• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Hallsensor.

Folke 1406

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boxholm
HBK-Nr
30320
Medlemskap
2022
Jag har en Hobby 600 årsmodell 1991. Motor 170B. Motorn dör efter 15 minuters tomgångskörning. Enligt min bilverkstad är det hall sensorn i fördelaren. Sökt med ljus och lykta lyckas dock ej finna någon reservdel. Någon som vet var kan finna någon.
Mvh Folke
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.407
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Att motorn stannar kan vara bränsle relaterat. Igensatt luftfilter. Förvärmningen av luften som är placerad före luftburken. Det är ett spjäll som fördelar luften till att vara 25 grader. Kan ha fastnat. Eventuellt kan luften bli för varm.

På bränsleledningen mellan förgasaren och bränslepumpen finns en t-koppling. En ledning går tillbaka till tanken. Då cirkulerar bränslet hela tiden. Är till för att hindra att det blir ett ånglås som stoppar bränslet till förgasaren.
Kan eventuellt uppstå om det väldigt varmt under motorhuven. Som det blir när motorn går på tomgång länge.

Igensatt bränslefilter om det finns ett sånt monterat.

Ett fel som jag hade när motorn stannade berodde på att det sögs tjuvluft in i förgasaren. Det räckte med att dra åt de sex skruvarna uppe på förgasaren. Efter det gick motorn mycket bättre. Dra inte åt skruvarna för hårt.

Sen finns kontakten mellan fördelaren och tändmodulen .
Ta isär och rengör den. Standard fel. Många har haft problem med den kontakten. Det kan även vara att det är glapp i kontakten.

Tändningen behöver vara rätt inställd. Går att kolla med en stroboskop lampa.
Då kan man även kolla att vikterna i fördelaren fungerar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har kollat runt lite och till skillnad för bara några år sedan då t.o.m. Mekonomen hade de flesta tänddelar till systemet, så verkar de ha dött ut, även hos Axel Augustin i Tyskland, men de kanske kan skaffa vid kontakt med dem.
Det borde finnas i England i alla fall för de har många bensinhusbilar kvar.
Det finns kompletta nya "original" fördelare att köpa för billig penning, men jag tror att de innehåller brytarspetsar för de innefattar bilar från -74 till -91 även om det borde vara elektronik från ca. -84.
Men om det sitter brytarspetsar i dem så passar troligen brytarlös elektronik från Pertronix i den. (Det passar inte i din nuvarande fördelare med original elektronik tyvärr, men går troligen ändå att pilla dit även där) men om du får tag i en fördelare med brytarspetsar från en tidigare Peugeot 404 eller 504 så passar Pertronix direkt i den. Vilken fördelare som då stämmer skapligt med tändkurvor har jag nummer på någonstans...

Det finns även en jätteenkel väg att gå, genom att köpa en ny fördelare som tillverkas i Holland som finns med ca. tio förprogrammerade bilar/kurvor med din Ducellier fördelarvariant eller som programmerbar variant till trimmade veteraner. Den innehåller allt som behövs i elektronik, så den fördelaren ev. en ny kraftig tändspole, och allt annat till originaltändningen i soporna.
Det är en stor seriös firma som bygger fördelare med elektronik till massor av äldre bilar (även de värsta och bästa) och de används även ofta i veteran banracing och rally så de är väl beprövade.
Det finns en återförsäljare i Sverige, det går också ev. att köpa nerifrån EU men priset har tyvärr sprungit iväg sista åren.

Har lite annat för mig nu :D, men kan lätt skaffa fram lite länkar om det kan vara av intresse, för delar som får bilen att funka bättre än original finns om original inte går att finna.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Som Herbet hann att påpeka under tiden jag skrev det här så är skarvkontakten på sladden från fördelaren en klassisk bråkstake som avhjälpt många underliga problem med originalsystemet, men verkstaden är kanske helt säkra på att problemet ligger i just själva givaren... eller.
Går motorn länge på höga varv eller när man kör, men dör efter tio minuter enbart när den står på tomgång... eller??
 
