• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hacka nätverk - är det kul?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag köpte en potent WiFi-antenn från Kina, trodde jag.

spy2.jpg

När jag kollade närmare så såg jag att den var väldigt potent! Den vågar inte jag använda. Då kommer kanske kriminil! Jag kan ju alltid skruva av den ena antennen och använda den på min gamla antennförstärkare!

spy.jpg

Giv mig styrka, men inte så mycket!!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hacka nätverk - är det kul?

Det är någon sorts antenngrunka som snappar upp ett låst nätverk och då sätter igång och rabblar pinkoder tills den träffar rätt och då får man plötsligt tillgång till det låsta nätverket. Så har jag fattat det men vänta lite så kommer det nog snart någon som kan förklara det här bättre!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 58573

Guest

Jaså, går den använda som antenn också. Den såg ut som en rökpipa för exotiska (och potenta) örter. Och det kommer nog snart någon som kan förklara bättre.

aake

Molof

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Medlemskap
2026

Många routrar använder sig av WPS (Wi-Fi Protected Setup), som är ett enkelt sätt att ansluta enheter med en PIN-kod istället för ett långt lösenord (nyckel). Nackdelen är att om skyddet knäcks, så hjälper det inte hur lång nyckel man har eller vilken krypetering man använder (t.ex. WPA/WPA2).

Denna funktion är också ofta på i routerns standardkonfiguration.

Troligtvis är enda skyddet att alltså stänga av WPS tills dess att standarden modifieras för att ta hänsyn till denna typ av attack.

F

F.d. 50069

Guest

Jappe!

Du hackar lite på mig ibland för att du inte begriper dig på motornördar;)

men här har du ett ämne som inte jag begriper ett dyft om, absolut totalt rena Grekiskan.

Jag är vekligen superimpad på alla som gör det....fattar detta alltså!
Man har inbillat sig att man skall vara lite av en ungdom för att sno in sig i alla dessa termer och kunskaper.....men va hundan , några av kunskapspelarna på detta är ju riktiga Silverryggar.

Jag bugar mig:oops:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Imponerende stykke firmware til den der!
Se det ut i fra ditt eget bruk, mange flere wifi nett er "åpne" for deg.
Og for oss andre enda en god grunn til å stenge av wps funksjonen i routeren.

Skulle være en super sak å bruke på dine reiser rundt i Europa.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jo det är nog en potent grunka men så kostade den över 100 spänn också! Kruxet är att jag inte lyckas installera den i datorn! Engelskan i bruksanvisningen är ungefär lika svårbegriplig som kinesiskan. Vi får se om jag lyckas få igång den.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nej, det är inte samma apparat men eftersom den är "user-freindly" och har "easy installation" så är den kanske lämpligare än min om man inte är datornörd. Min kostade bara runt 17 dollar men jag har inte lyckats installera den än.

Jappe

Toppen