• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt IQ och hungrig!

F

F.d. 5322

Guest
Vår ylande stövarevalp vi skrev om under vår resa t o r Kiruna, har växt till sig till en vrålande unghund. Att denna vackra lilla varelse, som inte är så liten längre, kan ha så oerhört mycket ljud i sig, är åtminstone för mig en gåta. Visserligen är hon framavlad för att låta men vid väl valda tillfällen ute i skogen med räv- eller hardoft i näsan.
Hon har för övrigt blivit begåvad med en fullständigt Gudabenådad nos! Hon känner träcket efter en talgoxe på 30 meters håll och letar upp den.
I helgen lärde hon sig att det finns diken i skogen. De kan vara vattenfyllda och leriga och det är inte alltid de syns. Hon for ut på ett gammalt hygge med sly i brösthöjd i max hastighet, när hon brutalt blev varse om detta fenomen. Max hastighet i hennes värld, skulle göra en vinthund tillräckligt avundsjuk, för att denne skulle överväga att konvertera från det racer-ess den är, till knähund.
Från början förstod vi inte vissa människors höjda ögonbryn och kommentarer som: ”Finsk Stövare? Å Herre Gud! Stackars ni!”
Efter dessa snart sju månader som gått, börjar vi förstå vad de menade. En skolklass med hormonstinna pubertetstonåringar är rena barnleken att hantera, jämfört med denna numera tämligen långbenta individ.
Bland annat kan nämnas att hon har utvecklats till ett utbrytningsfenomen á la Houdini. Dörrar är inga problem vare sig de öppnas utåt eller inåt. Kanske inte så märkligt men att hon klarar att öppna skjutreglar är smått imponerande! Det är en smart hund. En smart och konstant hungrig varelse som gör allt för att komma åt maten i pannrummet.
Härom natten när jag kom hem, hade hon öppnat grinden till köket, den med skjutregeln, öppnat två dörrar, en utåt- och en inåtgående och käkat en obestämbar mängd torrfoder. Som ni vet så blir torrfoder stort när det sväller. Mycket stort.
Vad göra? Akuten givetvis! Inte djurakuten utan människoakuten på Växjö Lasarett. Frugan jobbar och de måste ha en magläkare eller nåt och vad har man kolleger till om inte för att ge goda råd i krissituationer? Nu åkte jag ju inte dit förstås, utan använde mig av Bells genialiska uppfinning istället.
Ni vet hur det är på den här inrättningen? Även om jag har förmånen att ha en egen pipeline rakt in i hjärtat av den Svenska Akutvården, så hjälper det föga när inte rätt läkare är på plats och har tid. Inte tid? Hunden kan ju sprängas vilken sekund som helst! Vi är ju i det läget att det börjar bli dags att kontakta bombgruppen i Stockholm, om jag inte gör nåt åt det.
Som tur var har frugan vår veterinärs direktnummer. Han är Norrman och som alla andra människor från vårt västra grannland, är han trevlig och hjälpsam. Nästan i överkant. Klockan 23:20 får han vårt samtal och vår fråga; Vad göra?
Receptet var två dl matolja och salt! Med en nos lika blank som den svarta, välpolerade kulan på ett biljardbord och en tunga som halkade omkring i och utanför en mun lika hal som undertecknads minne, kom det inte allt för gammal mat i retur. Tack och lov! Behöver jag säga att någon frukost blev det inte för lilla fröken?
Flera hundar har passerat genom Persson/ Gunnarsson-familjen genom åren. Men maken till ögontjänare har inte någon av oss sett tidigare. Så fort hon vet att vi gått ut gör hon allt hon inte får.
Hon vet så väl när hon gjort husse och matte milt uttryckt irriterade. Då tittar hon under lugg med sina Reinfeldts-ögon som om hon vill säga; Förlåt att jag gjorde er arga och besvikna! Detta faktum att hon vet när hon gjort fel tillsammans med att hon är mer luden än vår statsminister, är dock två stora och tämligen avgörande skillnader mellan de båda.
Inte ens när hon sover är det tyst. Efter en stund drar det igång ett snarkande med en volym som garanterat skulle ge 0,5 på Richterskalan.
Sån är hon – vår Finska Stövare, Tizzla. Visst är det underbart att vara hundägare?
 
H

hianders

Guest
Sv: Högt IQ och hungrig!