Senast ändrad:

Folke 1406

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boxholm
HBK-Nr
30320
Medlemskap
2022
Hej, jag har kollat runt lite och till skillnad för bara några år sedan då t.o.m. Mekonomen hade de flesta tänddelar till systemet, så verkar de ha dött ut, även hos Axel Augustin i Tyskland, men de kanske kan skaffa vid kontakt med dem.
Det borde finnas i England i alla fall för de har många bensinhusbilar kvar.
Det finns kompletta nya "original" fördelare att köpa för billig penning, men jag tror att de innehåller brytarspetsar för de innefattar bilar från -74 till -91 även om det borde vara elektronik från ca. -84.
Men om det sitter brytarspetsar i dem så passar troligen brytarlös elektronik från Pertronix i den. (Det passar inte i din nuvarande fördelare med original elektronik tyvärr, men går troligen ändå att pilla dit även där) men om du får tag i en fördelare med brytarspetsar från en tidigare Peugeot 404 eller 504 så passar Pertronix direkt i den. Vilken fördelare som då stämmer skapligt med tändkurvor har jag nummer på någonstans...

Det finns även en jätteenkel väg att gå, genom att köpa en ny fördelare som tillverkas i Holland som finns med ca. tio förprogrammerade bilar/kurvor med din Ducellier fördelarvariant eller som programmerbar variant till trimmade veteraner. Den innehåller allt som behövs i elektronik, så den fördelaren ev. en ny kraftig tändspole, och allt annat till originaltändningen i soporna.
Det är en stor seriös firma som bygger fördelare med elektronik till massor av äldre bilar (även de värsta och bästa) och de används även ofta i veteran banracing och rally så de är väl beprövade.
Det finns en återförsäljare i Sverige, det går också ev. att köpa nerifrån EU men priset har tyvärr sprungit iväg sista åren.

Har lite annat för mig nu :D, men kan lätt skaffa fram lite länkar om det kan vara av intresse, för delar som får bilen att funka bättre än original finns om original inte går att finna.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Som Herbet hann att påpeka under tiden jag skrev det här så är skarvkontakten på sladden från fördelaren en klassisk bråkstake som avhjälpt många underliga problem med originalsystemet, men verkstaden är kanske helt säkra på att problemet ligger i just själva givaren... eller.
Går motorn länge på höga varv eller när man kör, men dör efter tio minuter enbart när den står på tomgång... eller??

Tack för visat intresse, lutar åt en helt ny fördelare om jag hittar någon. Undrar också vilken plattform jag har på husbilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det beror på vad du menar med plattform?? Menar du fabrikat eller menar du enbart motorn. Om du syftar på motorn så kan man inte ringa in bilmärke för i alla bensinbilar oavsett fabrikat så satt det Peugeot bensinmotorer på 2L. en rätt beprövad motor som satt i massor av Peugeot's personbilar sedan långt tillbaka. Den var från enklaste utförandet i början till både turbo och insprutning mot slutet.
I husbilarna blev det dock "bara" insprutning i några få till slut av en äldre hopplös modell som man troligen lever bäst utan.
I husbilarna så finns det två varianter på samma motor. En på ca. 75hk omodifierad och en på ca. 85hk. Samma motor, det är bara kompression, kamaxel och munstycken i förgasaren som skiljer dem åt.
Funkar både bra och länge om den blir omskött. Den får absolut inte gå varm, för det är lösa cylinderfoder i den och då får man problem.
Men å andra sidan sett så kan man köpa en sats med foder och kolvar m.m. och "enkelt" få en helrenoverad motor.
Samma fördelare i båda, bara lite olika tändkurvor med både mekanisk och vakuum tändförställning inne i fördelaren.
-------------
Här har du ett plagiat, men tyvärr så är det lite luddigt om det sitter givare i den som stämmer med originalet, men så borde det vara för uppåt -91 och även tidigare som den skall passa till fanns det bara elektronisk tändning.... Tror jag.
En bit ner står din bil med i listan, Fiat, Peugeot eller Cittroën.
-------------
Här har du en sida från samma tillverkare med bara elektronikenheten till massor med bilar. Kanske du kan leta reda på enbart det du behöver där med lite tålamod, för det borde finnas med.
!!!!!!!! OBS/OBS !!!!!!! Fel av mig, det är ombyggnadskit från brytarspetsar till elektronik och inte originalelektronik. den runda magnetringen placeras över original nockarna.
https://www.aliexpress.com/wholesal...yBerg+New+Electronic+Ignition+Conversion+Kit+
-------------
Och här har du deluxvarianten. 123Ignition. Vrid in rätt bil J5 eller J7 plocka bort allt gammalt från systemet. Ev. en ny kraftig tändspole och tändkablar, sedan skall det till en jädra otur om det någonsin bråkar igen. Det är den enkla förprogrammerade varianten.
-------------
Samma men från tillverkaren.
-------------
Och en komplett sats med resten av tändsystemet. Man måste se till att det är en tändspole över visst ohmtal och tändkablar för elektronisk tändning.
-------------
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Folke 1406

