• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höga K värden vid bes.

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Hej
Jag undrar om någon mer har råkat ut för höga k värden vid bes. som inte vill gå ner.
Vi fick byta ALLA injektorerna på vår Fiat Burstner I685 med 146 Hk motorn som gått 4100 mil.
Detta med felsökning i ett antal dagar så är det en dyr affär.
Finns det någon som har en teori om varför alla 4 var kass ?
:confused: Göran
 
T

Teddi

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

är de dom värden dom kör manuellt utanför? i så fall,,

ut o kör en stund innan,,efter motorn e varm kan du varva ut rätt mycke,,ja brukar köra ut på motorvägen,,
o drar kraftigt på 3-4-5-e växel,,dessa tips har ja fått från bilpr,,men motorn måste vara varm,,skall besiktiga nu på torsdag,,
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Höga K värden vid bes.

Hej
Jag var ute och körde mil efter mil ,kom tillbaks ,samma höga värde 2.0.
Lämnade in bilen till specialist på dieselmotor,EL o Diesel i Linköping,dom bytte olja och luftfilter ut och körde mil efter mil likadant som förut. Nu började dom leta efter andra fel det kunde bero på och hittade efter ett tag att som jag skrev tidigare ALLA spridarna paj. Efter det k värden 0.2 :) Hur kommer det sig artt spridarna är paj på dom miltalen ?????
Frågan är alltså har någon råkat ut för samma problem ??
 
T

Teddi

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

har du själv kört dessa 4600 mil? en modern diesel måste varvas ut ibland,,ja som gammal lång.chaffis tänker inte så,,vi körde enbart ekonomiskt,,ock på den tiden fanns ingen bilpr,
sist ja va inne frågade ja om du kanske bränner min motor när du rusar på detta vis,,
han svarade,, dina problem,,ja hör av mej på torsda kväll efter min ödesdag,,:twitcy:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
817
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Sv: Höga K värden vid bes.

Man har kanske kört mycke med raps olja o liknande skit,jag är helt övertygad att det är skadligt i comonrail motorer dels obefintlig smörjning dels bildas det bakterier som kan orsaka skärning i pumpar o spridare.Ett tips om ni har kassa avgasvärde tanka Ecopar .Det är en helt kemisk "diesel"som är helt ofarlig.Vi slår det i våra lastbilar på kneget i dom bilar som inte får köra i miljösoner.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Höga K värden vid bes.

Hej
Jag undrar om någon mer har råkat ut för höga k värden vid bes. som inte vill gå ner.
Vi fick byta ALLA injektorerna på vår Fiat Burstner I685 med 146 Hk motorn som gått 4100 mil.
Detta med felsökning i ett antal dagar så är det en dyr affär.
Finns det någon som har en teori om varför alla 4 var kass ?
:confused: Göran

Hur gammal är bilen? Har du inte maskinskadeförsäkring?
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

hej ni får ursäkta att jag lägger mig i jag har jobbat med fiat i många år och anser mig kunna comon rail systemet rätt bra till att börja med har jag aldrig varit med om att alla 4 spridarna gått sönder om inte högtryckspumpen rasat först har du koll på om turbo regleringen fungerar som den ska för du har en reglerbar turbo i 147 hk motorn sen finns det en ny mjukvara till vissa av dom här bilarna pga högt k-värde kolla med fiat .Vad det beträffar torr diesel är det inget problem med dom här bilarna .Bakterier är ett gissel skulle det vara problemet skulle dom ta sig förbi bränsle filtret (vilket inte är troligt) så rasar högtryckspumpen med följd att bilen stannar så lägg det till sidan.Hade varit intressant att veta k-värdet med dom nya spridarna då en 2,8 jtd ska ha ett väldigt lågt värde om den går som den ska
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Höga K värden vid bes.

Lite off-topic nu.
Välkommen till klubben Anders.
Vill passa på att tacka dig för tipset ang. min bil som gungade i sidled vid acceleration, det var precis som du trodde.
När man på verkstan i Anderstorp bytt höger drivaxel försvann problemet.
Stort tack och återigen, välkommen till klubben :).
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

Bara trevligt om man kan hjälpa till jag tycker verkstaden i anderstorp skötte det väldigt snyggt man kan inte kunna allt men dom tog bara betalt för det som verkligen var sönder (det skulle fler ta till sig) om verkstan står och lär sig och det får man göra ibland så är det bra att dom tar den kostnaden själv.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

Jag hade problem med högt K-värde första gång som jag besiktigade min VW med TDI-motor. Bilen var då sex år gammal och hade gått 18.000-20.000 mil. Killarna på bilprovningen varvade upp bilen så jag trodde att den skulle gå sönder. Trots att dom upprepade förfarandet många gånger kom inte K-värdet ner. Det blev därför ombesiktning. Jag vet inte hur det kom sig, men killarna på Meca berättade att diesel-verkstädernas bot var en chockterapi som innebar att man tillsätter en hel flaska RedLine RL-2 med bara 20 l diesel i tanken samtidigt som man låter varva ut motorn rejält under några km före besiktningen. Jag provade tricket och K-värdet kom ner till mycket lågt värde.

