• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Halvljus automatik

Ronny vervaart

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2026
Elfel halvljus peougot j5 89

Kommer ingen spänning på säkringar för halvljus,men helljus fungerar.
Om jag bryggar från en annan säkring till halvljus säkring så går det. Min undran om det skulle funka å köra bakvägen?

Bilagor

• 20240702_171812.jpg
    20240702_171812.jpg
    2,8 MB · Visningar: 4

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Hej, är absolut ingen el kunnig person. Men om felet kommit plötsligt antar jag att någonting är galet. Jag skulle nog börja med att kolla de jordpunkter som finns, med de erfarenheter jag har så är det ofta jord som ställer till det. Är ju att allt går via tändningslåset så det kan ju också vara en tanke att kika lite på det. Jag tänkte köpa en kabelsats som gör att man bara tar styrström via tändlåset, för att minska belastningen. Men i ditt fall hjälper det antagligen inte. Kanske ett relä krånglar?
Har dessvärre inte svar på din fråga om att ta el baklänges, och hur det påverkar.
Jag hoppas det löser sig för dig.
Finns lite ritningar över el inlagt om du söker hittar du nog det.

Ronny vervaart

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2026
Har ju fått det att fungera, hade startproblem förut men med en extra jordfläta från batteri till motorfäste så var det löst.nu med ljuskoppling med bryggning blir säkringar varma för halvljuset,får väl se hur det går. Tändnigslåset sitter med knäckbultar.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Har ju fått det att fungera, hade startproblem förut men med en extra jordfläta från batteri till motorfäste så var det löst.nu med ljuskoppling med bryggning blir säkringar varma för halvljuset,får väl se hur det går. Tändnigslåset sitter med knäckbultar.
Tänkte mest på kopplingarna till tändningslåset. På min hade blivit bränt i kopplingen så jag bytte tändlåset.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
PÅ min J5 sitter det jordnings punkt på passagerarsidan framför dörren ganska högt upp, sedan finns det i motorutrymmet en koppling.

Bilagor

• 20250715_210424.jpg
    20250715_210424.jpg
    1,6 MB · Visningar: 17

Ronny vervaart

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2026
PÅ min J5 sitter det jordnings punkt på passagerarsidan framför dörren ganska högt upp, sedan finns det i motorutrymmet en koppling.
Har helintegrerad solifer 5500. Kollade om jag hade nån jordfläta vid batteriet/motorn på passagerar sidan men hitta ingen. Har en på förarsidan mellan chassit å vxl lådan. Tack för elchemat

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Kontrollera jordningspunkter i motorutrymmet samt den som nog finns framför passageraren under höger A-stolpe/ höger om hanskfacket, kontrollera reläerna bakom hanskfacket ( på min gamla hade reläet hängt sig ), kan även vara tändningslåset som Wessly skriver, all ström till belysningen går via tändningslåset.

Toppen