Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 244
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD Power 146 hkr
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travelmaster 750 WL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Hej! Jag har köpt en begagnad travelmaster som tidigare klarat K värdesgränsen på 1.2.
Vid besiktningen i höst var K-värdet 2.3! = ombesikning eller körförbud.
Verkstad har kollat "datorn" och inte funnit några felkoder. Oljan var överfylld, men inget tyder på att skador uppstått av detta. Nivån är nu normal.
Vad göra? Jag har hört att liknande fel på Fiatmotor har åtgärdats med uppdateringar i insprutningsprogrammet. Kan det vara så? Jag har hittat en gammal återkallelse som tidigare ägare ej åtgärdat. Den gäller insprutningen, men hur kan det då komma sig att k värdet varit godkänt fram tills nu?
Tacksam för svar om någon drabbats av detta. Lennart Skalman Lundgren
Chassiemodell: Ducato 244
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD Power 146 hkr
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travelmaster 750 WL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Hej! Jag har köpt en begagnad travelmaster som tidigare klarat K värdesgränsen på 1.2.
Vid besiktningen i höst var K-värdet 2.3! = ombesikning eller körförbud.
Verkstad har kollat "datorn" och inte funnit några felkoder. Oljan var överfylld, men inget tyder på att skador uppstått av detta. Nivån är nu normal.
Vad göra? Jag har hört att liknande fel på Fiatmotor har åtgärdats med uppdateringar i insprutningsprogrammet. Kan det vara så? Jag har hittat en gammal återkallelse som tidigare ägare ej åtgärdat. Den gäller insprutningen, men hur kan det då komma sig att k värdet varit godkänt fram tills nu?
Tacksam för svar om någon drabbats av detta. Lennart Skalman Lundgren