• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjd Försäkring!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Bytte bil för ett tag sedan, och den nya bilen har en totalvikt på 3850Kg.
Den förra hade 3500Kg.
Försäkringen ökade från 3798:- till 5763:-!!!
Nästan 2000:- ökning för 350 kg.

Jag ringde och förhandlade med LF.

I.o.m att jag har alla mina försäkringar där ,så tänkte jag att det skulle gå att få ner premien lite.
Alla slingrade sig med allt vad det innebär, men jag bad att få tala med chefen för fordonsavdelningen.
Gjorde så, och han bad att få återkomma nästa dag.

Han tyckte att reglerna är lite diffusa för den här viktklassen.
Egentligen är bilen bara uppvägd med 350 Kg för att få bättre lastkapacitet.
Och det hade han ju rätt i.

Han ringde dagen efter och kan ni tänka er............

Han sänkte premien med 1900:-:spinny:

Otroligt tyckte jag!

Så ni ser... Det går att lösa.;)

Ha det nu bra därute.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Höjd Försäkring!

Hej!

Jag råkade ut för samma problem. Det gick inte att förhandla med LF.

Min premie och höjningen var liknande som för Er.

Lämnade bolaget efter en offert från Dina-försäkringsbolag och den löd på 2.800:- per år för 3,85 ton.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Höjd Försäkring!

LF:s själrisk på glas 35% är alldeles för högt i jämförelse med andra bolag, kommer att byta bolag vid nästa förfallodag.

PS. har bytat stor frontruta ganska kännbart.

Rune 829.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Höjd Försäkring!

Rune, vad blir självrisken i grova drag på en sådan ruta med LF som bolag?

Har själv LF och fick också en premie som är höjd med c:a 2.000:- för att jag har en bil över 3.500 kg nu.
Dessutom har jag nu en helintegrerad, så jag tänker också byta till ett bolag med lägre självrisk på rutan och bra totalpris.

Viktigt att veta är ju att man måste inte vänta till förfallodagen med att byta bolag. Det räcker om du har bilen avställd en kort period, då upphör försäkringsbehovet och då har man rätt att få premien tillbaka och man kan teckna med valfritt bolag.
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Höjd Försäkring!

Hej på er. Har haft LF i alla år men bytte i år till Codan. Skillnaden totalt i premie över 2000kr plus att Codan har en självrisk på glas 2000kr men inget % tillägg, LF har 1500kr plus 30%. Olle.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Höjd Försäkring!

Rolandn alldeles för mycket, 8.400:- inkl moms, plånboken gnällde.

Jag vet man kan byta bolag, men jag har haft bilen inregistrerad hela vintern.

Rune.
 
F

F.d. 3666

Guest
Sv: Höjd Försäkring!

Fick ett nyhetsbrev från camping.se idag där dom påstår att dom har garanti på att ha den billigaste husbils- och husvagnsförsäkringen. Någon som har kollat om det stämmer?
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Höjd Försäkring!

Det här är ett av anledningar att vi inte är med i Husbilsklubben.
En husbilsklubb måste se till medlemarnas intresse. Fordornskatten höjs hur aggerar vi ?
Angående försäkring så har det inte något med husbilar att göra utan försäkringsbolaget
tar våra husbilar som lastbilar. Vår husbil har samma skatt som Jet pack mm skillnaden är att vi sliter ca 500 mil på svenska vägar mellan en yrkes bil körs 5000 till 15000 mil på ett år. Vi måste få politiker att förstå att det är ett fritidsfordon vi har.
Vår krav borde vara att husbilar regas som husbilar och inte som lastbilar med bostads inredning.

PS Vi kommer att presentera oss senare med bil o dyligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ann-Sofie och Per i Sverige blir alle husbiler i dag registrert som Personbil II, ikke lengre som lastebil med inredning. Ingen klubb eller organisasjon bør ta æren for dette.

Når det gjelder forsikringer så er vi fortsatt for få medlemmer til at vi kan få til en avtale, vår norske søsterorganisasjon Bobilforeningen måtte over 5000 medlemmer før de fikk en avtale med Trygg-Vesta (beslektet med Tryg-Hansa) som er en av de beste forsikringsavtaler i Norge for privatpersoner.
 

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022
Sv: Höjd Försäkring!

Kabe 750 kan man beställ som 3500 kg och 4200 kg annars likadana bilar
ja var i kontakt med LF i Stockholm undrade varför det är 2000:- dyrare
med 4200kg

Dom svarade att dom går efter Transportstyrelsens vikt uppgifter
Ändrar ja till 3500kg = 2000:- billigare det kostar att var tung
 
Toppen