• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsoresa till Tjörn

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Intressant med det blåa smöret med den magra kon på locket. Arla har driftiga ekonomer i sina led som höjer priset på produkten när den har blandats ut med vatten och kemikalier! Det tyder på kolossal affärsbegåvning nästan av amerikanska PepsiCola-mått: häll vatten i juicen, kalla det hälsodryck och dubbla priset!

Kossan på locket ser så mager och ämlig ut så den har nog inte fått beta gräs, stackars ko! Och kaliumsorbat och modifierad potatisstärkelse har fräschat upp produkten också, minsann!

Klicka!
blå ko.JPG
v.s.b.

PS. Det finns en begåvad skribent på SvD!

svd.JPG

Läs vad han skriver om mat och dryck!

När vego inte är ett nyttigt alternativ | Matkultur | SvD
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Aj, aj, det gick åt skogen! Stordrift ger fördelar för fabrikanten men inte för konsumenten!

Skärmklipp.JPG

Klart: Arla tar över Falbygdens ost | Skövde Nyheter

Vad har vi konkurrensverket till?

Jappe

PS. Riskkapitalister planerar att stänga in tusentals kor i stora mjölkfabriker i Estland för att sälja produkterna i Sverige. Det kallas djurplågeri! EU gör sådant möjligt. Köp svenskt. Arla är ganska osvenskt nuförtiden! Arlas vd heter Henri de Sauvage! Sauvage är franska och betyder ungefär "brutal vilde"!
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Tyvärr så har inte Falköpings mejeri något smör, men de har ju ost som är väldigt god. Deras övriga mejeriprodukter är klart bättre än Arlas. Förr fick Falköpings mejeri leverera ost för vidareförädling till Falbygdens Ost, men det blir nog stopp för detta, då Arla vill/behöver få avsättning av egna ostar. Hälsningar Göran Hellman
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hälsoresa till Tjörn

För att återgå till "Tjörnbagare" så fanns det en bagare i början när man kom in till Skärhamn i mitten på 80-talet. Har för mig att ägaren gick under smeknamnet "boxaren". Men på 30 år kan det ju hända en hel del.
Och nog har man minnen från både Ellösparken och Fagerfjäll. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Tur man inte är ko!

"Riskkapitalister planerar att stänga in tusentals kor i stora mjölkfabriker i Estland för att sälja produkterna i Sverige. Det kallas djurplågeri!"

Så här står det i ATL, Lantbrukets affärstidning, idag:

Lägre priser
När kvoterna nu släpps den sista mars kommer det att leda till ökad produktion, allt annat lika och därmed lägre priser. Samtidigt går nu över 27 % av svensk mjölk till pulverproduktion enligt LRF Mjölk.

EU:s dyraste mjölk och svenska mervärden, har inte högre värde. Det är inte svårt att gissa vilket land i EU som kommer att stå för neddragningarna i EU när produktionskvoterna släpps fria.

Kon håller på att omvandlas från djur till produktionsenhet. Att stänga in levande djur året om i jättestallar betraktar jag som djurplågeri! Den som köper mjölk från sådana anläggningar kan betraktas som medskyldig till djurplågeri!

Mjölk (liksom kött) från gräsbetande kor har ett mervärde som borde uppskattas av konsumenterna. Smak och kvalitet blir avsevärt bättre än från de produkter som kommer från instängda djur utfodrade med div suspekta foder varav en hel del kommer från genmanipulerat utsäde och diverse kemikalier, antibiotika och andra okända tillsatser!

Jappe
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Jag skickade ett mail till Ulf Ivar Nilsson och frågade om jag fick lov att lägga ut hans teckning här och han svarade att det var OK!

Visa bilaga 96711

Jag föredrar nog en närproducerad och kravmärkt älgstek än en stek full med medicinska rester producerad i en "broilerfabrik". Vilket djur har haft det bästa livet? I kväll blir det lammstek från ett av grannens lamm som är uppfött i ett småskaligt ekologiskt jordbruk.
 
Toppen