laga.se. (bilskrotar) o titta om nån har en sådan. Mycket billigare. Lycka till. Ove. :spinny:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Ove/Lizzy skrev:
Hej, "Frankia" jag fick samma fel på min förra bil Fiat/Hobby -06. Byt spak (omkopplare) så är nog problemet löst. Gå in på Laga.se. (bilskrotar) o titta om nån har en sådan. Mycket billigare. Lycka till. Ove. :spinny:

Stort tack för svaret Ove. Jag börjar luta åt att problemet sitter där.

F

F.d. 3297

Guest
Jag skulle genast misstänka jordningsfel!
Det finns några jordningspunkter inne i motorrummet.
De ser ut som "små bläckfiskar" med massor av sladdar
anslutna.
Ta loss sladdarna, skruva loss "bläckfisken och skrapa rent
på torperden, rengör "bläckfiskarmarna" och återmontera.

Avsluta "anrättningen" med att "blåsa på" underredsspray
så tar det längre tid för oxiderna att bildas.

"Felmålat" regöres med bensintrasa.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Nu är äntligen felet lokaliserat. :D

Det var glapp i en kontaktanslutning in till spakreglaget uppe vid ratten. Där hade det blivit varmt och plasten hade smält runt ett stift. Därav lukten av bränd el.

Jag fick tag på en ny kontakt på skroten för 40 kronor.
Dessa fanns inte att köpa av FIAT utan det fanns enbart hela kabelmattor till det facila priset av flera tusen kronor.

Stort tack för alla tips.

Toppen