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boxholm
HBK-Nr
30320
Medlemskap
2022
Hej, jag har kollat runt lite och till skillnad för bara några år sedan då t.o.m. Mekonomen hade de flesta tänddelar till systemet, så verkar de ha dött ut, även hos Axel Augustin i Tyskland, men de kanske kan skaffa vid kontakt med dem.
Det borde finnas i England i alla fall för de har många bensinhusbilar kvar.
Det finns kompletta nya "original" fördelare att köpa för billig penning, men jag tror att de innehåller brytarspetsar för de innefattar bilar från -74 till -91 även om det borde vara elektronik från ca. -84.
Men om det sitter brytarspetsar i dem så passar troligen brytarlös elektronik från Pertronix i den. (Det passar inte i din nuvarande fördelare med original elektronik tyvärr, men går troligen ändå att pilla dit även där) men om du får tag i en fördelare med brytarspetsar från en tidigare Peugeot 404 eller 504 så passar Pertronix direkt i den. Vilken fördelare som då stämmer skapligt med tändkurvor har jag nummer på någonstans...

Det finns även en jätteenkel väg att gå, genom att köpa en ny fördelare som tillverkas i Holland som finns med ca. tio förprogrammerade bilar/kurvor med din Ducellier fördelarvariant eller som programmerbar variant till trimmade veteraner. Den innehåller allt som behövs i elektronik, så den fördelaren ev. en ny kraftig tändspole, och allt annat till originaltändningen i soporna.
Det är en stor seriös firma som bygger fördelare med elektronik till massor av äldre bilar (även de värsta och bästa) och de används även ofta i veteran banracing och rally så de är väl beprövade.
Det finns en återförsäljare i Sverige, det går också ev. att köpa nerifrån EU men priset har tyvärr sprungit iväg sista åren.

Har lite annat för mig nu :D, men kan lätt skaffa fram lite länkar om det kan vara av intresse, för delar som får bilen att funka bättre än original finns om original inte går att finna.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Som Herbet hann att påpeka under tiden jag skrev det här så är skarvkontakten på sladden från fördelaren en klassisk bråkstake som avhjälpt många underliga problem med originalsystemet, men verkstaden är kanske helt säkra på att problemet ligger i just själva givaren... eller.
Går motorn länge på höga varv eller när man kör, men dör efter tio minuter enbart när den står på tomgång... eller??
Stannar även efter ca. 15 minuters vanlig körning. Började hacka och bete sig konstigt under sista körningen och startade någon sekund varefter den vägrade totalt. Lessen för sent svar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.407
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Stannar även efter ca. 15 minuters vanlig körning. Började hacka och bete sig konstigt under sista körningen och startade någon sekund varefter den vägrade totalt. Lessen för sent svar.
Har du kollat hur tändstiften ser ut. Färgen på stiften säger en del om felet är bränsle relaterat. Tex om stiften är vita går motorn för snålt.
Orsaken till att motorn går snålt kan vara många. Som jag skrev tidigare kan det löna sig att dra åt de sex skruvarna på toppen av förgasaren, tjuvluft.
Jag hade det felet på min bil. Det uppstod för några år sedan under sommaren.
Motorn hostade till en del på tomgång och stannade även ibland.
Efter vinteruppställningen gick bilen knappt att starta. Motorn svarade inte alls på gasen. Den gick i princip inte att köra. Det räckte med att dra åt de sex skruvarna.

Sen finns det elektriska lågfartmunstycket på förgasaren. Det kan krångla.
Kolla att det finns ström fram när tändningen är påslagen. Kan vara glapp/ smuts vid elanslutningen. Motorn är svårstartad och går i princip inte att köra om munstycket felar. Man får gasa rejält. Tomgången fungerar inte alls.


Det kan även vara tändmodulen som har gått sönder. Vad jag kommer ihåg ska det vara kylpasta på baksidan av modulen. Annars är det risk att den blir överhettad och går sönder. Kanske inget problem den kalla tiden på året.
 
Toppen