• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Här är det mycket fisk.....måste ses!

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Här är det mycket fisk.....måste ses!

Ja inte var det i Sverige i alla fall där det oftast är helt dött med fisk eller som man kallade det dom är krokvana. Kul att se tror inte det är sant.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Här är det mycket fisk.....måste ses!

Frågan är varför beter sig fisken så här ? blir dom skrämda av motorljudet tro.
Det är inte als säkert att dom tar på något blänke eller om det är karpar majs,ärtor eller mask.
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Här är det mycket fisk.....måste ses!

Alltid kul med ett gott skratt själv skrattade jag så jag höll på gå åt vilken film!!!!
Tack för den.
//Mikkeman
 
H

hianders

Guest
Sv: Här är det mycket fisk.....måste ses!

Jag blir bara så förvånad att man inte försöker släppa tillbaka dem eller slår ihjäl dem! Inget kul sätt att dö på, även om man "bara" är en fisk!

Är det verkligen naturligt att de hoppar så där? Kan de, som någon skrev tidigare, bli skrämda av motorn på båten? Verkar lite långsökt! Kanske är de i lektagen?

Inger/fru hianders
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Här är det mycket fisk.....måste ses!

Hej

Tyvärr är detta inte någon lek eller liknande. Utan det är ett enormt problem man har i ett antal floder i USA framförallt uppe vid de stora sjöarna.

Detta är silverKarp eller Asian carp som de kallas där. Dessa blev inplanterade på -70 talet om jag minns rätt och riskerar nu att totalt slå ut all annan fisk i de berörda floderna. Myndigheterna i berörda delstater invessterar enorma pengar för att försöka hindra dessa fiskar till att komma ut i sjöarna. Detta gör man bl.a. med "el stängsel" i vattnet.

Så man kan utan att överdriva säga att det råder skottpengar på dessa fiskar som dessutom inte anses som matfisk :(.

Skälet att de hoppar när de blir störda är att försöka undkomma faran.

Jag har sett detta själv och det är ganska skoj i början men sedan blir det bara tragiskt och farligt.

Asian carp - Wikipedia, the free encyclopedia


// Fredrik
 
Toppen