• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hållare till minidator

T

TonyR

Guest
Undrar hur ni medlemmar har gjort för att lösa det med hållare till minidator,
Har en Asus 10" som jag skulle vilja använda till gps i husbilen .


Tony
 
T

TonyR

Guest
Sv: Hållare till minidator

Oj vilket snabbt svar , tackar så mycket , undrar om någon har en bra lösning till Renault master
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Hållare till minidator

Hej!

Ta nu inte illa upp ni alla tekniska genier - jag menar faktiskt inget illa med min fråga utan frågar av ren nyfikenhet - men varför ska man böka med och använda sig av en minidator som färdledare (jag har också en med i husbilen - vid sidan av min vanliga PC) när det finns GPS:er som är hur lättplacerade som helst och som dessutor tar en avsevärd mindre plats och helt smälter in i den befintliga interiören.

Staffan
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hållare till minidator

Ett kartprogram i dator med GPS-antenn, t.ex. Autoroute 2010, ger en helt annan överblick än en GPS när man vill lägga upp en rutt eller söka en ställplats.

EssoJ
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hållare till minidator

Och man har många fler inställningsmöjligheter!

Men problemet är placeringen. Det vore bra om någon "uppfinnarjocke" kunde komma med en smart lösning.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hållare till minidator

Hej!

Jag har snickrat ihop en hållare för vår ASUS eee 901 av ett uttjänt kamerastativ, som sitter fäst på passagerarstolen. Det är svängbart, utdragbart och nedfällbart med datorn på plats. Används för AutoRoute under färd som komplement till Garmin. Men har datorn på stativet även, när vi står stilla. Ansluten till IceNet, så om "högerstolen" vill är det bara att surfa och maila under färd. Blåtand för mus och GPS-puck. Vet alltid var datorn är och bordet behöver ej belamras och lätt att utnyttja den från båda stolarna. Tror detta finns i någon annan tråd, men frågan kom ju upp igen.

Roadglider
 

Bilagor

  • IMG_1463.JPG
    IMG_1463.JPG
    126,5 KB · Visningar: 4
  • IMG_1474.JPG
    IMG_1474.JPG
    105,4 KB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hållare till minidator

Smart lösning för den händige!

En annan lösning är att skaffa en pekdator t.e.x. Ipad som tyvärr har blivit försenad till Sverige. Det finns ett antal hållare till den.
 
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Hållare till minidator

Tack för svar EssoJ och Knarrevik.

Nu förstår jag lite bättre, samtidigt som jag inser att vi tydligen har lite olika behov när vi reser. Och inget fel i det, det är enbart berikande! Själv gillar jag inte att lägga upp långa och detaljerade rutter utan föredrar att göra kortare inställningar i stället och de inställningar som min TomTom erbjuder är mer än tillräckliga för mina behov.

Staffan
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Hållare till minidator

Jag får tidningen MIL som utgivs av Scania. I senaste numret fanns en annons på en plattform för dator som såg väldigt fin ut. Tyvärr har jag inte tidningen kvar, men i annonsen stod att grejen finns att köpa hos Scanias återförsäljare.

Kjell :D:D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.910
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hållare till minidator

Hej Tony. Inklistrat från ett inlägg jag gjort tidigare. Enkelt och fungerar jättebra.

Jag köpte ett ställ för bärbar pc på Kjell. (Artnr: 38902 ”Hama Notebookställ”.)
Skruvade av en snurrplatta och filade ner fästet som stack ut under till för att få plan undersida. Klistrade på självhäftande gummilister under för att få god anslutning mot ”dokumentplattan” som sitter ovanpå instrumentpanelen i de flesta Ducato.

Min 10 tums minipc passade mycket bra i stället, eftersom den är så tvär i framkanten. Jag har labbat med lite olika inställningar på stället, som har reglerbar lutning. Jag har det i det näst nedersta läget.

Sedan fixerar jag pc:n med ett tunt ”spännband” bakom tangenterna, så att pc:n kläms fast. Det funkar eftersom spännbandet tvingar pc:n försiktigt ner och framåt i ställningen, mot den gummerade framkanten. Här får man labba efter pc-typ. Jag har också provat att klämma fast pc:n med små klämmor som finns i olika storlekar på alla byggmarknader, Clas i sjön, Jula mm.

Då sitter pc:n och stället ganska väl ihop. Bak sticker stället ut som en läpp, bakom pc:n. Den läppen passa bra in i den kraftiga dokumentklämman som finns på Ducatons dokumentplatta.

Jag har kört så här ett drygt år. Det har aldrig släppt.

Jag är inte så mycket uppfinnare och montör själv. Dessutom är jag lite lat. :eek: Därför missbrukar jag gärna andras uppfinningar och utgår också gärna färdiga produkter för att få till de funktioner jag är ute efter, som här.

Det är inte alls i samma klass som Michaels och Roadgliders lösningar, de är helt enkelt skitsnygga !!!, men min lösning är enkel och det funkar bra! :)


Bifogade miniatyrer
 
Toppen