Sv: Hård fjädring
Fiatfabriken kan ju inte anpassa fjädringen till varje kund och dess olika behov, det är ett jobb som varje påbyggare BORDE klara och göra
Ta vilken husbilsfabrikant som helst;
I sina produktprogram har de både halv och helintrgerade bilar med olika axelavstånd samt en del bilar med boggie! Allt detta påverkar ju axellasterna på helt olika sätt!
Hur svårt kan det vara för en fabrikant med en halvhyfsad syn att bara kolla på sina alster som en del ser ut som forna tiders Raggarbilar (inget ont om dom),
Går på näsan och kräver kilar vid varje uppställning samt i många fall är trafikfarliga på grund av obefintlig framfjädring! Pissdåligt!
Våran Carthago I51 som kostade ny en bra bit över miljonen gick på genomslagsgummina och var ingen höjdare att köra. Framfjädrarna var helt hoppsäckade redan när bilen var ny....bytes vid 1000mil, när vi köpte bilen.
Bilen är nu absolut helt plan och det är ytterst sällan några uppställningsblock behövs.....
En kompis till oss har köpt en nästan ny Concorde (Fiatbaserad) och visst en dyr och fin bil men ser fjantig ut på grund av sin höga röv och näsa i backen......
Jag vet att Husbilslandet bytte framfjädrar nästan vanemässigt på många av sina nya Knaus helintegrerade bilar (eller om de beställdes så från fabrik), det stod i alla fall på tillvalslistan i annonserna att "denna bil är utrustad med Goldsmitts fjädrar", jag tycker att detta skall fasiken ingen konsument behöva reda ut utan det skall vara klart vid alla nyköp!