• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Hålborra" madrass för att göra den mjukare?

Niklas Anderson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
38388
Medlemskap
2024
Hej, jag är typ hundra på att jag sett en tråd här om någon som gjort det men kan inte hitta på den.

Jag har nyss köpt en Globecar Campscout Revolution 2015 som har dubbel våningssäng och jag är därför lite rädd om höjdutrymmet och vill inte lägga på en bäddmadrass helst.

Innan jag springer ut och köper en dyr specialmadrass så tänkte jag att jag skulle prova om det gick att hålborra madrassen så den blir mjukare.

Originalmadrassen är ca 15cm tjock och ligger på ribbor men man sjunker bara någon cm ner i den så det borde finnas potential tänker jag.
Om någon gjort nåt liknande eller känner igen vilken tråd jag menar så får ni gärna tipsa.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har tagit bort ett par ribbor där jag vill att madrassen skall sjunka ner och lagt ett par remsor av skumgummi i stället.
Men det kanske inte fungerar på din ribbotten.
 

Niklas Anderson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
38388
Medlemskap
2024
Det är liksom hela madrassen som är hård. Har börjat fundera på om det är en gammal tempurvariant
Vet att de kan bli väldigt hårda efter några år.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Innan jag springer ut och köper en dyr specialmadrass
Mitt tips är att i ställer köpa en billig universalmadrass.

Köp en madrass som är storleken större än vad du behöver och skär till den, om befintliga storlekar inte passar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mitt tips är att i ställer köpa en billig universalmadrass.

Köp en madrass som är storleken större än vad du behöver och skär till den, om befintliga storlekar inte passar.
Madrasser och materialet i dem är ofta färskvara. IKEA har höjt komforten i många av våra fritisfordon genom åren. Vill också slå ett slag för Froli sängsystem. I kombination med ny madrass kan det göra underverk. Bygger väldigt lite på höjden. Sök på Froli här på hemsidan. Finns många tips.
 

Niklas Anderson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
38388
Medlemskap
2024
Det finns inga tillräckligt stora då det är en hel madrass till en dubbelsäng. Jag har hittat att jag kan specialbeställa för ca 10000:-
Så ja, jag är beredd att vara lite kreativ.
Froli funkar tyvärr inte utan större ombyggnad. Måste till en extra botten för att täcka all mekanik till höjbara sängen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.810
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns inga tillräckligt stora då det är en hel madrass till en dubbelsäng. Jag har hittat att jag kan specialbeställa för ca 10000:-
Så ja, jag är beredd att vara lite kreativ.
Froli funkar tyvärr inte utan större ombyggnad. Måste till en extra botten för att täcka all mekanik till höjbara sängen.
Varför kan du inte köpa två madrasser? går ju att skarva om man vill, två lite tunnare madrasser plus en bra bäddmadrass typ 10cm+5cm ger ju bra komfort utan att det blir högre. Froli har ett speciellt nät för att montera på ribbottnar.
 

Niklas Anderson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
38388
Medlemskap
2024
Är din säng verkligen större än 160 x 200 cm?
Det beror på hur man mäter. Den hissbara ser jag nu när jag har tillgång till mina anteckningar är bara 154cm men med tilläggskuddar i kanterna så är den 180.

Jag har redan en massa bra idéer om vad jag skulle kunna använda för att ersätta madrassen jag har.
Jag tänkte om nån kände igen tråden jag sett om hålborrning så tänkte jag kanske undersöka sen möjligheten till att börja med iaf.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det beror på hur man mäter. Den hissbara ser jag nu när jag har tillgång till mina anteckningar är bara 154cm men med tilläggskuddar i kanterna så är den 180.

Jag har redan en massa bra idéer om vad jag skulle kunna använda för att ersätta madrassen jag har.
Jag tänkte om nån kände igen tråden jag sett om hålborrning så tänkte jag kanske undersöka sen möjligheten till att börja med iaf.
Men om du misstänker att din madrass blivit förhårdnad, vilket låter rimlig, har jag svårt att se att den skulle bli mjukare, i bemärkelsen bekvämare, av hålborrning. Möjligen knöligare! Men va fasen prova. Men då hade jag gjort fler, men mindre hål, med typ en 50 mm hålsåg! Börja där axlar och höfter behöver lite mer djup och känn dig fram.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om det är Tempur det handlar om så jobbar den ju med värme, är den kall är den stenhård och om man lyckas vika den är den faktiskt enklare att hantera om den ska flyttas. Den kanske behöver värmas upp ordentligt så att den börjar fungera +20grader.
Har haft tempur i många år och den måste bli varm helst innan man lägger sej för den tar mycket värme från kroppen, men det är helt normalt det är så den ska fungera.
Problemet uppstår i en husbil jag har provat det eftersom det kan bli kallt.
 
Toppen