• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höst-Spanien och diesel

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Lämnade Sverige 13 september. Finnline-färjan Malmö-Travemünde är perfekt. Nere där "hemma" i Malgrat de Mar 15 sept, några mil norr om Barcelona. Sedan dess har jag i princip stått still. Solpanelen har klarat allt mitt DVDande, nattljus och kylskåp.
Vädervarnarna var som hemma. Det skulle mest bli dåligt väder. Men icke sa nicke. En dag var jag tvungen att stänga TVn. I övrigt har allt fungerat. Värmen har jag haft på ca två timmar under hela tiden. Senaste veckorna har det varit 18-19gr på nätterna. Min stora kropp avger 100watt så det har bara varit under 20gr några nätter. Allt bara fungerar.
När jag stod här i våras kom det mängder med sniglar på bildäcken. I höst har jag bara sett en enda.
Så till det eviga tjafset om dieselpriset.
När jag åkte ner avvaktade jag att köpa diesel till jag kom till Tyskland vilket visade sig vara ett misstag, 26,83kr/l. Nästa stopp blev Luxemburg(Your Station of the Stars) 20,22kr/l. Tog mig genom Frankrike och tankade lite i Spanien utanför Girona 19,38kr/l. Visste om ett ställe i Blanes. Och där var priset 17,99kr/l. Vad jag inte förstår är att priset som står på skyltarna inte stämmer. När jag tankade för 100 euro fick jag diesel för 112,50 euro. Det blir 2kr mindre/l. Naturligtvis välkommet. Har någon en förklaring på rabatten? Jag tänkte inte på det då men det var samma i våras. Då fick jag också rabatt.
Den kilometerlånga parkeringen här vid stranden är aldrig full. Konstigt med tanke på en fantastisk badstrand, en del av den är till och med avdelad för nudister.
Nu är det bara en vecka kvar till den mödosamma hemresan. På nerresan hade jag tänkt stanna i Rhendalen och Göhr. Men som många gånger visade GPS på UML och det slutade med Luxemburg istället. Får se om det går bättre på hemvägen via Koblenz. Jag vill gärna se lågvattnet.
Mitt framsäte är utslitet av allt sittande. Tips om det tas tacksamt emot. Min Pössl behöver lite omvårdnad emellanåt. Jag har en mekaniker på AutoCaravan Göteborg numera Bollebygd som alltid ställer upp men bilklädsel är kanske lite utanför.
Klockan närmar sig 19. Det är 22gr ute. Medelhavet driver mot stranden. Fönstrena är vidöppna 26gr inne.
Köpte torrbollar för några är sedan. Har börjat använda dessa frekvent i år med alldeles utmärkt resultat. Ingen fukt inne. Jag är på min tredje refill sedan i våras.
Ett gott leverne önskas till alla på väg till eller från.
Det blir aldrig bättre än man gör det till.
Jag har klättrat i Tibet och massa andra fantastiska platser. Men det gäller att vara tillfreds med var man är och har det för stunden. Minnena är bra som komplement men det är nuet som gäller.
 
Toppen