Vilken härlig beskrivning även om händelsen var tuff!! Hoppas hon blev kurant fort!
Hundögon kan vara riktigt bedjande eller hur?!! Vår gamling Hobbe, snart 15 år, vet direkt när Husse har kex i handen (till kaffet) och står då bedjande vid hans fötter!! Ibland lyckas det, ibland inte!!

fru hianders/Inger
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Högt IQ och hungrig!

Skönt att det ordnade sig och att maten kom upp innan det blev försent.

Jag har varit ute för en liknande historia, hade en tax för många år sedan som lyckades öppna ugnsluckan och åt upp en hel plåt med bullar som stod på jäsning. Jäsningen fortsatte i magen men vi lyckades också få tag på en vetrinär via telefon som gav oss samma råd, stoppa salt i hunden. Ganska snart kom degen upp och magen sjönk ihop i motsvarande grad. Så även vi fick en happy end
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.930
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Högt IQ och hungrig!

Vår ylande stövarevalp vi skrev om under vår resa t o r Kiruna, har växt till sig till en vrålande unghund. Att denna vackra lilla varelse, som inte är så liten längre, kan ha så oerhört mycket ljud i sig, är åtminstone för mig en gåta. Visserligen är hon framavlad för att låta men vid väl valda tillfällen ute i skogen med räv- eller hardoft i näsan.
Hon har för övrigt blivit begåvad med en fullständigt Gudabenådad nos! Hon känner träcket efter en talgoxe på 30 meters håll och letar upp den.
I helgen lärde hon sig att det finns diken i skogen. De kan vara vattenfyllda och leriga och det är inte alltid de syns. Hon for ut på ett gammalt hygge med sly i brösthöjd i max hastighet, när hon brutalt blev varse om detta fenomen. Max hastighet i hennes värld, skulle göra en vinthund tillräckligt avundsjuk, för att denne skulle överväga att konvertera från det racer-ess den är, till knähund.
Från början förstod vi inte vissa människors höjda ögonbryn och kommentarer som: ”Finsk Stövare? Å Herre Gud! Stackars ni!”
Efter dessa snart sju månader som gått, börjar vi förstå vad de menade. En skolklass med hormonstinna pubertetstonåringar är rena barnleken att hantera, jämfört med denna numera tämligen långbenta individ.
Bland annat kan nämnas att hon har utvecklats till ett utbrytningsfenomen á la Houdini. Dörrar är inga problem vare sig de öppnas utåt eller inåt. Kanske inte så märkligt men att hon klarar att öppna skjutreglar är smått imponerande! Det är en smart hund. En smart och konstant hungrig varelse som gör allt för att komma åt maten i pannrummet.
Härom natten när jag kom hem, hade hon öppnat grinden till köket, den med skjutregeln, öppnat två dörrar, en utåt- och en inåtgående och käkat en obestämbar mängd torrfoder. Som ni vet så blir torrfoder stort när det sväller. Mycket stort.
Vad göra? Akuten givetvis! Inte djurakuten utan människoakuten på Växjö Lasarett. Frugan jobbar och de måste ha en magläkare eller nåt och vad har man kolleger till om inte för att ge goda råd i krissituationer? Nu åkte jag ju inte dit förstås, utan använde mig av Bells genialiska uppfinning istället.
Ni vet hur det är på den här inrättningen? Även om jag har förmånen att ha en egen pipeline rakt in i hjärtat av den Svenska Akutvården, så hjälper det föga när inte rätt läkare är på plats och har tid. Inte tid? Hunden kan ju sprängas vilken sekund som helst! Vi är ju i det läget att det börjar bli dags att kontakta bombgruppen i Stockholm, om jag inte gör nåt åt det.
Som tur var har frugan vår veterinärs direktnummer. Han är Norrman och som alla andra människor från vårt västra grannland, är han trevlig och hjälpsam. Nästan i överkant. Klockan 23:20 får han vårt samtal och vår fråga; Vad göra?
Receptet var två dl matolja och salt! Med en nos lika blank som den svarta, välpolerade kulan på ett biljardbord och en tunga som halkade omkring i och utanför en mun lika hal som undertecknads minne, kom det inte allt för gammal mat i retur. Tack och lov! Behöver jag säga att någon frukost blev det inte för lilla fröken?
Flera hundar har passerat genom Persson/ Gunnarsson-familjen genom åren. Men maken till ögontjänare har inte någon av oss sett tidigare. Så fort hon vet att vi gått ut gör hon allt hon inte får.
Hon vet så väl när hon gjort husse och matte milt uttryckt irriterade. Då tittar hon under lugg med sina Reinfeldts-ögon som om hon vill säga; Förlåt att jag gjorde er arga och besvikna! Detta faktum att hon vet när hon gjort fel tillsammans med att hon är mer luden än vår statsminister, är dock två stora och tämligen avgörande skillnader mellan de båda.
Inte ens när hon sover är det tyst. Efter en stund drar det igång ett snarkande med en volym som garanterat skulle ge 0,5 på Richterskalan.
Sån är hon – vår Finska Stövare, Tizzla. Visst är det underbart att vara hundägare?

