• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Häva blockering av ett mail

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025
Hej alla HBK:are, jag har fått ett mail från Bonnier, men mitt mail program blockerade det, jag har hotmail/outlook. Är det någon som vet hur jag häver blockeringen. Tack på förhand.

F

F.d. 6866

Guest
Sv: Häva blockering av ett mail

Blockerade helt eller slängdes mailet i skräpkorgen?
Om det hamnar i skräpkorgen gör du ett högerklick på mailet så får du upp en meny och kan där välja skräppost. En ny meny kommer fram. Där kan du välja hur du skall hantera mail från denna avsändare.

Om det är helblockerat kan det kanske vara antivirusprogrammet som sätter stop. Hur man gör då är nog olika beroende på vilket program man har.

Det kan även vara så att mailservern stoppar och då får du kanske kontakta din internetleverantör.

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025

Hej och tack för svaret, det kom inte som skräp post. Jag har microsofts gratis antivirus program Security Essentials, mailet som har blockerats är en programvara från Bonnier, så jag skulle verkligen vilja kunna öppna det.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Många antivirusprogram och brandväggar släpper inte igenom programfiler pga att dessa oftast betraktas som infekterade.

Det du kan göra om mejlet kommer från en känd & säker avsändare är att du tillfälligt stänger av antivirusprogrammet och ev brandvägg i datorn, och tankar hem ditt mejl, glöm bara inte att återaktivera dessa omedelbart.

//Tommy

F

F.d. 4220

Guest

I det här fallet är det säkert en inställning i Outlook som gör så att man inte kan öppna/spara potentiellt "farliga" filer. Har du IMAP, kan du antagligen logga in på Hotmail direkt och där ladda ner filen (undvik Internet Explorer för säkerhets skull). IMAP = mailen ligger kvar på servern tills du raderar dem (inte helt korrekt beskrivning, men huvuddragen stämmer).

Här kan du läsa mer om fenomenet:
Visa, öppna och spara bifogade filer - Outlook - Office.com

En annan sak för att komma runt det är att be dem skicka den igen, men att packa den som en zip-fil först. Då bör det förhoppningsvis inte heller vara några problem.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Toppen