• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hållare till Tomtom 730T

F

F.d. 58622

Guest
Har testat nya navigatorn och skämtet till hållare, som följde med. Den bara ramlade ner från vindrutan. Har sedan tidigare en Sony och den har en rejäl hållare, som jag även haft i husbilen där den funkat perfekt vid montering på sidorutan.
Inga av de stora som säljer Tomtom hade bättre hållare hemma så jag gick in på Tomtoms hemsida. Beställde där via ProClip i USA hållare till både husbilen och bilen. Efter en vecka ringde FedEx på och levererade paketet.
Nu är det monterat i bilen och sitter perfekt. Det är ju klart för montering utan att man behöver förstöra instrumentbrädan. Enkelt att klämma dit eftersom det är special för varje bilmodell. Finns även för mobiltelefoner etc.
Tala om att gå över ån efter vatten. Prylarna är tillverkade i Sverige av Brodit AB. Jag har hittat det hos flera försäljare, men inte billigare än ta det via USA trots frakter och hög USD.

Hälsningar
Hans

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hållare till Tomtom 730T

Du kan inte köpa en "vanlig" hållare som Mio eller Garmin har för då sätter du sugkoppen i rutan och sedan drar åt en spak så sitter den sen .

När jag valde mellan Tomtom och Garmin så sa säljaren att hållaren till Tomtom bara släpper .

Här finns en del saker : https://www.pryllager.se/categories/Bil-Prylar-och-Tillbehör/Mobil-och-GPS-Hållare/ och jag hade nog funderat på denna : https://www.pryllager.se/products/Billhållare-till-HTC-Touch-Diamond.html och monterar original GPS hållaren i den för att du har väl TMC och laddanslutningen i foten på den eller ?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har själv Tom Tom och kan hålla med om att deras hållare är kass. Fast det spelar inte så stor roll för jag vill inte ha navigatorn borta vid vindrutan även om den sitter fast ordentligt.

Jag har köpt en passiv hållare som jag limmat en magnetisk plåtbit på. I dom tre fordon jag använder så sitter det en gummiklädd magnet från Biltema så jag kan flytta navigatorn däremellan. Och det största plusset är att jag får den mycket närmare mig.

Helt perfekt tycker jag. Billigt o enkelt.

F

F.d. 50078

Guest

Har oxå köpt en730t som jag är nöjd med.Hadde tidigare en garmin som funkade bra men började bli lite gammal men nu till ämnet hållare, garmin har ju en mycket bättre hållare som standard men föredrar nog tomtom som navigator i dagsläget men orginalhållaren är ingen höjdare.Har flyttat fram hållaren med hjälp av dubbelhäftande tejp o en plastplatta funkar bra.Har oxå kollat på brodit som har den perfekta lösningen. Mhv Leif.

F

F.d. 58622

Guest

När mobiltelefonerna kom med hållare, var bilprovningen lite känslig om man inte hade godkända hållare. Vet inte vad som gäller idag för telefoner och GPS:er. Man ska nog vara försiktig med vad man monterar och var på instrumentbrädan. Klart är ProClip/Brodits verkar gedigna och bör vara accepterade. Annars är det lätt att plocka bort dem vid besiktning. Priset är ju relativt högt jämfört med andra lösningar, runt 500 kr.

Hälsningar
Hans

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025

Det bara att blöta baksidan av sugproppen med ex saliv, så sitter den säkert. Har aldrig ramlat ner för mig. Enkelt och billigt.

MVH

F

F.d. 8653

Guest

har också original hållaren och använder navogatorn så gott som dagligen (ägt denna Tomtom sedan december) och inte en ända gång har den släppt. Ren ruta och ren kopp vid montering, så tror jag nog att den sitter.

F

F.d. 58622

Guest

Har testat med att rengöra rutan och även fukta sugproppen. Tyvärr har den inte suttit på plats mer än max 10 minuter. Så jag gav som sagt upp.
Nu sitter den stadigt med de inköpta fästena. Placeringen är dessutom bättre när den sitter på instrumentbrädan. I husbilen, helintegrerad, är det ju dessutom för långt avstånd till framrutan. Det går inte, som med Sony, att sätta den på sidorutan för den är ju inte justerbar så långt.

Hälsningar
Hans

F

F.d. 52918

Guest

Vi har haft vår Tomtom i två år, har också bara fuktat sugproppen, har aldrig fallit av,,,,märkligt att det kan vara så olika.Vi har så gott som använt GPS:n 4-5 dagar i veckan på grund av körningar.

F

F.d. 52943

Guest

Kan det vara två olika modeller på sugpropp - har sett i reklamen något om en ny som man "skruvar" dit. Vår gamla sitter rejält fast utan problem med lite fukt (saliv).

F

F.d. 2692

Guest

Har också köpt ProClip till min TomTom, inte var den billig men väldigt bra.
Köpte till extra fäste även för personbilen vilket gör att det går smidigt att flytta mellan bilarna.

F

F.d. 8653

Guest

Har testat med att rengöra rutan och även fukta sugproppen. Tyvärr har den inte suttit på plats mer än max 10 minuter. Så jag gav som sagt upp.
Nu sitter den stadigt med de inköpta fästena. Placeringen är dessutom bättre när den sitter på instrumentbrädan. I husbilen, helintegrerad, är det ju dessutom för långt avstånd till framrutan. Det går inte, som med Sony, att sätta den på sidorutan för den är ju inte justerbar så långt.

Hälsningar
Hans

Kan eran sugkopp vara skadad någonstans tro? Om den är det så uppstår ju inte "sugeffekten". Bara en tanke. Dock suveränt att det finns alternativ för dom som vill ha det.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag vet att Garmins sugpropp inte höll måttet en period. Det berodde på att de inte tålde starkt solljus under lång tid. Det var den genomskinliga proppen som Garmin bytte ut om man reklamerade.

Toppen