Skyll inte på den stackars hunden..., eller hundrasen. Det är vetenskapligt bevisat att hundar anpassar sin mentalitet oehört mycket efter husse och matte. Särskilt husse! Det är där ni ska börja leta efter eventuella särdrag och försöka åtgärda dessa. Hundstackaren bara härmar! :D

Krister N
"Hundforskare"
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Högt IQ och hungrig!

För det första är det inte jag som snarkar! Har i alla fall aldrig hört det!
För det andra så har jag visserligen smakat torrfoder och det är i princip smaklöst men jag har aldrig käkat massor!
Återstår "smart-heten". Där kan jag köpa att hon härmat husse!
Likaså med snabbheten. Trots att man inte kan tro det idag, så var jag snabbast i klassen på 100 m.
(hoppas inte att frugan läser inlägget)
:D:D:D

Skämt åsido - det är en i många fall härlig jycke.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Högt IQ och hungrig!

Det värsta och bästa är att de lär sig mer med tiden...
En vuxen Afghan kan alla trix och är en fullfädjrad skådis redan vid fyra års ålder.
Att de sedan brukar bli 16 år gamla är mer regel än tillfällighet. ( läste precis om en 18 årig Afghan i USA som hade rymt)
En Afghan kan öppna dörrar, luckor, kylskåp mm. Men först kollar den att kusten är klar, dvs en snabb runda i huset för att uppskatta den tillgänliga tiden. Sedan arrangerar den syndabocken - oftast katten - och engagerar den i mattjuveriet, dock får katten bara smulor av tex skinkan eller osten, resten smakar hunden i sig. När larmet sedan går att någon bara ätit skinka och dessutom med tänderna (märken finns ju kvar) finns ingen som kan se mer förvånad ut än en Afghan. Men om alla, inklusive katten, tittar på henne, så förvandlas hon till en ångerfull stackare som ynckande ber om förlåtelse....
Jag tror att hon spelar medvetet med sin charm för att vinstmaximera, och visst, husse blir road av detta och bekräftar liksom det hela... ( tur att mat är billigt )
 
F

F.d. 13559

Guest
Sv: Högt IQ och hungrig!

Har själv en stövare fast en Gotlandssstövare och det där med ljuden kan jag intyga. Det knorras och ylas och gnälls och skälls, allt ska kommenteras. Däremot är inte mat så intressant så där skiljer de sig åt.
Intelligent och snabb är bara förnamnet. Herrn här (han heter Zingo) lyckades dra iväg efter vilt häromdagen. Inte bra eftersom vi för det första inte var ute på jakt, för det andra hade han sele på sig med en 30 meter lång lina fastbunden. När jag ropat och letat i 2 timmar ställde jag ut bilburen och åkte hem efter torra kläder och för att hämta vatten och kaffe. När jag kom tillbaka stod han där. Med avbiten lina... Tusen tankar hade farit runt i skallen, inklusive den bilden där han satt fast och inte varken kunde komma loss eller blev hittad. Att se honom stå där och vänta på skjuts var en otrolig lättnad. Först efteråt insåg jag hur intelligent han måste vara som kunde komma på att bita av linan för att komma loss. Livet med hundar är härligt, med en stövare är det både härligt och händelserikt :yes: Vad mer kan man önska?

Irene med Gotlandsstövaren Zingo och Golden Retrievern Alice.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Högt IQ och hungrig!

En Gotlandsstövare var vi inne på att skaffa ett tag.
Vet dock inget om rasen men den verkar trevlig.
 
F

F.d. 13559

Guest
Sv: Högt IQ och hungrig!

Visst är Gotlandsstövaren trevlig, skulle inte ha en annars :D Berättar gärna mer för den som är intresserad, rasen är ju världens ovanligaste registrerade ras. Den är en allmogeras och anses som den äldsta av våra stövarraser och rasklubben har i uppdrag från regeringen att bevara de unika generna. Så nog finns det att berätta.
Kanske ses vi på någon campingplats någonstans, då kan vi dra en massa rövarhistorier om ert ylade matvrak och vår matvägrande snabbspringare. Det vore något det :yes:
 
Toppen