• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hala mattor

harlthom

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32074
Medlemskap
2024
Jag köpte min EuraMobil Sport 500 förra året och är mycket nöjd men den trots dess ålder.
Tyvärr har någon tidigare använt s.k. plastglansmedel med silikon på den originala plastmattan i förarhytten. EuraMobils tygmatta som ligger ovanför glider fram och tillbaka när jag kliver in och ut från hytten och, ännu värre, glider under mina fötter när jag kör.
Har någon i HBK ideer om hur jag kan ta bort den här högpolerade ytan på min plastmatta eller någon annan metod för att återskapa mattans originala icke-hala yta.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Prova att tvätta med diskmedel och en scotchbrite svamp som inte slipar.
Annars kan du säkert få köpa lite siliconentferner hos en billackering, för att tvätta mattorna med.

Krister
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som jag har förstått det, men jag kan ha fel, består problemet i att det finns silikonrester på originalgummimattan vilket gör att tillbehörstextilmattan inte ligger still.

Då kanske det kan hjälpa att tvätta gummimattan med detta: Silikonborttagning eller något liknande.

Pålle
 
F

F.d. 72435

Guest
Problemet är bevisligen siliconet.
Lösningen är att ta bort siliconet.
Jag hade testat med kemisk ren bensin eller t-röd eftersom det brukar finnas i hemmet.
 
Toppen