• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjd skatt för gamla dieselbilar

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
I senaste numret (2008/6) av "Caravan-bladet" finns en intressant artikel angående höjd skatt för gamla dieselbilar. Det är Vägtrafikskatteutredningen som tydligen har presenterat ett förslag till ny bilskatt för regeringen.

Om förslaget går igenom blir det stora skillnader för hur mycket vi kommer att få betala i bilskatt från och med oktober 2009. De stora förlorarna är gamla dieselbilar. De nyaste dieselbilarna, som är godkända enligt miljöklass 2005, får lägre bilskatt.

Äldre dieselbilar får en rejäl skattehöjning och dessutom höjs skatten på dieselbränslet med 50 öre/liter. Förlorare är också lätta lastbilar och bussar som får ett skattepåslag på 40%. Detta tycker jag är mycket illavarslande.
V-backen :mad:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Höjd skatt för gamla dieselbilar

Mindre roligt är att ett 45% skattepåslag tydligen gått igenom på vissa lätta
lastbilar fick ett inbetalningskort på den höjningen på min kangoodiesel:cool:
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Höjd skatt för gamla dieselbilar

Möjligen är jag ute och cyklar - igen- bjuder på det - men är inte HBK en av remissinstanserna för Vägverkets utredning och förslag till regeringen från sent 2007? Där bl a skatten för LLB skulle höjas till nivå för pb? Och skatten för äldre dieselbilar höjas? Vv föreslog också att den rullande entusiastfordonsgränsen 30 år skulle bestämmas till ett fixt år när beslutet togs, men har inte lyckats få fram mer om det, kanske remissinstanserna lyckades stoppa det.
Agneta W
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt för gamla dieselbilar

Nejdå, den där 30-årsgränsen kan nog ligga i riskzonen för att slopas!
Dessutom är de flesta remissinstanser på Vv linje, även någon bilorganisation!
Läs mera här, länk till förslaget finns i inlägg nr 11 i följande tråd:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t28020/
 
Toppen