• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halvljus på passagerarsidan lyser högre upp än förarsidan - normalt?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag bytte halvljus igår på min Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 2008. Jag märkte ikväll att framlyktan vid passagerarsidan lyser lite högre upp på halvljus än förarsidan. 1-2 meter kanske. Jag har ej haft bilen så länge & har ej lagt märke till ifall det varit så tidigare eller ej. Det ser ut som det gör i denna videon 13 sekunder in
men mina lyser högre upp som det ska vara, bara att de lyser i olika höjd.


I ovanstående länk så står det att det är fullt normalt att lyktan på passagerarsidan lyser lite högre upp för att skyltar ska synas bättre och att det lyser lägre på förarsidan för att inte blända motpassagerare.

När jag försökt läsa lite på svenska så läste jag någonstans att någon på ett forum hade detta problem och att det bemöttes av de som svarade om att det var någonting fel, medans någon annanstans så läste jag återigen att det ska vara så.

Är det någon som har koll, ska det vara så? Lyktorna jag köpte var H7 12v 55w Premium från biltema. Helljus tycks lysa lika på båda sidor. Det är ett litet jäkt att placera lyktan på nytt på båda sidor för att säkerställa att de sitter helt rakt så det är därför jag vill försäkra mig om det här på forumet. Hur har ni på era bilar?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Tack för svar.

Jasså, varför tror du att den inte kommit rätt på just högra hållarn och ej vänstra?

Märkligt, undra varför jag har läst olika då.. Att det ska vara så ibland som i länken jag skickade.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Hej,

Jag bytte halvljus igår på min Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 2008. Jag märkte ikväll att framlyktan vid passagerarsidan lyser lite högre upp på halvljus än förarsidan. 1-2 meter kanske. Jag har ej haft bilen så länge & har ej lagt märke till ifall det varit så tidigare eller ej. Det ser ut som det gör i denna videon 13 sekunder in
men mina lyser högre upp som det ska vara, bara att de lyser i olika höjd.


I ovanstående länk så står det att det är fullt normalt att lyktan på passagerarsidan lyser lite högre upp för att skyltar ska synas bättre och att det lyser lägre på förarsidan för att inte blända motpassagerare.

När jag försökt läsa lite på svenska så läste jag någonstans att någon på ett forum hade detta problem och att det bemöttes av de som svarade om att det var någonting fel, medans någon annanstans så läste jag återigen att det ska vara så.

Är det någon som har koll, ska det vara så? Lyktorna jag köpte var H7 12v 55w Premium från biltema. Helljus tycks lysa lika på båda sidor. Det är ett litet jäkt att placera lyktan på nytt på båda sidor för att säkerställa att de sitter helt rakt så det är därför jag vill försäkra mig om det här på forumet. Hur har ni på era bilar?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Jag har tidigare använt många lampor från Biltema men slutat med det. Sämre ljus och kort livslängd så kvaliteten är nog lite si och så.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Man kan titta på själva sockeln på glödlampan. Är den snett monterad så är det dålig tillverkningstolerans.
Man tillverkar först själva glödlampan sedan riktar man upp glödlampan efter glödtrådens läge och svetsar sedan sockeln. Har man dålig precision i tillverkningen så får man kompensera detta med att placera sockeln "snett".
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I ovanstående länk så står det att det är fullt normalt att lyktan på passagerarsidan lyser lite högre upp för att skyltar ska synas bättre och att det lyser lägre på förarsidan för att inte blända motpassagerare.
Det är asymmetriskt halvljus, om du kör nära en vägg eller garagedörr så ser du att båda strålkastarna vinklar upp till höger om mitten. Men nivån på vänstra halvan ska vara samma för båda.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar köpa Osramlampor på dollarstore de är billiga och fungerar bra. Man ska nog ha ett känt varumärke eftersom det blir problem annars man kan ju inte ställa om reflektorn när man byter lampa.
 
Toppen