• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hagel!

F

F.d. 5085

Guest
I somras råkade vi ut för en hagelstorm i Holland och taket på vår Dethleff Fortero såg ut som en 18-håls golfbana. Jo, jag har skrivit tidigare om detta och beklagat mig.
Nu är saken ordnad, d v s vårt försäkringsbolag Pohjola har gått med på att byta taket till en kostnad om cirka 10 000 Euro.

Först ville man argumentera om att lite bucklor i taket inte borde påverka så mycket, det läcker ju inte in vatten och när vi en gång säljer så är det inte ofta en spekulant orkar ta sig upp på taket och titta. Kostnad = 0 Euro.
Helsinki caravan, vår lokala husbilsagent, påstod att om taket trycks in så blir isoleringen sämre och en klok köpare av en begagnad husbil tittar visst på taket!

Då blev Pohjolas nästa bud att spackla. Kostnad = 1000 Euro.
Vår lokala husbilsagent underkände även det, eftersom isoleringen i taket sannerligen inte blir bättre av spackel.

Då blev nästa bud att lägga på en ny plåt ovanpå det befintliga buckliga taket. Kostnad = 5000 Euro.
Nu blev vår lokale husbilsagent verkligt agiterad och kontaktade tillverkaren Dethleffs och de kunde i klara verba visa att en ny plåt skulle väga 50 kg och att bilens köregenskaper därmed skulle "påverkas avsevärt".
Komna så långt accepterade försäkringsbolaget Pohjola vår ettriga husbilsfirmas argument och gick med på att byta hela taket och som sagt, till en kostnad av motsvarande cirka 100 000 SEK!
Visserligen tjänar vår lokala husbilsfirma på affären och jobbar s m s i eget intresse men det är ändå skönt att få ett helhjärtat stöd från sakkunskap, särskilt som vi inte ens köpt bilen där utan bara bor i närheten.

Det finns kanske inte så mycket sens moral i berättelsen men kanske vi som någon gång köper begagnat även borde kolla husbilens tak?
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Hagel!

Jag borde kanske i ärlighetens namn tillägga att det faktiskt var försäkringsbolaget Pohjola som kontaktade "vår" husbilsfirma eftersom dessa ryktesvis hade kunskap om hagelskador på husbilar.

Sammanfattningsvis så tycker jag att både försäkringsbolag och husbilsfirman agerat klokt och vettigt. Det gör att vi gärna anlitar dem igen och bättre reklam kan väl ingen begära?
 
Toppen