• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Här måste vara tillåtet att parkera

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
En viktig reflektion om att skylten ska förstås. Därför finns internationell standard på skyltning. Indelad i olika grupper med bl. a. Varningsmärken (gula trianglar med röd ram), Förbudsmärken (gula cirkulära med röd ram) samt påbudsmärken (blå med vit text). Denna grundläggande skillnad för att man ska "ana" betydelsen även om man inte kan språket. Skylten enligt bilden följer inte detta upplägg.
För att förklara enklare med en jämförelse. En parkeringsruta för handikappfordon är markerad med Blå skylt med tillägget om handicapsymbol. Med detta menas att enbart bilar där föraren har "handicaptillstånd" får parkera där, för övriga är DET FÖRBJUDET. Alltså inte skyltat med någon förbudsskylt utan reglerat i lagar och förordningar.
Tyvärr blev det lång text om en bagatell som inledningsvis säkert var avsedd som ett humoristiskt inlägg på grund av att det finns många som läser vägskyltar som "fan läser bibeln".
Själv så läser jag hastighetsbegränsningsskyltar som att står det 70 skyltar på var sin sida måste det ju betyda 70+70=140 är tillåtet.;)
Det med blåa skyltar o gula, är ett nytt moment #8
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Satt en skylt utan att veta någonting om hur skyltning skall utformas. Jag tror inte man ville ha sagt att det krävs tillstånd att INTE parkera.
Nä!
Det dom vill ha sagt är nog att det är förbjudet att parkera. Det är den stora blå/röda runda skylten.
Sen kommer det lite svårare! Tilläggsskyltarna...
men det får vi ta en annan gång
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Knepig skyltning, själv hade jag nog vänt om, ingen idé att börja fundera på huruvida felaktig skyltningen är. Tolkar det i stort som att man inte är särskilt välkommen.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
En viktig reflektion om att skylten ska förstås. Därför finns internationell standard på skyltning. Indelad i olika grupper med bl. a. Varningsmärken (gula trianglar med röd ram), Förbudsmärken (gula cirkulära med röd ram) samt påbudsmärken (blå med vit text). Denna grundläggande skillnad för att man ska "ana" betydelsen även om man inte kan språket. Skylten enligt bilden följer inte detta upplägg.
För att förklara enklare med en jämförelse. En parkeringsruta för handikappfordon är markerad med Blå skylt med tillägget om handicapsymbol. Med detta menas att enbart bilar där föraren har "handicaptillstånd" får parkera där, för övriga är DET FÖRBJUDET. Alltså inte skyltat med någon förbudsskylt utan reglerat i lagar och förordningar.
Tyvärr blev det lång text om en bagatell som inledningsvis säkert var avsedd som ett humoristiskt inlägg på grund av att det finns många som läser vägskyltar som "fan läser bibeln".
Själv så läser jag hastighetsbegränsningsskyltar som att står det 70 skyltar på var sin sida måste det ju betyda 70+70=140 är tillåtet.;)
För ett par år sedan besökte vi Mall of Scandinavia i Solna med husbilen. Framför hotellet finns ett par handikapplatser. Då vi har parkeringstillstånd för rörelsehindrade parkerade vi där. Där fanns en kompletterande skylt, tillstånd erfordras. Vi diskuterade vad som menades, vårt tillstånd eller tillstånd från hotellet. Vet ännu inte men allt gick bra och vi tolkar till vår fördel.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
För ett par år sedan besökte vi Mall of Scandinavia i Solna med husbilen. Framför hotellet finns ett par handikapplatser. Då vi har parkeringstillstånd för rörelsehindrade parkerade vi där. Där fanns en kompletterande skylt, tillstånd erfordras. Vi diskuterade vad som menades, vårt tillstånd eller tillstånd från hotellet. Vet ännu inte men allt gick bra och vi tolkar till vår fördel.
Handikapp skylten i sig är ju ett grav på handikapptillstånd och skulle det gällt det, hade det ju suttit på alla liknande skyltar.
Så du harmar rätt i det med hotellet.
 
Toppen