• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsar du på husbilar du möter på vägen?

Hälsar du på husbilar du möter?

  • Alltid

  • Aldrig

  • Ibland, när jag känner för det

  • Alltid, om mötande hälsar först

  • Aldrig, även om mötande hälsar


Resultatet kan bara visas efter röstning.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag startar aldrig en hälsning själv numera eftersom det är så många bilar ute på vägarna.
Däremot svarar jag alltid på andras hälsningar. Jag tycker det hör till normal hövlighet att svara när någon hälsar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det bara jag som tycker det är svårt att se om det är en plåtisHB eller en firmabil man möter?! Det är sällan de vinkar och inte förrän vi passerar varandra, ser jag att det var en plåtis!!! Och då är det ju försent för min del!!
Något märkliga svarsalternativ och tycker också att alternativet "Ja, om trafiksituationen så tillåter" saknas bland alternativen.
Jag tycker samma sak, man ser i regel ingen skillnad på en plåtis och firmabil när man möter den och man möter betydligt fler firmabilar än plåtisar och av den anledningen missar man tyvärr många plåtisar. Skillnaden syns i regel inte förrän man är jämsides eller mycket nära.
Skulle vi dock se att någon i den mötande plåtisen / firmabilen hälsar så hälsar vi alltid tillbaks. Det har ingenting att göra med i vilken HB den mötande sitter i.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det börjar bli för många nya som inte vet om detta med vinkandet och när man inte får gehör så skippar jag det också.
Det är ju trevligare att prata med dom på ställplatserna men då låser folk in sig istället.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har vinkat på alla på resa vi gör nu, ingen vinkar tillbaka! Tycker ni inte om mig eller?
På ställplatser brukar jag snacka med alla som vill. Min fru jobbade inom psykiatrin och en av hennes kollegor ställde diagnosen översocial på mig :D Vet inte om det är en farlig diagnos men jag lider inte av den men andra kanske gör det?
 
F

F.d. 58689

Guest
Efter ca 50 mil på påsk och snart 60 mil denna helgen, verkar mötande mer benägna att hälsa norrut och inåt landet, än t ex söderut och på västkusten! Kanske det finns annat att se på där och vara observant på, än mötande bilister?!
Någon annan som gjort liknande reflektioner?
16187418631818673316605334964058.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Efter ca 50 mil på påsk och snart 60 mil denna helgen, verkar mötande mer benägna att hälsa norrut och inåt landet, än t ex söderut och på västkusten! Kanske det finns annat att se på där och vara observant på, än mötande bilister?!
Någon annan som gjort liknande reflektioner?
Visa bilaga 208971
Gjorde samma reflektion på sommarens norrlandsresa.
Norr om Dalälven hälsade 99% av bilarna vi mötte, även utländska.
På resa söderöver var motsvarande runt 40%.
Tilläggas att vi nästan aldrig kör motorväg.
Brukar köra på "kortaste vägen" i gps:en.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Efter ca 50 mil på påsk och snart 60 mil denna helgen, verkar mötande mer benägna att hälsa norrut och inåt landet, än t ex söderut och på västkusten! Kanske det finns annat att se på där och vara observant på, än mötande bilister?!
Någon annan som gjort liknande reflektioner?
Visa bilaga 208971
Det är väl mängden som avgör det. Promenerar man i skogen eller på en liten grusväg så hälsar man på den man möter, även om den är okänd. Men inte går man och hälsar på okänt folk när man går på Drottninggatan i Stockholm....:D
 
Toppen