Därefter har jag tillsatt en slatt RL-2 (50 ml) varje gång som jag tankar. RL-2 bidrar till bättre smörjning av dieselpumpen samtidigt som den också bidrar till något lägre bränsleförbrukning. Eftersom jag snålkör för att spara bränsle så har jag inför varje besiktning varvat ut motorn och det har inte varit några mer problem med högt K-värde. Jag har nu besiktigat bilen 4-5 gånger och bilen har nu tillryggalagt 27.000 mil.
 
Senast redigerad av en moderator:

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Höga K värden vid bes.

Hej Anderskro
Tack för din information, du tycks veta vad du pratar om. Hur kollar man om turbon funkar ? Mina K-värden blev efter bytet av spridarna 0.2.
Det där med mjukvara är det något alla Aukt.Fiatverkstäder har ? Vad är det i så fall den uppdaterar på motorstyrning?
Bilen går perfekt nu vilket det även gjorde med det höga K-värdet.
Tack Anders ,har du mer tips om hur man sköter 146 hk motorn så tar jag tacksamt emot dessa tips.
Ha en bra dag:) mvh Göran
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.967
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Höga K värden vid bes.

Ett vanligt peoblem med för höga avgasvärde är att det bildats koks på spridarspetsarna som ger en felaktig strålbild.
Att byta spridarna verkar vara "overkill" när bilen går bra för övrigt.
Nu vet jag inte hur det är med elektroniskt reglerade spridare, men på den "gamla goda tiden" var det inga problem att rengora dessa försiktigt med en mässingsborste.
För övrigt går det inte att övervarva en diesel, varken med mekaniskt- eller elektroniskt reglerad insprutning.
//W
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

Hej saxnäs har du 0.2 i k-värde så har dom träffat rätt en commonrail diesel som går som den ska ligger där ungefär är du orolig för om du har någon uppdatering på din bil gå in på Kontrollera ditt chassi :: Tjänster :: Fiat Ducato Husbil något som alla som har en fiat ducato borde göra där får du besked på om något ska göras vid din bil (du får inte veta vad) och dom här reparationerna är gratis.Och till saxnäs vill jag säga att det finns dom som vill ha ordning på sina grejor och sen finns det dom löser problem med tejp och ståltråd jag vet många sätt att lura bilprovningen man får respektera båda läger .En fråga bara när du ska sälja din vw har du det som säljargument att den inte går att besiktiga med ren diesel i tanken då står förmodligen nästa ägare med ett problem som inte är så kul tänkvärt kanske.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

Och till saxnäs vill jag säga att det finns dom som vill ha ordning på sina grejor och sen finns det dom löser problem med tejp och ståltråd jag vet många sätt att lura bilprovningen man får respektera båda läger .En fråga bara när du ska sälja din vw har du det som säljargument att den inte går att besiktiga med ren diesel i tanken då står förmodligen nästa ägare med ett problem som inte är så kul tänkvärt kanske.

Jag har inte haft några problem att besiktiga min VW de senaste 4 ggr. med ren diesel i tanken, oftas med Europa diesel från kontinenten. Att puttsa i 50 ml RL-2 varje gång man tankar fullt är inte till för att "lura" bilprovningen, utan är till för att förbättra smörjegenskaperna, framförallt när man tankar billig "supermaket-diesel". Om man är med när besiktningsmännen testar K-värdet blir man varse att dom varvar ut bilen.

Har svårt att se det som ett problem att sälja en bil som är fullservad på märkesverkstad och som passerar besiktningen med lite utvarvning dessför innan, vilket för övrigt besiktningsmännen själva ägnar sig åt. Naturlitvis tar bilar slut med tiden, men det är något som jag utgår från att bilköpare är fullt medvetna om.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

Vad är det för årsmodel på bilen och vet du om du har partikelfilter? om du varit i Tyskland vad har du för sticker i rutan ?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Höga K värden vid bes.

Hej
Gjorde som du sa Anders, gick in å kollade på Fiats hemsida om jag hade någon uppdatering att utföra. Mycket riktigt det fans det ,ringde Bossing ,där talade dom om att jag hade en uppdatering att göra som gällde bränsleinsprutningen. Ska in med bilen den 12/10 för att få det utfört.Kan kanske vara detta som var boven från första stund.:confused:
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

det är mycket möjligt på din fråga hur man vet om turbon går som den ska då får man köra bilen med datorn inkopplad och titta på börvärde att det stämmer med ärvärde på vanlig svenska datorn frågar efter ett visst tryck så får man kolla att turbon levererar det trycket det kräver lite träning och kunnande allt kommer inte upp som felkoder .Du undrade hur man sköter en 2.8 jtd service intervallen är 3000 mil eller 12 mån och slarva inte med bränsle filtret får den bra olja och har kylning (kylarna har en tendens att vittra sönder) då varar motorn längre än både bil och bodel
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

jag glömde kamrem den ska inte bli mer än 5 år det missar många.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
817
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Sv: Höga K värden vid bes.

Om man lämnar bilen på service hos dig/er blir den då uppdaterad utan att man ber om det ? Jag har en -12 148 hk som ska in innan sesången (hur fan stavas det)nästa år .
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Höga K värden vid bes.

Hej vippen tyvär blir den inte det vänd dig till närmaste fiat verkstad dom fixar det gratis.
 
Toppen