• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Högt K-värde på Fiat diesel

Skalman46

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9530
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 244
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD Power 146 hkr
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travelmaster 750 WL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Hej! Jag har köpt en begagnad travelmaster som tidigare klarat K värdesgränsen på 1.2.
Vid besiktningen i höst var K-värdet 2.3! = ombesikning eller körförbud.
Verkstad har kollat "datorn" och inte funnit några felkoder. Oljan var överfylld, men inget tyder på att skador uppstått av detta. Nivån är nu normal.
Vad göra? Jag har hört att liknande fel på Fiatmotor har åtgärdats med uppdateringar i insprutningsprogrammet. Kan det vara så? Jag har hittat en gammal återkallelse som tidigare ägare ej åtgärdat. Den gäller insprutningen, men hur kan det då komma sig att k värdet varit godkänt fram tills nu?

Tacksam för svar om någon drabbats av detta. Lennart Skalman Lundgren

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Oftast hjälper det att köra med höga varv någon kilometer så motorn blir rejält varm och bränner bort sotet i motorn.
En husbil som körs i hastigheter mellan 80-100km/h soatr igen lätt
och då motorn rusas på besiktningen lossnar sotet och det gör att K värdet
blir för högt!
Kör en runda med låg växel på 3000-4000 rpm så att hastigheten inte blir för hög
så sjunker garanterat K värdet!
Tom

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
En åkare berättade att han alltid slog i 5 liter bensin i dieseltanken på sin tradare när han tankade fullt, då blev det aldrig bekymmer med pump/spridare eller besiktning.
Kanske 1 liter bensin i våra mindre tankar skulle göra susen.

Skalman46

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9530
Medlemskap
2025
OK ! Tack! Men bensin i diseltanken låter vådligt ändå.

Urvarvning ska jag prova. Jag varavar sällan över 3000 rpm.

Sedan har jag fått tid för uppdatering av insprutningsprogrammet
enligt återkallelse. Håller tummarna och meddelar hur det gick.

Snart är det vår...

F

F.d. 9831

Guest
Hej skalman kör till fiat och uppdatera din bil så ska du att problemen är över .Och häll absolut inte varken bensin eller annat trams i tanken på en commonrail diesel det kan bli dyrt.

Sonia&Conny

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2025
Helena o Tom skrev:
Oftast hjälper det att köra med höga varv någon kilometer så motorn blir rejält varm och bränner bort sotet i motorn.
En husbil som körs i hastigheter mellan 80-100km/h soatr igen lätt
och då motorn rusas på besiktningen lossnar sotet och det gör att K värdet
blir för högt!
Kör en runda med låg växel på 3000-4000 rpm så att hastigheten inte blir för hög
så sjunker garanterat K värdet!
Tom
Fick samma råd av bilprovaren,en rusning vid kontrollen räcker inte.Därför kör rundan just innan besiktningen.;)

Sonia&Conny

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2025
Sonia&Conny skrev:
Fick samma råd av bilprovaren,en rusning vid kontrollen räcker inte.Därför kör rundan just innan besiktningen.;)

Kom att tänka på,har för mig att i vinterdieseln finns fotogen inblandat.Skulle det vara möjligt öka inblandningen av detta, istället för bensin som framstår aningen vådligt??

Skalman46

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9530
Medlemskap
2025
anderskro skrev:
Hej skalman kör till fiat och uppdatera din bil så ska du att problemen är över .Och häll absolut inte varken bensin eller annat trams i tanken på en commonrail diesel det kan bli dyrt.

Tack för alla råd. Jag har nu varit på Fiatverkstad och gjort uppdateringen av mjukvaran till bränslesystemet. Och minsann - värdet är nu godkänt!

Det ligger dock precis under gränsvärdet på 1.2, och motorn måste vara absolut genomkörd och maxvarm för att det inte ska bli övervärden.
Denna motortyp ligger alltid nära övre gränsvärdet enligt Fiat.

Vinterhälsningar från Lennart/Skalman

F

F.d. 25267

Guest
Skalman46 skrev:
Tack för alla råd. Jag har nu varit på Fiatverkstad och gjort uppdateringen av mjukvaran till bränslesystemet. Och minsann - värdet är nu godkänt!

Det ligger dock precis under gränsvärdet på 1.2, och motorn måste vara absolut genomkörd och maxvarm för att det inte ska bli övervärden.
Denna motortyp ligger alltid nära övre gränsvärdet enligt Fiat.

V
interhälsningar från Lennart/Skalman

Hej. Har samma motor som du. När bilen gått 2000 mil var k-värdet 1,0. Jag monterade en trimbox och vid nästa besiktning var värdet 0,6. Nu senast var det 0,37. Trimboxen är från speedkit som jag beställt genom hbk. Rekommenderas starkt.

Per

Toppen