• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hård fjädring

ANDYSBIL

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
16851
Medlemskap
2023
Har sökt inlägg angående allt för hård fjädring men inte hittat de konkreta råd jag söker. Jag vet inget om olika fjädringssystem och behöver heller inte veta. Men vill som sagt få förslag från någon/några som låtit ändra fjädringen med gott resultat. Vi har en Kabe TMI 760 T. Vikten är drygt 3,5 t.
Andy
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hård fjädring

Hej Andy, jag tror du menar TM 750T. Vi har en sådan 2013. Jag har bytt framfjädring till Bossings och detta med mycket gott resultat. Bakfjädringen är det lite kinkigare med. Fick pris av svenska AlKo att i Tyskland få luftfjädring och borttagande av två stålstänger i bakaxeln till ett pris av 28.00:- "tutti kompletti". Detta skulle göras på en dag. Det går också att montera de nya stötdämparna med monteringssats samt att ta bort två stålstavar i bakaxeln. På detta fick jag ett pris av 25.000:- Jag håller med om att fjädringen bak är lite väl hård och jag har pratat med folk som jobbar med att meka bilar som säger att ta ur stavar i bakaxeln är inte svårt men alla garantier upphör att gälla.
Jag har inte fått något av ovan monterat då det ej stämde med tiden vi passerade fabriken. Har ej heller pratat med Bossings om fjädringsbyte.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hård fjädring

Många helintgrerade bilar lider av för MJUK fjädring fram och då går bilen på fjädringstoppen i princip och bilen blir stenhård och studsig, alltså i princip farlig:(
Våran Carthago var sån och detta avhjälptes med andra hårdare fjädrar fram och det blev en helt annan bil!

Misstänker starkt att det är något liknande med eran bil, detta sagt utan att veta om KABE sätter dit förstärkta fjädrar fram orginal:confused:

Lite olika på vad det kostar beroende på vart man lämnar bilen, men Bossing i Linköping tog 8000kr för detta och då ingår höjdmätning, fjädrar samt byte av dessa och hjulinställning samt uppmätning efteråt! Skulle inte bilen bli plan så justeras fjädringen bak på de som har ALCO chassie genom att justera torisionsstavarna!

Så jag skulle tro precis som jag skrev att felet ligger i att fabrikerna är dumsnåla på detta med att stämma av chassiet efter sina påbyggen.......:mad:och inte sätter dit anpassade fjädrar!
Skandal i mina ögon på så dyra produkter!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hård fjädring

Påbyggarna verkar köpa ett färdigt chassi som egentligen är gjort för ett annat ändamål.
Min gamla bil känns konstigt nog ganska mjuk och det går ut över riktningsstabiliteten, så det är något man måste tänka på att alla förändringar kan ha sekundära verkningar.
Man har ju ganska hög tyngdpunkt på en husbil så man måste kanske väga körbarhet mot komfort.
Däcken har ofta större inverkan än man tror.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Hård fjädring

Har varit nere i fiatfabriken,dom gjorde olika längder på ramarna så en del blir det liten lastbil med dubbelhytter o andra blir husbilar så det verkar inte någon skillnad på bromsar o fjädring :wub:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hård fjädring

Fiatfabriken kan ju inte anpassa fjädringen till varje kund och dess olika behov, det är ett jobb som varje påbyggare BORDE klara och göra:mad:

Ta vilken husbilsfabrikant som helst;
I sina produktprogram har de både halv och helintrgerade bilar med olika axelavstånd samt en del bilar med boggie! Allt detta påverkar ju axellasterna på helt olika sätt!

Hur svårt kan det vara för en fabrikant med en halvhyfsad syn att bara kolla på sina alster som en del ser ut som forna tiders Raggarbilar (inget ont om dom),
Går på näsan och kräver kilar vid varje uppställning samt i många fall är trafikfarliga på grund av obefintlig framfjädring! Pissdåligt!

Våran Carthago I51 som kostade ny en bra bit över miljonen gick på genomslagsgummina och var ingen höjdare att köra. Framfjädrarna var helt hoppsäckade redan när bilen var ny....bytes vid 1000mil, när vi köpte bilen.
Bilen är nu absolut helt plan och det är ytterst sällan några uppställningsblock behövs.....

En kompis till oss har köpt en nästan ny Concorde (Fiatbaserad) och visst en dyr och fin bil men ser fjantig ut på grund av sin höga röv och näsa i backen......

Jag vet att Husbilslandet bytte framfjädrar nästan vanemässigt på många av sina nya Knaus helintegrerade bilar (eller om de beställdes så från fabrik), det stod i alla fall på tillvalslistan i annonserna att "denna bil är utrustad med Goldsmitts fjädrar", jag tycker att detta skall fasiken ingen konsument behöva reda ut utan det skall vara klart vid alla nyköp!
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hård fjädring

Lite ot måhända, men det är klart att man behöver kilar (eller ett hydrauliskt system) om man inte har tänkt sig att tillbringa resten av livet på plan mark.

aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hård fjädring

Aake:wink:
Klart man behöver, men inte så ofta:)
Har man en lågnosad bil så får antingen parkera i en slutning eller nyttja nivelleringsblock;)......fint namn va?;)

Sen har jag en liten undran på detta med hydrauliska stödben.....och är det verkligen bra att lyfta bilen plan på kanske nån punkt om det är riktigt ojämnt?
Jag har ingen erfarenhet utan undrar bara....

Man har ju läst i flera trådar om hur viktigt det är med lyftpunkter osv! Det borde ju bra stora ojämna belastningar på chassiet, eller är det bara jag som är okunnig;)

Ooops, nu kom vi ifrån ämnet som vanligt;), hoppas att trådstartaren fått den infon han behöver, annars får han/hon leda oss rätt?
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Hård fjädring

Finns även möjligheten att sätta enbart luftfjädring fram, med nivelleringsmöjlighet vid parkering, går att både höja och sänka.
Ulf
 
Toppen